Nyári kalandok Stájerországban, a Mura völgyében Hír

2012/07/30
Az itt élők alapfelszereltsége a „mosoly”, ami végigkíséri a városbeli utunkat...

Ugye megegyezhetünk abban, hogy egyik kedvelt téli úti célunk az autentikus osztrák hegyi városka, Murau és síterepei, Murau-Kreischberg és Frauenalpe. Sokaknak cseng ismerősen a név, hiszen mi magyarok gyakran keressük fel ezt a helyet téli szabadságunk eltöltése céljából. De tudjuk e, hogy ez a város nyáron is pezseg a turistáktól?

Ezen a nyáron alkalmunk volt kicsit jobban elmélyedni Murau nyári életében és bizton állítjuk, hogy idejönni nyáron is érdemes! S hogy miért?

A Mura Forrás: www.mozgasvilag.hu
A Mura
Még több fotó is van, katt a képre!

1.nap

A városba érkezve a legjobban tesszük, ha utunkat egyből a turisztikai hivatalnál kezdjük, hiszen itt számtalan hasznos térképpel és tanáccsal gazdagodhatunk, amit a hivatal dolgozói lelkesen és örömmel nyújtanak át nekünk. Idén nyáron került debütálásra a várost fülhallgatón keresztül bemutató, ún. audio-guide rendszer, amely magyar nyelven egy elektronikus várostérképpel a kezünkben, pontról pontra mutatja be és meséli el a nevezetességek történetét, amelyek a városban a főbb látványosságokat alkotják. A látványosságokon túl, bepillantást nyerhetünk a város történelmébe is, amely számos érdekességet és izgalmas történetet fed fel előttünk. Ez az interaktív vándorlás a városban igazán jó ötlet, egyáltalán nem kell külön idegenvezetőt fogadnunk és a saját tempónkban haladhatunk.

A rendszer által a Mura mindkét oldalán bebarangoljuk szinte az egész várost, így ez a későbbi tájékozódásban is nagy segítségünkre lesz. Akár már másnap olyan vígan közlekedik itt az ember, mintha mindig is itt élt volna. Valószínű, hogy ez a magabiztosság kiült az arcunkra, mert többen is szóba elegyedtek velünk az utcán, csak érdeklődve, hogy milyen napunk van, amelyre reflektálva hamar ők is elmondták, hogy épp merre túráztak és mit terveznek a következő napra. Azt már meg sem említjük, hogy az itt élők alapfelszereltsége a „mosoly”, ami végigkíséri a városbeli utunkat és mondhatni igen jó hangulathoz segít hozzá bennünket is. Mi is lehetne jobb az első nap városi megpróbáltatásai után, mint egy igazi helyi gyártású sör!!!

Az itteni sörgyár méltán lehet büszke különlegességére, hiszen megtartotta autonómiáját, azaz 1495 óta gyártott sörük receptjét ez idáig egyetlen multi vállalattal sem osztották meg és nem olvadtak be! Ez már önmagában is győzelem, hátha még ezen a tikkasztó nyári napon megkóstoljuk az igazi muraui sört! Meg kell hagyni, nem csalódtunk! Ráadásul az évek folyamán ide is begyűrűzött a gyümölcsös sör iránti igény is, amelyhez alkalmazkodva remek citromos és vörös áfonyás sört készítenek itt, szóval igazi felfrissülés a lágyabb ízeket kedvelő hölgyek számára is! Na de ne szaladjunk ennyire előre, mert lesz a programunkban sörkóstoló est is, amit már nagyon vártunk!

Városi túránk után visszatérünk szálláshelyünkre, amely a Hotel Zum Brauhaus**** nevet viseli és a Mura folyó partján található. A hotel szobái tágasak és jól felszereltek, természetesen hatalmas ablakokkal, illetve ha az ember a jó oldalon kap szobát, akkor kilátással a Murára is! Némi felfrissülés után többfogásos vacsora várt ránk, amelyre már nagyon készültünk, mivel a következő napon bringatúrát vettünk tervbe, ezért kellett az energia! Az osztrákok természetesen büszkék arra, hogy a főzés során csak regionális hozzávalókat használnak fel az ételek elkészítéséhez, ezzel is támogatva az adott régió gazdaságát.

2. nap

Eljött a várva várt kerékpártúra napja, amely alkalmával egy 40 km-es táv megtételét céloztuk meg. A Mura menti kerékpárútnak (R2), amely összesen 458,7 km és Szlovéniát, Horvátországot, valamint egy ponton Magyarországot is érinti, most egy rövidebb szakaszán indultunk el kölcsönzött mountainbike és trekking kerékpárjainkon, melyeket a helyi Intersport áruház biztosított számunkra.

Bringaút Tamswegből Murauba Forrás: www.mozgasvilag.hu
Bringaút Tamswegből Murauba

Még több fotó is van, katt a képre!

A murau-i vasútállomástól indultunk a Murtalbahn keskeny nyomtávú vasútján Tamsweg irányába, amely kb. 20-30 perces vonatozást jelentett. A vonathoz természetesen kerékpár szállítására alkalmas szerelvény is kapcsolva volt, így nem jelentett problémát a kerékpárok szállítása.

Tamsweg-ből visszafelé indultunk el, a Mura folyásával megegyező irányba, Murau felé. Az út alapvetően aszfaltos, néhol sóderes és nagyrészt a Mura mellett halad kanyargósan, dimbeken-dombokon, fel-le, erdőkön, mezőkön és gazdaságokon áthaladva, mindenki számára teljesíthető útviszonyok között. Túránkat egy kellemes kis füves részen, ebédszünettel szakítottuk meg, ahol mindenki kedvére majszolhatta el az előre csomagolt szendvicseket, gyümölcsöt és persze csokit. Az út hátralevő része már hamar eltelt, a könnyű terepre való tekintettel tempós kerékpárosok ennél hosszabb távot is simán bevállalhatnak!

A visszaérkezés után még a délután nagy része rendelkezésre állt, így hát meglátogattam a helyi fürdőtavat, amely mesterséges ugyan, de a kialakítása révén ez igazából fel sem tűnik. A tó gyerekek számára is tökéletesen megfelel, a kismedence és a csúszda is a kicsik kedvére készült. A tó vize a hegyi viszonyoknak megfelelően nem túl meleg, de miután a nap elég tikkasztó volt, ezért boldogan vetettem magam a hűs hullámok közé.

Az estét Stájerország legrégebbi fogadójában, a Gasthaus Winter, Bodendorf bei St. Georgen ob Murau-ban töltöttük, ahol a vacsorát évszázadokra bontott menük közül lehetett kiválasztani. Az ételkülönlegességek között szerepelt a szarvaspörkölt áfonyalekvárral és galuskával, illetve főtt marhahús frissen reszelt tormával és burgonyával.. és még sorolhatnám. Az étkezés fénypontja természetesen ismét a helyi sörfőzde remeke, a murau-i sör volt! Miután degeszre ettük magunkat, gondolatban már készülhettünk is a következő napra, amely ismét programokban gazdagnak ígérkezett.

3.nap

A délelőttöt a St. Lambrecht bencés apátság meglátogatásával kezdtük, ahol 15 szerzetes él és egyikük vezetésével rövid kirándulást tettünk hétköznapi életük, valamint történelmük megismerése céljából. Maga az apátság meglehetősen nagy alapterülettel, lenyűgöző épületszárnyakkal és saját templommal is rendelkezik, melyhez egy különleges gyógynövénykert is tartozik.

A szerzetesek e rend fennállása óta a fakitermelésben tevékenykednek, illetve a helyi iskolákban tanítanak, amely állami támogatás híján biztosítja számukra a megélhetést. Aki közelebbről is szeretné megismerni a szerzetesek életét, annak lehetősége van a szerzetesek által üzemeltetett szálláshelyen megszállni, ahol az étkezést is ők biztosítják vendégeik számára.

Az előbb említett gyógynövénykert egy igazán különleges része a kolostornak, amely kialakítása a 4 természeti elem köré csoportosul, valamint fűszer, gyógyító és mérgező növények termesztését is egyaránt magában foglalja. Kérdésünkre, hogy a mérgező növények termesztésére miért van szükség, válaszként azok kis mennyiségben való alkalmazásának gyógyító tulajdonságait emelte ki a főkertész. Helyben alkalmunk is volt vásárolni a kert terményeiből készített fűszerolajokból, krémekből és balzsamokból, így aki betér ide, igazi különlegességekre tehet szert.

Utunkat innen elektromos kerékpárokkal folytattuk, a Zirbitzkogel Grebenzen Természeti Park egyik túravezetője segítségével megismerhettük a Via Natura, eredetileg 130 km-es körtúrájából a 4. szakaszt. Elektromos kerékpárt most volt alkalmam először kipróbálni és elmondhatom, hogy végtelenül egyszerű technikával, garantáltan izzadásmentes kerékpározást lehet kivitelezni, így aki hozzám hasonlóan szoknyában, szandálban és kalapban indul neki a megmérettetésnek, nem fog csalódni! Érdemes tehát kipróbálni, ha van rá lehetőségünk!

E-bike-ozás kalapban és szoknyában Forrás: www.mozgasvilag.hu
E-bike-ozás kalapban és szoknyában

Még több fotó is van, katt a képre!

Visszatérve a kis túránkra, sajnos hamarabb kellett visszaszolgáltatnunk a kerékpárokat, minthogy még szorosabb barátságot köthettünk volna vele, ellenben ismét fantasztikus kulináris élményben volt részünk egy ici-pici faluban, St. Blasenben, a Gasthof Kirchmoar-ban, ahol fantasztikusan finom sült halat szolgáltak fel, nem beszélve a desszertről! A délután folyamán tovább buszoztunk a 900 éves Judenburgba, ahol aznap történelmi városi fesztiválra készültek az itt élők.

A Puch múzeum autó-, motor- és kerékpár különlegességeinek rövid látogatása után a város híres tornyából, amely Ausztria legmagasabb városi tornya is egyben, cirbolya sziruppal turbósított pezsgővel a kezünkben nézhettük meg a városi forgatagot, ahol akár 5 különböző színpad előtt hallgathattunk egymástól eltérő stílusú zenekarokat és előadókat. A toronyban Európa egyedülálló planetáriuma üzemel egyébként, amely egy félgömb alakú vászonra 3D-s mozgóképek vetítésével először a torony történetét, majd a csillagképek állását, mozgását és megalkotásuk történetét mutatja be. A különleges élmény után visszatértünk a földre, egyenesen vissza Judenburgba és egyúttal a vásári forgatagba, ahol igazi hamisítatlan vásári sültkolbásszal csillapíthattuk a napok elteltével már egyre kevésbé jelentkező éhségérzetünket.

4.nap

Utazásunk utolsó napjához érkeztünk, szálláshelyünket már korán reggel elhagyva a Mateschitz féle Spielberg projekt egyik beruházása, a közeli Red Bull Ring felé vettük az irányt, amely egykor az Österreich-Ring-nek adott otthont, hogy megnézzük a birodalom egyik legnépszerűbb és legmodernebb létesítményét. Hogy egyre közeledünk, onnan lehetett tudni, hogy kólából is csak Red Bull kólát lehetett már kapni a környező településeken…

Érkezésünk napján éppen motorverseny volt a ringen, ahol vip nyakpántjainkban igazán fontosnak érezhettük magunkat, ugyanis kísérőnkkel mindenhová bejuthattunk és bepillanthattunk egy verseny lebonyolításának kulisszatitkaiba. A versenyzőket és járgányaikat is közvetlenül megtekinthettük, ugyanis a ring belterületén számtalan kamion és sátor biztosította a versenyzők támogatását, ahol maga a szervizelés és a felkészülés is folyt.

A versenyláz után a Spielberg projekt egyik másik állomásához indultunk, amely egy felújított kastélyszálloda, a Hotel Steirerschlössl, igazi design palota, saját borpincével, szivarszobával, könyvtárral, luxusbútorokkal berendezve. A szálloda kifejezetten kivételes alkalmakra vagy igen vaskos pénztárcához mért szolgáltatásokat nyújt, ezért kifejezetten nem hátizsákos túrázóknak ajánlott. Ellenben azzal a szálláshellyel, amelyiket ez után látogattuk meg, a Spielberg projekt harmadik 22 millió eurós nagy befektetése, a G’Schlössl Murtal egy komplett birtok!

A szálloda egy régi istálló felújított szárnyában kapott helyet, amelyet igen ízletes ételeket készítő étterem, saját fürdőtó, futópálya, tenisz centrum, minden igényt kielégítő wellness és egy több, mint 6 km hosszan elterülő mező és erdő valamint saját fedett lovarda és istálló is kiegészít. A szobák berendezése kifejezetten otthonos és letisztult, igen komfortos benyomást kelt.

Rögtön a szívembe lopta magát a hely, itt könnyen el lehet képzelni bármilyen sporttevékenységet, sőt a vendéglátók szeretettel várják a saját lovakkal érkezőket, hiszen az üres boxok kifejezetten a vendég paripáknak vannak fenntartva. A körséta után könnyű ebéddel zártuk a délutánt és könnyes búcsút intettünk Stájerország legszebb vidékeinek, de csak azért, hogy tervezgessük, mikor térünk vissza legközelebb!

Az utazás lehetőségét ezúton köszönjük az Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képviseletnek!