5 igen, 5 nem: Szőnyi Ferenc tanácsai az Ultrabalaton előtt Hír

5 igen, 5 nem: Szőnyi Ferenc tanácsai az Ultrabalaton előtt Hír

Arday Attila
Arday Attila
2020/09/07
Avagy mit szabad és mit nem az októberi hosszú távú verseny előtt, alatt és után?
Hirdetés

„Ott leszek én is az Ultrabalatonon, de nem futok, kerékpáros kísérő leszek, ilyenben még nem volt részem. Annyi mindent töröltek idén a koronavírus miatt, hogy most az utamat keresem, merre tovább a sportban, a sport nélkül” – mondta a Mozgásvilágnak Szőnyi Ferenc, hazánk legismertebb ultratriatlonistája, aki versenyzőként az Ultrabalatont is alaposan megismerte. Ezúttal a jótanácsaira voltunk kíváncsiak: mit szabad és mit nem az októberi hosszú verseny előtt, alatt és után.

5 IGEN

A helyes táplálkozás

A verseny előtti táplálkozás többször eldöntötte már a versenyt. Nekem az jön be, ha az előtte lévő napon csökkentem a táplálékot, hiszen, amit ilyenkor eszünk, azt magunkkal cipeljük a futás alatt. Az utolsó vacsorám rizs és száraz, fehér hús, csirke vagy pulyka. Sütve vagy rántva, de szárazon. Reggel folyadékot veszek magamhoz és egy kevés szénhidrátot, kakaóscsiga formájában. Rituális kakaóscsiga-evő vagyok.

Segítség

A kerékpáros segítő a komfortérzés fenntartásában segít többek között, a cipelésben, hiszen semmit sem visz szívesen magával az ember. Túllendíteni is tud a nehéz pillanatokon egy jótanáccsal, de kicsit gyarlóvá is teheti a futót a segítő, ami visszaüthet. Mert futni azért kell.

Szőnyi Ferenc Forrás: Hellenergy.com Szőnyi Ferenc - Kép forrása: Hellenergy.com

Tisztán látás

Mindig jó, ha van nálunk lámpa. Nagy hatótávolságú fejlámpát érdemes vinni. Máskülönben Balatonmáriafürdőnél könnyen elakad az ember lába egy gyökérben, de Akarattya és Fűzfő közelében is jól jön a világítás a 71-es út mentén, a susnyásban.  

Folyadékbevitel, energiabevitel

A hidratáció nagyon lényeges, és az elektrolit háztartásra is figyelni kell közben, az egyensúly fenntartására, a kalcium-, magnézium-bevitelre. Személy szerint a folyadékbevitelt fontosabbnak tartom a szilárd tápláléknál, utóbbi gyorsan felszívódó szénhidrát lehet. Intenzíven támadjuk ilyenkor a test energiaraktárait, az elhasznált energia felét tudjuk csak pótolni közben. Egy jobb tempóban futó versenyző 600 kalóriát használ el óránként, ennek a fele 6-7 deka fehércukor, ami kólában vagy hasonló cukortartalmú italban számolva fél litert jelent. Akinek bírja a szervezete, tejet, joghurtot is szokott fogyasztani, de ezeket hígítani kell.

Öröm, lazaság

A futás örömét tartsuk fent. Ha kizökkenünk valamiért a ritmusból, jusson eszünkbe, hogy futni szép, futni jó, ez az idea lebegjen a szemünk előtt. Azok lesznek eredményesek, akik jó érzéssel, testi-lelki egyensúllyal haladnak előre. A futóképességet mindenképpen őrizzük meg. A frissítésekkor nyújtó, préselő gyakorlatokat szoktam végezni, guggolásokat, így meg tudom őrizni az izomzat lazaságát. Verseny után a masszírozást, lenyújtást ajánlom, a második-harmadik napon így sokat tehetünk az izomzat regenerációjáért.

5 NEM

Felkészületlenség

Hirtelen gondolatból senki se induljon el. Az Ultrabalaton egy évnyi komoly felkészülést igényel.

Túlpörgés előtte

Mindig kérdés, meddig szabad edzeni. A saját tapasztalatom szerint a legjobb, ha folyamatosan edzésben van az ember, mi így csináljuk, mindig mozgunk. A verseny előtti utolsó napon már nem szoktam edzeni, az utolsó héten pedig csökkentem az intenzitást és a mennyiséget is. Farltek vagyis iramjátékos edzéseket már nem érdemes végezni ilyenkor. Napi egy-másfél órát mozgok az utolsó héten, egy-egy napon két edzés is becsúszik, de nem nagy intenzitással.

Helytelen táplálkozás

Savanyúságokat, szószokat, majonézt és hasonlókat nem szoktam enni a verseny előtt, nem is ajánlom őket.

Alulöltözés

A ruházat sokat számít. A májusihoz képest azért október elején már eltérő az idő,  csak tíz óra napsütéssel lehet számolni, ezt figyelembe kell venni.

Szőnyi Ferenc - Decaman USA Forrás: HELL ENERGY Magyarország Kft.

Szőnyi Ferenc - Decaman USA - Kép forrása: HELL ENERGY Magyarország Kft.

Bekezdés

Aki indul, valamilyen szinten profi, de rengeteg amatőr hibát el lehet követni. Október elején akár húsz-huszonöt fok is lehet, ami előcsalogat egy magasabb pulzusszámot. Az elejét, az első 50-80 kilométert könnyen el lehet tolni pulzuskontroll nélkül, vagyis visszafogott kezdést ajánlok.

Hirdetés
Hirdetés