- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Elgondolkodtál e már rajta, hogy hogyan lehetne élhetőbbé tenni a nagyvárosokat, hogyan lehetne csökkenteni a környezetszennyezést?
Most itt egy remek kezdeményezés, amely az autókat 100%-ban nélkülözi és minden kisebb városi szállítmányozási formára alkalmas lehet, illetve át lehet ültetni gyermekek szállítására is. Ugye, hogy érdekes?
Egy szép napos csütörtök reggel..
A Hajtás Pajtás Futárszolgálat sajtótájékoztatója egy szép napos júliusi reggelre esett, amelyet a Budai várban rendeztek meg. Tökéletesebb helyszínt nem is választhattak volna, mivel az eseményt nemcsak a sajtó, hanem a turisták részéről is fokozott érdeklődés követte.
A Siklónál felállított molinó és az élénk narancssárga teherkerékpárok már messziről vonzották a szemet, főleg amikor közelebb érve feltűnt egy nagy kupac görögdinnye is az egyik szállító dobozban. Szóval akkor most már tudjuk, melyik biciklit nem szabad szem elől téveszteni..
Galériáért katt a képre!
Apropó
Na de hogy a dinnyéktől elszakadjunk, vajon miért is érdekesek számunkra a teherkerékpárok? Az esemény főszereplői egyértelműen azok az elektromos rásegítésű teherkerékpárok, amelyeknek jelenleg és a jövőben is nagy szerepet szánnak a városi csomagszállításban.
A Hajtás Pajtásról dióhéjban
A vállalkozás 1993-ban alakult. Jelenleg 65 alkalmazott közül 50 biciklis-, 7 autós futár. Telefonhívástól számított 90 percen belüli budapesti kézbesítést, és egyéb futár szolgáltatásokat nyújtanak. Eddig 20 millió kilométert letekerve, 3 millió küldeményt kézbesítettek. 2000-től a nehéz és távoli küldeményekhez autós futárokat is alkalmaztak, hogy bármit elszállíthassanak.
Hajtás Pajtás teherbiciklik
Az első 150 kiló teherkapacitású biciklit 2010-ben szerezték be Koppenhágából, amellyel évente már 30-40 tonnányi küldeményt szállítottak az autók helyett, de a távoli és dimbes-dombos városrészek problémát jelentettek. Most nemzetközi példára eljött annak a lehetősége, hogy elektromos rásegítést építsenek a teherbiciklikbe, elősegítve azt, hogy mindenhová könnyen el- illetve feljuthassanak. A Hajtás Pajtás római futárszolgálata hasonló problémákkal küzdve, évi 200 tonnát mozgatva már 8 teherbiciklit használ.
Az elektromos rásegítésről
A rásegítésnek benne van a nevében, hogy "segít", azaz csak akkor működik, amikor a kerékpárt tekerik. A segítség erőssége állítható, de 25 km/h felett a rásegítés megszűnik. Ez egy biciklisfutárnak lassú, de a teherszállításhoz éppen megfelelő.
A fő szempont: környezetbarát
A pedelecek hajtását ugyan elektromos áram segíti, de kevés, és a használat helyén semmilyen károsanyag-kibocsátással sem jár, ami fontos szempont a nagyvárosokban. Emellett gazdaságos is: a 100 km napi úthoz elegendő feltöltés nagyjából 50 forint költséggel jár, ugyanez autóval 3500 forint. A különbség 70-szeres de nagyságrendekkel alacsonyabbak a beszerzési és fenntartási költségek is.
Galériáért katt a képre!
A teszt
A teherbiciklik speciális rásegítőket és erős akkumulátorokat igényelnek, különösen a hegymenet visz el sok energiát. A Hajtás Pajtás új teher-flottájának felállítását megelőző pár hónapos tesztidőszak fő célja a legalkalmasabb és legmegbízhatóbb eszközök felkutatása. Jelenleg 3 különböző hajtást tesztelnek a futárok, és számuk várhatóan tovább nő.
A Cyclelogistics Ahead projekt
Ez a projekt egy 7 európai nagyváros (Milánó, Berlin, Prága, Cambridge, Budapest, San Sebastian, Mechelen) ökologisztikai szolgáltatóit és közlekedésfejlesztésért felelős hivatalait összekapcsoló, 2,3 millió euró összköltségvetésű, 3 éves európai uniós szemléletformáló program. Fő célja a városközpontok lég- és zajszennyezésének csökkentése zéró kibocsátású közlekedési megoldásokkal. A projekt résztvevői megosztják bevált gyakorlataikat, módszereiket, olyan tudásbankot és eszköztárat felépítve, amely mások által is felhasználva megsokszorozhatja az ökologisztika térhódításának ütemét. A projekt célja továbbá, hogy a már létező példákat, megoldásokat követendő példaként népszerűsítse országos, és európai szinten egyaránt. A projekt egy előző szakaszában alakult meg az Európai Kerékpár-logisztikai Szövetség is.
A Hajtás Pajtás feladata a projektben:
- gyakorlati felhasználási módok, lehetőségek, és környezettudatos megrendelők felkutatása (környezetkímélő teherszállító részleg kiépítése)
- az ökologisztikai eszközök előnyeinek lehető legszélesebb körű bemutatása (web és média segítségével)
- szemléletformálás a potenciális felhasználók és döntéshozók elérésével (bemutatók, közösségi események, előadások, konferenciák)
- külföldön bevált módszerek honosítása (folyamatos egyeztetés a nemzetközi partnerekkel)
- hazai ötletek, megoldások nemzetközi ismertetése
Példák a teherszállító biciklik felhasználására: zöld kiszállítás webáruházaknak, bevásárlás, zöldség- és gyümölcs kiszállítás, céges anyagbeszerzés, hivatali iratmozgatás, ételszállítás, gyermekszállítás, szerelői szállítóeszköz.
Galériáért katt a képre!
Gyermekszállító biciklik
A Hollandiában és Dániában rendkívül népszerű, de más európai országokban is elterjedt közlekedési eszköznek két alaptípusa van. A kétkerekű Long John és a háromkerekű bakfiets. 1-4 gyermek szállítására vagy akár egy család heti nagybevásárlására is alkalmasak. Budapesten is egyre több van belőlük.
A Hampi
A biciklisfutár múlttal is rendelkező alapító 2010-ben elsőként kezdett Magyarországon gyermekszállító kerékpárok forgalmazásába, amelyeket a www.viszikli.eu oldalon tekinthettek meg, majd 2013-tól saját teherszállító kerékpár fejlesztésébe kezdett, amely Hampi néven került forgalomba.
További információ, kapcsolat:
Hajtás Pajtás: www.hajtaspajtas.hu és www.facebook.com/hajtaspajtasfutar
Cyclelogistics program:
Cyclelogistics infó pdf-ben
Európai Kerékpár-logisztikai Szövetség:
Hampi és Viszikli: www.viszikli.eu és www.facebook.com/HampiCargo
Kapcsolat:
kapcsolat@hajtaspajtas.hu