Specialized BG Fit rendszer

Erdélyi Nándor
Erdélyi Nándor
2012/04/11
Kerékpárt állítottunk be a Bringalandban, azzal a módszerrel, ahogy Leipheimer is tette!
Hirdetés

A BG Fit egy, a kerékpározás tökéletesítését szolgáló átfogó filozófia,

melyet Dr. Andy Pruitt az Amerikai Coloradóban levő Sportegészségügyi Fejlesztő Központ (PA of the Boulder Center for Sport Medicine) vezetője tökéletesít hosszú évek tapasztalatai és kutatásai alapján.

82289-A-labor.JPG
82289-A-labor.JPG

A fejlesztésekben aktívan részt vállal a Specialized cég és több, a világ élmezőnyéhez tartozó profi csapat is, mint például a Quick Step, Asatana, Lampre és a Saxo Bank. Olyan kimagasló sporteredményeket elérő versenyzők, mint Fabian Cancellara és az elmúlt években csúcsra jutott testvérpár, Andy és Frank Schleck, vagy Levi Leipheimer is a BG Fit segítségével tökéletesítették a beállításaikat. Természetesen nem csak az országúti mezőny kamatoztatja az eljárás előnyeit, hanem terepen a 2012-es Cape Epic győztes Burry Stander is ellátogatott egy BG Fit beállításra, de Chris McCormack kétszeres Hawaii Ironman győztes is szélesebb nyeregre ült át a vizsgálat után.

Az eljárás elméleti alapját arra a gondolatszálra fűzték fel, hogy egy szimmetrikus kerékpárra egy nem szimmetrikus kerekes ül, mely nem lehet tökéletes. Bármilyen fájó is a gondolat: senki sem tökéletes szimmetria szempontjából! Vannak, aki tudnak róla, hogy milyen, a szabályostól eltérő, testi adottságokkal rendelkeznek, vannak, akik nem tudnak róla, hogy rendelkeznek ilyennel. Én az előbbi csoportba tartozónak éreztem magam, és a vizsgálat során is bizonyosságot nyert, amit eddig is tudtam. Röviden összefoglalva: a csípőm vízszintes tengelye nem merőleges a testem függőleges síkjára. Ennek és szokásoknak köszönhetően a térdem túlságosan a vázhoz közelített, melyet a nyeregpozíció megváltoztatásával és egy talpbetét segítségével visszatoltunk a megfelelő helyzetbe, így javítva a pedálra az erőkifejtést. Ehhez jó néhány vizsgálat, beszélgetés, mérés és több mint 2 órás időtartam kellett, de megérte!

 

82289-Eszk-z-k.JPG

Időfutam pozíció beállítás

Még márciusban toltam be az időfutam bringámat a Bringalandba, melyet akkor kaptam meg, így ráfért egy pontos beállítás. Előre nem szóltam, hogy ilyen bringával érkezem, tesztelni akartam őket, megbírkóznak-e a problémával. Nem hogy megbirkóztak vele, de még örült is a vizsgálatot végző Simon Balázs, hogy időfutam pozíciót kell beállítani. Balázzsal, aki korábban maga is kedvelte az időfutamokat, sokat beszélgettünk a beállításokról, és elméleti tudása és tanácsai mellett sok gyakorlati tippet is kaptam tőle.

82289-Labfej-meretezes.JPG

Első fázis: felmérés

A BG Fit célja a kerékpáros és a kerékpár tökéletes összehangolása, mely 3 lépésben valósul meg. Először egy beszélgetéssel kezdődik a felmérés. Mik a céljaink, versenyzünk-e, voltunk-e sérültek, volt-e balesetünk, illetve mennyi ideje kerékpározunk. Ezután 20 lépésben felmérik, milyenek a testi adottságaink. A talptól, a gerincen át a nyak mozgásának felméréséig mindent megnéznek, ami a kerékpározás szempontjából fontos. Ízületeink mozgáshatárát szögmérő segítségével jegyzőkönyvezik, hogy a lehető legkényelmesebb legyen később a bringázás.

82289-Lazasag-felmero.JPG

Következő fázis: a kerékpár beállítása

A kerékpárral 6 ponton érintkezünk: a 2 pedál, a nyergen a két ülőgumó és a két kéz a kormányon. Miután minden antropometriai adat megszületik, a stoplik és a cipő beállításával indul magának a bringának a beállítása. Ez tulajdonképpen egy folyamatos, szubjektív visszajelzésen és mérési számokon alapuló játék. Simon Balázs elmondja az ajánlását, aztán változtatunk, majd visszajelzek, hogy tényleg jobb lett-e. A pedál után haladunk felfelé, és az ülőgumók távolságának lemérésével megnézzük, hogy megfelelő-e a nyereg a számunkra. Ez egyébként elég kényes pont, ugyanis egy keskeny nyereg, ha nem megfelelően támasztja alá a kerékpárost, akkor szélsőséges esetben olyan ereket zárhat el, melyek a vért szállítják a lábakba vagy a nemi szervekhez.

 82289-Fuggozes2.JPG

Nyeregpozíció

Miután kiderült, hogy megfelelő nyergen ülök, jöhetett a nyeregnek a pozíciója. Ehhez tekernem kellett, majd előre megadott helyzetben megállítottam a lábam. Ekkor szögmérővel a magasságot, és függőón segítségével a vízszintes helyzetet állítottuk. A végeredmény: egy centivel magasabban és fél centivel hátrébb kell ülnöm! Végezetül a kormány és a könyöklők beállítása volt soron. A lazaságom felmérésével megállapítottuk, mennyi a legnagyobb szög, amivel kényelmesen előre tudok dőlni. Ez alapján lejjebb tettük a kormányt azzal, hogy bőven van tartalék az előredőlésem mértékében, és egy hónap után ismét engedhetek rajta egy centit, ahogy a hátizmaim hozzászoknak a megváltozott terheléshez. A könyöklők egymástól mért távolsága rendben volt. Végezetül ismét ellenőriztünk mindent, hogy tényleg rendben van-e.

82289-Ulespozicio-szogmeres2.JPG

Mi lett az eredmény?

A korábbi évekkel ellentétben egy olyan pozíciót sikerült eltalálni, melyben az eddigiek alapján állíthatom, akár egy órát is fészkelődés nélkül, kényelmesen el tudok tölteni időfutam pozícióban. Nem csúszkálok előre-hátra a nyeregben, nem állok ki annyit, nem fárad el a combom annyira – erre egyébként Balázs is számított, melyet meg is említett a mérések során.

 82289-Meres2.JPG

Ha a bolt elhagyása után panaszom lesz, vagy tanácsra szorulok, esetleg mégsem jó valami, akkor egyeztetek Balázzsal, majd ha kell, ismét visszamegyek, már fizetés nélkül és változatunk a beállításokon. Ezek a szolgáltatások mind benne vannak a bevezető árban, mely 15 000 Ft jelenleg. Ahogy a vizsgálatot végző Simon Balázs fogalmazott: „A cél a most adottból kihozni a legtöbbet. Ehhez néha új alkatrész kell, de fontos, hogy én csak megoldásokat javaslok!”

Hirdetés