Kerékpárutakról őszintén a BKK-val... Hír

Mozgásvilág.hu
2011/03/25
Amióta online kerékpárút-térképet üzemeltetünk, mindig keressük a legjobb megoldást az aktualizálásra. Talán most?
Hirdetés
Körülbelül négy éve hoztuk létre a mai, online-háromdés-szuperguglitérképes kerékpárút térképünk ősét, ami akkor még "csak" statikus formában segítette a fővárosi kerékpárút-hálózat megismerését. Azóta már többször innoválódtunk, ahogy a technika és a felhasználói szokások is megújultak körülöttünk.
Ám a legnagyobb problémát nem ezek, sokkal inkább a kerékpárút-fejlesztések központosításának hiánya okozza. Ezt értsd úgy, hogy, mivel nincs egy központi adatbázis, ahol a kész- és a tervezett kerékpárutakat nyílvántartják, a térkép fejlésztését csak "móricka"-módszerekkel tudjuk megoldani (saját- és olvasói észrevételek, véletlen elkapott újságcikkek, stb.).
A nemrégiben megalakult Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) most azt várjuk (reméljük), hogy - ahogyan a közlekedés többi területén, úgy - a kerékpárhálózat-tervezésben is megszűnik a látszólagos (vagy valós) fejetlenség.
Kérdéseinkre az alábbi válaszokat kaptuk a sajtóirodától:
 
Összesen hány km új út lesz 2011-ben és hol? Milyen típusú utak lesznek ezek (önálló, osztott, sáv, stb.)? Összesen 16,2 km új kerékpáros  útvonal készül, az alábbi helyeken: XVII. kerület, Pesti út I. szakasz (501. utca – Ferihegyi út): 3,2 km, amely 3879 méteren 2551 m épített elválasztott gyalog- és kerékpárút és önálló kerékpárút, valamint 1328 m kisforgalmú úttesten kijelölt útvonal.
XVII. kerület, Pesti út II. szakasz (Ferihegyi út –Hegyalatti u.): 3,9 km, amely 2927 méteren 1483 m épített önálló kerékpárút és elválasztott gyalog- és kerékpárút, valamint 1444 méteren kijelölt úttesten kijelölt útvonal.
IX-XXI. kerület, Szabadkikötő út (Hajóállomás u. – Ady Endre út között): 2,8 km, amely 2885 méteren elválasztott gyalog- és kerékpárút és önálló kerékpárút. XXI. kerület, Ady Endre út (Kossuth Lajos utca – Gubacsi híd között): 1 km. Az 1280 méter többsége kiépített kerékpárút vagy gyalog-és kerékpárút, kisebb szakasza 415 méter pedig úttesten kijelölt útvonal.
X. kerület, Fehér út – Albertirsai út (Örs vezér tere – Albertirsai út aluljáró között): 1,4 km. Az 1529 méter hosszúságban önálló kerékpárút, illetve gyalog- és kerékpárút.
XI. kerület, Bogdánfy út (Irinyi János út – Dombóvári út között): 0,9 km, amely 572 méter kétoldali kerékpársáv, a fennmaradó 339 méteren elválasztott gyalog- és kerékpárút, illetve önálló kerékpárút. III. kerület, Bécsi út – Nagyszombat utca útvonal (Alsó rakpart - Vörösvári út szakaszon):  3 km. Az 2179 méterből 779 méter épített kerékpárút, illetve gyalog- és kerékpárút, 1400 méteren úttesten kijelölt útvonal, illetve kerékpársáv.
 
Mik a hosszú távú célok a kerékpárhálózat fejlesztésében? 2020-ig a  kerékpáros  közlekedés részarányát 10%-ra szeretnénk növelni  a jelenlegi 1-2%-ról . Ennek egyik eszköze az úthálózat kerékpárbarát átalakítása a szükséges helyeken. Ezen belül az egyik módszer a kerékpárút kialakítás. Kerékpárutak, kerékpársávok, nyitott kerékpársávok, kerékpárral használható buszsávok és speciális kerékpáros  létesítmény nélkül is biztonságos forgalmi sávok, utcák alkotják a  kerékpárforgalmi főhálózatot. Ennek szükséges minimális mértéke  a  főúthálózat hosszával megegyezően kb. 500 km .
 
Az új fejlesztéseknél rendszerben gondolkodnak? Meglévő utakhoz csatlakoznak? Igen, valamennyi útvonal illeszkedik a tervezett kerékpárforgalmi főhálózatba, és (egy kivétellel) kapcsolódik is már meglevő elemekhez.
 
Mi alapján döntenek új kerékpárutak létesítéséről? Milyen szervezet, tanács segítségét kérik ki és ki hozza meg a végső döntést? A kerékpáros  útvonalak kialakításánál egyrészt a kerékpárforgalmi főhálózat fejlesztési tervét vesszük figyelembe. A sorrend meghatározásánál fő szempont az, hogy ha valami közterületi átépítés történik, akkor ott és azzal együtt kell megoldani a  kerékpárforgalom segítését is.
A kerékpárút létesítésének döntésében többen vesznek részt. Szükséges egy beruházó , aki jelzi szándékát és biztosítja hozzá az anyagi hátteret: ez lehet akár a kerület, vagy  a Főváros, vagy kötelezhet egy külső beruházót is az önkormányzat, hogy a magánberuházása közlekedési létesítményeként valósítsa meg. A tervezés és engedélyezés során  az üzemeltetők és kezelők is véleményt nyilvánítanak. Az építési engedélyt a  hatóság (általában: NKH) adja ki. A Főváros saját projektjeinknél a tervkészítés során általában kikéri a Magyar Kerékpárosklub és a Kerékpáros Magyarország Szövetség véleményét is. A BKK célja a jövőben továbbra is az, hogy úgy tegyen javaslatot a kerékpárutak és kerékpársávok kialakítására, hogy megfelelő fórumot biztosítson a civil szakmai szervezeteknek, hogy elmondhassák véleményüket még a projektek megvalósítása előtt.
 
Van-e olyan adatbázis, ahol a már meglévő és a tervezett kerékpárutakat gyűjtik össze? Ha van, akkor ehhez hozzá lehet-e férni? Némelyik GPS készülék már tartalmazza, s több honlapon is fent van a legtöbb, már meglévő kerékpárút. Az érvényes forgalmi rendről természetesen van nyilvántartás. ( ez alapján úgy tűnik, hogy a  Mozgásvilág.hu Kerékpárút Térképhez hasonló, maszek megoldásokon kívül nem nagyon van hivatalos adatbázis - a szerk .)
  Mennyibe kerül egy méter kerékpárút átlagosan? A kerékpárút költsége mindig az adott konkrét beavatkozástól függ, mivel meglevő közterületek kerülnek átalakításra, városi környezetben, ahol nagyon sokféle költség lehetséges (szegélyek, csomópontok átépítése, jelzőlámpa, közművek, fakivágás-pótlás stb. ) . Kerékpársáv pl. létesülhet meglevő, változatlanul hagyott burkolatú  úttesten  (ez nagyon ritka), vagy újraosztott forgalmi sávokkal (ehhez általában  a felső aszfaltréteg cseréje szükséges), vagy a  meglevő burkolat szélesítésével (komplett útpályaszerkezet építésével, ami még a kerékpárút építésénél is drágább). De a kerékpárút is létesülhet meglevő burkolaton, vagy teljesen új szerkezettel is. Átlagos adat tehát nem adható, legfeljebb -tól -ig határ, ami mindegyik esetben kiterjedhet hozzávetőlegesen 5000 Ft/m összegtől 150 000 Ft/m összegig.
Ha pedig egy nagyobb közterület-átépítés részeként épül kerékpárforgalmi létesítmény akkor még nehezebb különválasztani a  költségeket.
 
Mivel az első kérdések megválaszolására is sokat kellett várni, ezért a fentiek alapján született további kérdéseinket nem küldtük el most azonnal. Ha benned is felmerültek kérdőjelek (amire van sansz), írd meg nekünk és ha egy nagy csokorra való összegyűlt, újra kopogtatunk a BKK e-mail fiókjának ajtaján.
Hirdetés
Hirdetés