Az EDF Démász Bajai Spartacus Sport Club evezős és kajak-kenu szakosztálya is csatlakozott a Baján már rendszeresen megrendezésre kerülő Critical Mass rendezvénysorozatához. Az eseményről Komáromi Edit, a bajai klub szakosztályvezetője küldött beszámolót.
Idén már nemcsak a főutakon a biciklisek, hanem a Sugovicán a kézzel hajtott járművek is demonstrációt tartottak. A két szakosztály összefogva rendezte meg az első vízi felvonulást, amelyek célja, hogy felhívja a figyelmet a szelíd vízi tömegsportok és a vízi turizmus fontosságára. A felvonulás jelmondata: „Nem elég egy hajóban evezni, egyirányba kell tartani.”
A Sugovicán a két világháború között különösen élénk volt a vízi élet, de az előző rendszerben is sokan eveztek, kajakoztak, kenuztak. A rendszerváltás után azonban egyre nehezebb helyzetbe kerültek a klubok és a túrázó magánszemélyek. A csónakházak eltűnése és a szabálytalanul közlekedő motoros járművek komoly gondot okoznak a szelíd vízi sportok kedvelőinek.
A bajai lakosság körében hagyománya van a vízi közlekedésnek. Ahogy beköszönt a nyár egyre többen választják a pihenésnek azt a formáját, hogy hajóba szállnak és kimennek a hűs dunai zátonyokra. A legtöbb bosszúságot a kézzel hajtott járműveknek a kisgépjármű vezetők okozzák. Véleményünk szerint a sport és kedvtelési célú kisgépvezetői képzés nem elég alapos. A közúton a kisgyermek már pár éves korától aktívan figyeli, tanulja a szüleitől a helyes közlekedési formákat. Míg ott fokozatosan fejlődik gyalogostól, kerékpároson át autóvezetőig, addig a vízen alapvető jártasság nélkül egy 1 hónapos tanfolyamon meg lehet szerezni a vezetői engedélyt. Ha valaki nem ült még sosem kajakban vagy kenuban el sem tudja képzelni azt, hogy milyen nehéz benne maradni, mikor elszáguld mellette egy motorcsónak.
A Sugovicában 5 km/h a megengedett sebesség, amit szinte senki sem tart be. Sajnos a korábbi kezdeményezések ellenére sem valósult meg Baján a vízirendészeti rendőrőrs felállítása, így a jelenlegi Kmb. Csoport csak 8 fővel dolgozik. Nemcsak az Dunai Vízirendészetnek, hanem Baja város Önkormányzatának is figyelembe kellene venni a helyi vízi forgalmat, és annak nagyságához mérten kellene úgy létszámban, mint üzemanyagban hozzájárulni a vízirendőrök munkájához, hogy a speciális, helyi igényeket ki tudják elégíteni, feladatukat el tudják látni, a szabályt szegőket meg tudják büntetni.
A felvonulás legfőbb célja volt, hogy felhívjuk a motoros járművet vezetők figyelmét arra, hogy legyenek tekintettel ránk, a bajai kajak-kenus és evezősökre, és ha tehetik inkább Ők is járjanak kézzel hajtott járművekkel, hiszen itt Baján a Gemenc mellett olyan csodákat láthatnak meg a holtágakban, ahol tilos a kisgéphajó közlekedés, ami az egész országban páratlan, és egyedülálló. A nagy sikerre való tekintettel az Európai Mobilitási Hét ideje alatt újra megrendezzük a felvonulást.