Menü

2013.10.15.     Hozzászólás 5

Milyen lakatot válasszak?

Legyünk tisztában a lakatok kategóriáival, és azok által nyújtott biztonsággal.


Sokszor fordul elő, hogy a lezárt, biztonságban hitt kedvenc vasparipánkhoz visszatérve, annak hűlt helyét találjuk csak. A tolvajok nem válogatnak, ami könnyen vihető, azt bizony viszik is. Mert sajnos kerékpár lakat és lakat közt is hatalmas különbség lehet.

Napjainkban többszáz márkájú-, kialakítású-, színű- és árú kerékpár lakatot találunk a kerékpárboltok kínálatában. De mindegyik elég biztonságot nyújt számunkra, hogy rábízva kedvenc vasparipánk ott hagyhassuk, míg beszaladunk a boltba, vagy a haverokhoz?

Szomorú a valóság: a hazánkban legtöbbet értékesített lakat-modellek (sodrony/spirál) fél perc alatt elvághatók, különösebb felkészülést sem igényelve. De akkor mitévők legyünk?

Először is legyünk tisztában a lakatok kategóriáival, és azok által nyújtott biztonsággal.
Íme a legfőbb kategóriák:

 

Sodrony/Spirál
Az egyik legrégebbi és egyben a legkisebb biztonságot nyújtó kerékpár lakat megoldás. A zárszerkezetet (kulcsos, számzáras) egy sodrony köti össze, melynek átmérője és hossza különböző lehet. A legolcsóbb, már ezer forint alatt is kapható lakat, így a legelterjedtebb. Sajnos a legkönnyebben, akár a legkisebb bovdenvágó szerszámmal is pár másodperc alatt könnyedén elcsíphető! Éppen ezért csak arra használd, hogy ne tolhassák el a bringád, amíg úgy távolodsz el tőle, hogy végig rálátsz… Ha ilyet veszel, legyél tisztában azzal, hogy ezek valódi védelmet nem, csak "mozgás szabadság-csökkenést" biztosítanak!

Sodrony

 

Görgős/Gerinc
Az alap sodrony- vagy spirál-lakatok tovább fejlesztett változatai. Az acélsodronyra hengeres vagy gömb-kialakítású fém-elemeket húznak, melyek megakadályozzák az előbbi elvágását. Áruk nagyon baráti, flexibilitásuk miatt könnyen rögzíthetjük bárhova, de ajánlott jobb minőségűt vásárolni, mert az egyszerűbbekre van lopási technika. Éles szögben megtörve a fémburkolat elemei között hozzáférhetnek a sodronyhoz, és azt így el tudják vágni. Nem könnyű, viszont a lánc-lakathoz képest könnyebb. Pár perces lelakatolásra ideális, hosszabb időre nem ajánlott ilyenre bízni a lovad.

Gerinclakat

 

Láncos
A másik régi rögzítési megoldás: a láncszemekből álló lakat. Különböző edzettségű és anyagú változatban létezik. Ebben a kategóriában kifejezetten igaz a régi mondás: minden kerékpár lakat annyira erős, mint a leggyengébb pontja. Vagyis hiába zárjuk a láncot össze egy „atombiztos” lakattal, ha a láncszemeket könnyű elvágni (mert gyenge anyagból készültek), és vica versa. Így figyeljünk arra, hogy ne csak a lánc része legyen erős (vágás, fűrészelés és fagyasztó spray-biztos), de lakatot is megbízhatót válasszunk (szintén a fűrészelés és a vágás elleni védelem számít, de ügyeljünk a zárszerkezeti rész megbabrálhatatlanságára is). Mivel a komolyabb modellek súlya bőven az egy kilogramm felett mozog, inkább csak városi ingázásra, rövid távokra ajánlott. Akár hosszabb időre is rábízhatjuk a kerékpárunk.

Lánc

 

U-lakat
Nevében a lényeg. Egy U-alakúra hajlított fémpálca, melynek két végét összezárja a lakat rész. Széles körben elterjedt kategória, mivel már az egyszerűbb, alapmodellek is erősek, és a láncos modellekhez képest sokkal előnyösebb a súlyuk. Hátrányuk viszont a merevségükből és méretükből eredő használhatósági korlátok. Városi felhasználásuk mellett már egy túrára is magaddal tudod vinni. A jelenlegi legjobb ár-érték arányú lakatok, de ha ilyet választasz, minimum 10 mm átmérőjű legyen az „U” része, mert azt nehéz erővágóval átvágni. Hosszabb időre is lezárhatod vele a kerékpárod.

U-lakat

 

Hajtogatós/Egyéb
Ebben a kategóriába sorolható minden, ami a fentiekbe nem. Találunk itt bilincshez hasonlókat, vagy lapokból kihajtogathatók. Utóbbi megoldás kis szállítási méretet és kihajtogatva nagy átfogó méretet nyújtanak. Egyre több ilyen modellt kapni, mert praktikusak, általában nagy biztonságot nyújtanak (a felhasznált anyagból eredően nehezen vágható, fűrészelhető), súlyukból és méretükből eredően könnyedén magunkkal tudjuk vinni, de áruk még magasan mozog.

Hajtogatós lakat

 

Így lakatolj... 
Szerencsére a legtöbb gyártó ma már a csomagolásán jelöli az általa készített termék biztonsági szintjét. A probléma mégis ezzel van, mert ahány gyártó, annyi féle jelölés… és sajnos egyelőre nincs egységesítés felé tett törekvés. Ráadásul egyik cég sem nyilatkozik a saját szint-kódolásának alapjairól, melyik szint miként viselkedik például fagyasztó spray-vel szemben…

Abban viszont bízhatunk, hogy a gyártók saját skálájának középső-felső részében található lakatokra jobban rábízhatjuk kerékpárunk. De mindezek mellett persze van még egy fontos dolog: hiába bármilyen biztonságos lakat, ha

1) nem használod (mert csak egy percre ugrok be a boltba), vagy
2) nem megfelelően rögzíted a kerékpárodat vele.

Előbbihez nem lehet hozzáfűzni semmit, viszont utóbbihoz igen. Íme 5 jó tanács, hogyan ne rögzítsd a vasparipád.

 

1) Soha ne lakatolj csak kerékkel egy tárgyhoz, mert a kereket kioldva és hátrahagyva a kerékpárod többi részét könnyedén a lakat érintetlenül hagyásával el lehet vinni!

2) Fűzd át a lakatod a kerékpár minél több különböző elemén, így megnehezítve a szétszereléssel történő lopást!

3) Keress mindig olyan stabil tárgyat, amihez fixen tudod rögzíteni a kerékpárod és a lakatod (ne lakatolj mozdítható tárgyakhoz, pld mobil KRESZ-táblához)! Lehetőség szerint ez a tárgy legyen jól látható, forgalmas helyen.

4) Ha értékes kerékpárral közlekedsz, használj két lakatot!

5) De a legjobb megoldás, ha soha nem hagyod őrizetlenül kerékpárod! ;-)

 

…azt pedig talán mondanunk sem kell, hogy minden olyan kiegészítőt (lámpa, óra, pumpa, kulacs), ami egyszerűen, szerszám nélkül levehető, ne hagyd a kerékpárodon!

Olvass többet a témáról: kerékpár lakat

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Trois 2013.10.28.   11:55

    Trois

    Sokszor hiába a jó lakat... :-( Két hete a lépcsőházunkba (4 emeletes panel) betörtek és elvittek két bringát, amik fullos lakattal (az egyik Kryptonite, a másik Abus) voltak rögzítve a lépcső korlátjához. A mocskok a korlátot fűrészelték el az éjszaka közepén... ott bent a lépcsőházban, nagyon durva... Leginkább az erkélyen érzem biztonságban a bringámat...

    válasz erre...

  • zsu 2013.10.28.   11:23

    zsu

    Sziasztok.Vidéken lakom,az állomásnäl U lakattal éjszakára (munka miatt) rögzített bicajom elvinni nem tudták,hát szétrugdosták,hasogatták a kerekeket bosszúból.Majdnem sírtam,mert imádom:-(inkább gyalog tettem meg minden nap utána a háztól az állomásig az utat.jó a cikk egyébként,amíg Pesten laktam imádtam ott bringázni:-) jó utat mindenkinek!

    válasz erre...

  • citrom 2013.10.24.   07:59

    citrom

    Volt már sodronylakatom, soha többé... Olcsó, piacos BMX-emet(ráadásul hátsó agy cserélve volt, kormánytörés miatt ideiglenes kemping-kormány volt benne, szóval esztétikailag se vitte a prímet) az egyetem elől vágták le szorgos kezek, szóval az elkövetők főleg a lakatot nézik, a bringa árát nem; ha a kocsmában kap érte 2 sört, akkor már neki van két söre 0 ft-ból, neked meg volt bringád... Azóta 10mm-es láncos lakat (a súly megszokás kérdése, én már megszoktam) plusz... vagy egy másik láncos, vagy U. Mindenképp két lakat.

    válasz erre...

  • James 2013.10.21.   13:15

    James

    Először is helyesen "vice versa"... :) Amúgy meg minden kerékpárzár törhető, csak idő és szerszám kérdése. Öreg lakatos ismerősünk megmondta a lényeget: ami nyitható, az nyílik... :) Leginkább tényleg az a helyzet, hogy városi mozgáshoz "szakadt" vagy legalább annak látszó (nem minden tolvaj ért ténylegesen a bringákhoz, legalábbis eleinte) bringát érdemes használni, amit már ránézésre se tolna el senki (érték: 0-15/20e Ft max.). A rendes bringát pedig tényleg nem szabad őrizetlenül hagyni, túra esetén valaki maradjon a gépek mellett.

    válasz erre...

  • krysztasz 2013.10.18.   21:27

    krysztasz

    Jó a cikk, örülök neki. Nekem a legelső lakatom van, igaz, a kerékpárom egyszerű. Ebben bízom, hogy az én egyszerű kerékpáromat az egyszerűsége miatt nem fogják ellopni. Én is van, hogy fél percre ugrok be bedobni egy levelet, de inkább veszem a fáradságot és arra a fél percre is lelakatolom. Megéri. Mindig az jut az eszembe, hogy ha autóval járnék, sokkal több időbe telik a parkolás, mint így, hogy leállítom vhova, lakat és besétálok. Jó bringázást kívánok Nektek!

    válasz erre...