Mi jár a kerékpárosok fejében?

Mi jár a kerékpárosok fejében?

Simon Ádám
Simon Ádám - Támogatott tartalom
2025/09/03
Milyen motivációk és milyen félelmek határozzák meg a kerékpározási szokásokat ma Magyarországon?

A Magyar Kerékpárosklub megbízásából az Idea Intézet online fókuszcsoportos kutatást végzett a hazai közlekedési célú kerékpározási szokásokról. A vizsgálat 20–60 év közötti, különböző nemű és iskolai végzettségű emberek körében zajlott, akik Budapesten, az agglomerációban és vidéki településeken kerékpároznak. A kutatásban részt vettek gyakori kerékpározók (akik hetente legalább háromszor nyeregbe ülnek), ritkábban kerékpározók(akik számára a bringa csak másodlagos közlekedési eszköz) és családos kerékpárosok (akik rendszeresen gyermekükkel kerékpároznak).

Miért kerékpározunk?

A kerékpározás legfontosabb motivációinak keresésekor összevetették a kapott eredményeket az egyik korábbi, 2022-es kutatással és ez alapján az is láthatóvá vált, hogy mely szempontok erősödtek, illetve feltűnt olyan motiváció is, ami korábban nem szerepelt a top motivációk között.

Mi jár a kerékpárosok fejében?-2
Motivációk
Mi jár a kerékpárosok fejében?-2
Forrás: Magyar Kerékpárosklub

#1 Szabadság

Első helyre törte fel magát a kerékpáros közlekedés kötetlensége, hiszen az indulás idejére, tempójára és útvonalának megválasztására is rendkívül nagy szabadság jellemző.

#2 Olcsóság

Továbbra is dobogós helyen található az alacsony fenntartási költség, valamint az állandó költségektől való függetlenség is.

#3 Egészség

Szintén egy erősödő szempont a korábbi kutatásokhoz képest az, hogy nem kell külön időt dedikálni a mozgásra, sportolásra, hiszen ez a kerékpáros közlekedéssel praktikusan együtt jár. A fizikális egészség mellett a mentális egészségre való jótékony hatását is sokan kiemelték.

#4 Gyorsaság

Nagyon sokan említették, hogy rövid távon, főleg a nagyobb városokban a leggyorsabb közlekedési eszköz a kerékpár.

#5 Közösség

A 2022-es kutatásokhoz képest új főszempont a kerékpározás közösségi élménye. Ez kezdők számára legtöbbször egy baráti társasággal, vagy családdal megtett, pl. tókerülő kerékpártúrában nyilvánul meg, míg a haladó, akár sportcélú kerékpárosok körében szintén egyre gyakrabban alakulnak ki közösen edző társaságok. A kerékpározásnak régebben is megvolt a közösségi élmény hatása, viszont a korábban csak szubkultúra méretű közösség ma már jóval szemmel láthatóbb és sokszínűbb. A kerékpárosok összetartó közösségi élményének erősítése a kerékpárosok érdekérvényesítésének is előnyére válhat. Érdekes módon a szabályozásokkal kapcsolatban kevesebb kritika merült fel, sokkal inkább a szabályok betartatását, illetve a szabálytalanságok szankcionálását érezték fontosnak a válaszadók. Ennek a fejlődésétől a kerékpározás biztonságosságát remélik.

A fenti lista alapján arra lehet következtetni, hogy a feltörekvő motivációkkal (egészséges életmód, szabadság megélése és a közösségi élmény) érdemes a kerékpározás népszerűsítését támogatni.

Visszatartó erők

A kerékpározással kapcsolatban számos félelem fel szokott merülni (hogy ez mennyire valós, vagy csak városi legendákon alapulnak, egy más kérdés).

Mi jár a kerékpárosok fejében?-3
Visszatartó erők
Mi jár a kerékpárosok fejében?-3
Forrás: Magyar Kerékpárosklub

#1 Félelem a balesettől

Az előző kutatásokhoz képest nagyobb számban választották visszatartó erőként a balesetektől való félelmet. A rutintalanabb kerékpárosok egyértelműen nagyon félnek a balesetektől, az autóktól, kamionoktól, de a gyermekkel való kerékpározás még a rutinosak számára is komoly problémát jelent. A nem megfelelő oldaltávolság és a kerékpárútra parkolás is sokak számára problémát jelent. Nem volt egyetértés a buszsáv és kerékpársáv biztonságosságának megítélésében a rutinosak és nem rutinosak között, viszont az utakon tapasztalható, egyre nagyobb frusztrációt mindkét csoport egyaránt érzékeli. A közlekedési morál romlásának generátoraként az elektromos rollerek, kerékpáros futárok és az autók számának növekedését jelölték meg. Megoldásként a kerékpáros jelzések egyértelműsége és jól láthatósága, valamint a hálózat logikussága (pl forgalmas útra vezető és ott megszűnő kerékpáros infrastruktúra megszüntetése) merült fel.

#2 Lopás

A válaszadók úgy érzékelik, hogy a kerékpárok biztonságos lezárása egyre nehezebben megoldható probléma. Érzésük szerint jelentős számban megnövekedett a kerékpár lopások számra. Általános vélemény az, hogy az utcán, pláne vasútállomásokon nem merik otthagyni a kerékpárokat, a kerékpárzárakban sem bíznak (a komolyabb lakatok drágák és nehezen használhatók), illetve úgy érzik, hogy a kívülállók számára sem fontos mások kerékpárának védelme. A kamerával védett, illetve jól elkerített kerékpártárolók többek számára jó megoldás volna.

#3 Időjárás

Dobogós helyen tartja magát a szélsőséges időjárástól (hőség, vihar) való félelem, ami a rutinos kerékpárosok számára kevésbé jelent problémát, ám a kerékpározás népszerűségének növekedését jelentősen gátolja.

#4 Rossz infrastruktúra

Erősődő tendenciát mutat a nem megfelelő kerékpáros útvonalhálózat miatti elégedetlenség. A válaszok között többen említették a semmibe tartó kerékpárutakat, az összeköttetés és karbantartás hiányát és az útburkolati jelek kopását.

#5 Tudás hiánya

A kerékpárosok nem rendelkeznek elegendő ismerettel, illetve nem, vagy csak nehezen férnek hozzá olyan információkhoz, ami a biztonságos és hatékony közlekedéshez, illetve a biztonságos útvonaltervezéshez szükséges. Kevés ismeretük van a megfelelő ruházatot illetően, illetve a felmerülő műszaki problémákkal kapcsolatban. A tudás hiánya ezen kívül megmutatkozik a közbringa hálózatok használatával, valamint a közösségi kerékpárszállítási lehetőségekkel kapcsolatban is.

#6 Kényelmetlen

Kifejezetten családosok és hölgyek számára probléma az extra csomagok és személyek szállítása, menedzselése, ám a kellő rutin megszerzését követően ez a szempont kevésbé hangsúlyos.

Mitől kerékpároznának még többen?

Ebből a szempontból jelentős eltérés van a rutinos és kevésbé rutinos kerékpárosok között. A rutinosak elsősorban a kerékpározás praktikussága miatt ülnek nyeregbe, míg a kevésbé rutinosak az élvezet miatt. Bár a tapasztaltabbak is tartanak a közlekedési balesetektől, ezt a félelmüket saját rutinjukkal, a “ha baj lesz, majd én megoldom” attitűddel ellensúlyozzák. A kevésbé tapasztaltak erőteljes félelmet éreznek, a veszélyesnek ítélt részeket inkább elkerülik és kiszolgáltatottnak is érzik magukat. A kerékpárlopástól egyaránt tartanak a kezdő és haladó bringások is, de a haladókat ez nem tartja vissza a kerékpárhasználattól. 

Mi jár a kerékpárosok fejében?-4
Hogyan gondolkodnak a kerékpárosok?
Mi jár a kerékpárosok fejében?-4
Forrás: Magyar Kerékpárosklub

A rutinos kerékpárosok szívesen veszik igénybe elsők között az újonnan kialakított infrastruktúrákat és nyitottabbak az új megoldásokra, míg a rutintalanok kezdetben bizalmatlanok és első sorban a különálló kerékpárutakat részesítik előnyben.

A tapasztalt bringások számára leginkább az őszi- és téli kerékpáros feltételek javítása (falevelek, lefagyások, havas területek tisztítása), a kezdők számára a praktikák megismerése és az íratlan közlekedési “szabályok” megismerése lenne elég motiváció ahhoz, hogy még többet kerékpározzon.

Gyerekekkel kerékpározni

A közös tekerés élménye egyértelmű motiváció, emellett fontos szempont a kerékpározás egészségre gyakorolt jótékony hatása is. A kisebb gyerekek számára ráadásul hatékony módja a mozgás biztosításának és a „lefárasztásuknak”. Rövidebb távon a biciklizést praktikusabbnak tartják más közlekedési formáknál, ugyanakkor a forgalmas és veszélyes útszakaszokat, a buszsávos közlekedést, valamint a gyerekekkel és csomagokkal történő vonatos kerékpárszállítást inkább elkerülik.

Nőként kerékpározni

A kutatás szerint a női kerékpárosok körében erősebben jelen van a balesetektől való félelem, még akkor is, ha a férfiakhoz képest kevesebb tényleges tapasztalatuk van ilyen helyzetekben. Emiatt gyakran kerülik a veszélyesnek ítélt útszakaszokat, ami visszatarthatja őket attól, hogy gyakrabban pattanjanak nyeregbe.

A küllem megőrzése is fontos szempont: a rossz időjárási körülmények vagy éppen a sisakviselés sokszor kedvüket szegi. Emellett a vonatos kerékpárszállítás számukra különösen kényelmetlen – a csomagok cipelése és a szűkös lehetőségek miatt inkább elkerülik ezt a megoldást.

Ugyanakkor a nők időhatékony gondolkodásmódja kifejezetten kedvez a biciklizésnek: edzésként is tekintenek rá, így nem kell külön időt szánniuk a sportolásra, ráadásul a tömegközlekedéssel szemben jelentős előny, hogy kerékpárral megspórolható a várakozási idő.

Kerékpározási attitűdök Magyarországon

Ez a felmérés azért különösen értékes, mert rávilágít arra, milyen motivációk, félelmek és akadályok befolyásolják a kerékpározási szokásokat Magyarországon. Az eredmények birtokában célirányosabban lehet fejleszteni az infrastruktúrát, hatékonyabb szemléletformáló és edukációs programokat lehet szervezni, valamint erősíteni lehet a közlekedés különböző résztvevői közötti együttműködést. Mindez hozzájárulhat ahhoz, hogy a kerékpározás biztonságosabbá, vonzóbbá és szélesebb körben elérhető közlekedési formává váljon. Ez természetesen nem csupán a kerékpárosok, de valamennyi közlekedő hasznára válhat.

Mi jár a kerékpárosok fejében?-5
Magyar Kerékpárosklub
Mi jár a kerékpárosok fejében?-5
Forrás: Magyar Kerékpárosklub