- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Mindenki kicsit másként látja, másként értékeli, így közelítsük meg úgy a témát, hogy ez most
a saját üveggömbömben látott képek alapján összeállított terepkerékpáros trend.
Az elmúlt két évtized során - mióta terepkerékpározom - jópár trendet láttam megszületni és később eltűnni. Ezek közül némelyeket olyan erős "hype" vett körbe, hogy minden gyártó kényszert érzett legalább egy olyan terméket felmutatni a kínálatban. Ilyen volt egy időben a minél extrémebb downhill kerékpár, vagy például a közelmúltban a fatbike bringa. A tiszavirág életű trendek mellett csak kevés maradt életképes - mint például a 29”-os kerekek...
Alábbiakban a tavaly őszi, Európa legnagyobb szakmai kiállításán látottak alapján általam látott és vélt terepkerékpáros trendeket szedtem össze.
2018 fő trendje egy olyan vonal, melyre eleinte azt hittem, hogy csak hype, és ez is hamarosan a kukában landol. Aztán íme, ma már vannak országok, ahol
többet adnak el ebből, mint a hagyományosból... Igen, az ebike-okról van szó.
A kezdeti hipszterkedéséből 2018-ra úgy fest, hogy általános közlekedési eszközzé válik az elektromos rásegítéses kerékpár. A technológia robbanásszerű fejlődésének köszönhetően ma már sokkal kisebb és könnyebb motorok kerülhetnek a bringákba. Teljesítményük is megnőtt, akárcsak az akkumulátorok kapacitása, ráadásul a motorok rásegítésének módja olyan szintre fejlődött, hogy ézésre éppen olyan természetes, mintha nem dolgozna alattunk a motor – feltéve, ha nem vesszük figyelembe azt az érzést, hogy kisebb pedálozási erővel is kettéhasítjuk a körút forgalmát.
Egyrészt a gyártók felismerték az ebike-okban rejlő közlekedési eszköz potenciált - hiszen sokan tennének valamint környezetük megóvásáért a belsőégésű motor valamilyen alternatívájával. Ráadásul az elektromos rásegítéses kerékpárokkal egy kis sport-érzés is jár.
Az aktívabb sport-vonalon a súly csökkenése és a teljesítmények növekedése mellett végre a gyártók valós integrálásokat kezdtek tervezni, és kinézetre is szép bringákat látni. No meg az integrálás révén a e-terepkerékpárok súlyeloszlása is optimálisabbá vált - ma már nem szabad egy lomha, nehezen terelhető kerékpárként gondolni rájuk. Rugóútban 140 mm körül mozognak a modellek, de igazán nincs is többre szükség.
A mára lecsengeni látszó fatbike létezése nem volt hiábavaló, mert némi ésszerűsítést követően a jövő kerékpárjaiban is fellelhetjük majd a nyomait. A fatbike-oknál a gumi átmérő növekedése ugyan nagyobb terepkomfortot és felütésesdefekt-tűrést nyújtott (a sár- valamint hó-tűrőképesség mellett), ám ezzel arányosan a pedálozási hatékonyság és a tekerhetőség romlott. A gyártók viszont találtak egy köztesnek vélt megoldást. Ezek lettek a plusszos gumik, melyek nagyobb keresztmetszetűek, mint a korábban endurora vagy downhillre kapható legballonosabb külsők, ám a fatbike-okénál kisebbek.
Kép forrása: Mozgásvilág.hu
A 2,6-3” méretű gumik, a különböző technológiáknak köszönhetően (például oldalfal vékonyítás), még normális (robbanékony, nem túl nehézkes) bringázási élményt nyújtanak, miközben sokkal nagyobb komfortot nyújtanak a bringásnak - avagy nyugodtabban hibázhatunk, felütéses defekt nélkül, és kisebb nyomáson is használhatjuk a gumikat, amik így nagyobb tapadást biztosítanak.
Ha visszanézek a 5-10-20 évvel ezelőtti időszakokra, akkor többek között a "sebességek forradalma" maradt meg bennem. A 3×7, majd 8, 9 és pár év elteltével 10 sebesség őrült izgalomban tartotta a közösséget. Hiszen minél több sorból választhattunk, annál jobban megtalálhattuk az éppen szükséges áttételt. Ráadásul az áttételek számának növekedésével súlycsökkenés is történt, de ez most másik lapra tartozik...
Aztán megérkezett a 11, és nagyjából ebben az időben a 29”-os trend, melynél hamar lekerült elölről a harmadik lánckerék. Sőt, a második tányér is elkopott az enduro bringákról, mondván, arra sincs szükség és így legalább az első váltó is repül – ha már ennyi opció van hátul, nem kell váltogatni elöl. A nagy sebességbumm ekkor kicsit megtorpant. Nem véletlenül, hiszen fizikai akadályba ütközött a további lánckerék-szám növekedés: nem volt több hely a hátsó agy kazettáján. Aztán 2 éve megérkezett egy teljesen új technológia – új gépekkel, új szabványokkal, új agyakkal és új fogaskoszorúkkal... Immáron a legnagyobb hátsó lánckerék 50 fogszámú lett (nagyobb átmérővel rendelkezik, mint a 180mm-es féktárcsa), a legkisebb pedig 10 (eddig 11 volt a minimum)!
Kép forrása: Mozgásvilág.hu
Bár elmaradt a nagy hype körülötte, és 2018-ra nem minden gyártó érezte kötelezőnek új modelljét ilyen hajtással szerelni, azért többéségben az 1×11 és 1×12 hajtásokkal találkozni enduro és olykor all-mountain bringákon is.
Ha az írás címét nézzük, elsőre többen felszisszenhettek, mondván ez nem is terepkerékpár, én mégis idesorolom. A kerékpár-kategóriák kezdenek egymásba csúszni, és köztes űrök nélkül, az egyes kategóriák között átfedésekkel mindenre találunk már megfelelő bringát. A gravelbike tulajdonképpen az országúti- és trekking kerékpárok között helyezkedik el. Nem csak aszfaltozott utakon tudunk vele gyorsan, lendületesen haladni, hanem alkalmas dózer- és földutakon is, akár csomagokkal felpakolva. Jellemzője az országúti kerékpárok vázához hasonló váz, a koskormány, az országúti külsőknél vastagabb, de a mtb gumiknál vékonyabb külsők (30-40 mm), 700C átmérőjű kerekek. Ha a hazai igényeket nézem, akkor a legtöbb embernek bőven elég lenne egy gravelbike...
Kép forrása: Mozgásvilág.hu
Ismét egy olyan trend, mely igazából a fatbike történethez hasonló. A stílus régóta létezik, csak valahogy most kapott nagyobb figyelmet, most lett nagyobb divat... A bikepacking lényegében túra-terepkerékpározás. Bár nem tudtunk róla, de már sok évvel ezelőtt is "bikepackingeltünk", amikor a bringákra minden többnapos nomád bringázáshoz szükséges cuccunk felpakoltuk, és nekiindultunk a vidéknek, a lehető legkevesebbet érintve szilárdburkolatú utakat. Ehhez immáron számos gyártó kínál különböző kiegészítőt és alkatrészt, hogy a pakolás és a pakkokkal való bringázás minél kényelmesebb és jobb legyen.
Kép forrása: Mozgásvilág.hu
Mivel idén még korábban jön a télapó modell-váltás, miután a Eurobike-ot előrébb hozták (július közepe), kíváncsian várom, a lerövidült fejlesztési és tervezési időszak alatt mely új irányzatok kapnak szárnyakra, és melyek hullanak esetleg a porba...