- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A 2019-es újdonságokat már tudjuk – hiszen ezeket minden gyártó az augusztusi Eurobike szakmai kiállításig bemutatott a nagyközönségnek, amin mi is kint voltunk, és beszámoltunk nektek – de mindig vannak várva várt fejlesztések és irányok, amik csak évközben derülnek ki.
Most ezen nagyon várt újdonságok után fürkésztünk a kerékpárpiac üveggömbjének zavaros belsejében.
Prototípusként már láthattuk szakmai kiállításokon - és versenyeken a nagyok bringáin - a SRAM bluetooth-vezérelt váltórendszerét (Black Box eTap), és ha minden igaz, talán 2019-ben már széria-készen érkezhet. A mindennemű kábelezést mellőző rendszer nem csak letisztultabbá teheti a bringákat, nem csak könnyebbé teheti a szerelést, de talán végre igazi áttörést is adhat az elektromos váltóknak.
Kép forrása: instagram.com/michalcervenyphoto/
Egyáltalán nem újdonság, a múltban sok próbálkozás volt (legutoljára például a Canyon kínált ilyen bringát), de most talán szélesebb körben érkezhetnek gyárilag kevert kerékméretekkel készített kerékpárok. Az elöl 29” és hátul 27.5” méretű felnikre elöl keskenyebb (általában 2-2.0”) míg hátul plusz méretes (általában 2.8-3.5”) gumik kerülnek, melyek elöl könnyű gördülést, hátul nagy strapabírást nyújtanak.
Az elmúlt 20 év egyik legjobb terepkerékpáros fejlesztéseinek egyike minden bizonnyal a dropper post, azaz az állítható nyeregcső volt. A kerékpározás élményét és biztonságát rendkívüli módon megnövelte. 2018-ban pár gyártónál megjelent az integrált változata (például a BMCnél). Ezen kivitelek nem csak letisztultabb kinézetet adnak a kerékpárnak, de még jobb felhasználhatóságot, és nagyobb merevséget nyújtanak. Idén várhatóan sokkal több gyártónál, főleg XC bringákban jelenik meg az ilyen nyeregcső.
Az elmúlt években erősödött fel az a trend, hogy a gyártók egyre több olyan modellt kínálnak, melyek minél több ember számára alkalmasak. Plusz méretes gumik, strapabíró felnik, 140-150 mm rugóút, stb., melyek segítségével bárki terepkerékpáros élményhez juthat, és melyek által jobban összemosódhatnak stílusok. Így például az XC, AM és TRAIL stílusú bringázáshoz nagyon hasonló kerékpárok lesznek a kínálatban.
A Shimano által már tavaly tavasszal bemutatott új E8000 széria is nagy ugrás volt a kisebb és könnyebb (no meg elérhetőbb árú) e-bike-ok felé, de a technológia rohamos fejlődésével idén újabb grammok és centiméterek tűnhetnek el. A trendeket látva várhatóan a vázon kívül elhelyezett akkumulátor alkalmazása kiszorul, és mindenki a lehető legjobban integrálni fogja a vázba azokat. A fejlesztések ilyen mértékű haladásával könnyen meglehet, hogy már csak pár év, és sem súlyban, sem kinézetben nem tudunk különbséget tenni majd egy normál- és egy rásegítéses kerékpár között.
Már a 2018-as Eurobike-on látható volt, hogy miután az e-bike meghódította a trekking, majd a mountain bike kerékpárokat, immáron az országúti bringák világának ajtaját is berugta. Ezen irány, a fentiekben leírt súly- és méret csökkenésnek köszönhetően idén sokkal erőteljesebben jelentkezhet, még szélesebb országúti kerékpárpalettával.
2018 számomra legjobb része az volt, hogy több cég is mert újat és teljesen mást álmodni, melyek nem a feltűnés céljával készültek el, hanem annyi tervezés és átgondolás van bennük, hogy már kíváncsivá tesznek, mennyire működhetnek (mint például a Motion cég paralell villája, a Ceramic Speed új hajtásrendszere). Bízok benne, hogy ezen felszabadult és bátor elrugaszkodás a hagyományostól megmarad 2019-re is.
De hogy mi válik valósággá, mi marad tippnek, arra még pár hónapot várnunk kell.