- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Kerékpáros lámpák tömkelege elérhető manapság a piacon, de vajon melyik közöttük a tuti? Az olcsó kínai? Netán a méregdrága német? Az akkumulátoros vagy az elemes? Kell a csiliárd lumenes fényerejű, esetleg elég valami szolidabb is? Ezekre a kérdésekre adunk most választ.
Mint, sok más sportfelszerelésnél, a kerékpáros lámpánál is azt kell eldöntenünk, hogy milyen körülmények között akarjuk majd használni. Más kerékpáros lámpa az ideális az alkalmi, városi közlekedőnek, és más a fanatikus, télen, sötétben is az erdőben csapató montisnak.
Kezdjük először azokkal, akik csak lakott területen használnak kerékpáros lámpát. Számukra a látni és látszani alapelvből inkább a látszani a fontos! A legtöbb közterületen van közvilágítás így nem a kerékpáros lámpának kell megvilágítania a belátandó útszakaszt. Ilyen helyen nagy fényerejű kerékpáros lámpára nemcsak nincsen szükség, de egy túlhúzott „reflektor” egyenesen veszélyes lehet, mivel elvakíthatja a szembe jövőket (ez egyébként városon kívül is igaz). Ilyen felhasználási területen célszerű kisebb fényerejű, villogó kerékpáros lámpát választani, melynek ráadásul az ára is kedvezőbb, mint nagyobb teljesítményű társaiké. Ezen a belépő modellek között még találni olyat, mely elemmel üzemel, de nincs is feltétlenül szükség tölthető áramforrásra, hacsak nem napi rendszerességgel, több órát villogtatunk.
Ha külvárosból, agglomerációból kerekezünk mondjuk a fővárosba, gyakran találkozunk kivilágítatlan útszakasszal. Ide természetesen egy magasabb kategóriás, nagyobb fényerejű kerékpáros lámpára lesz szükségünk. A brutális fényerő itt sem feltétlenül indokolt, azonban a kerékpáros lámpának teljes sötétségben is meg kell tudnia világítani az előttünk levő útszakaszt, így az 50-100 lument meghaladó teljesítményű darabok között érdemes keresgélni. Ha interneten vásárolnánk, ilyen kerékpáros lámpát csakis akkumulátorral rendeljünk meg, ehhez a teljesítményhez már kell a megfelelő mennyiségű energia!
Lezyne led ltv drive első lámpa
A kerékpáros lámpák legfelső kategóriáját (főleg) sportolóknak találták ki, akik sötétben is relatíve nagy sebességgel akarnak közlekedni, mindeközben mindent IS szeretnének látni. Ezen kerékpáros lámpák fényereje legalább 350-400 lumen. Ezen a felhasználási területen egy másik fontos tényező is előtérbe kerül, mégpedig az, hogy hova is világít az a kerékpáros lámpa. Míg egy országúti kerékpárosnak elegendő, ha egy szűkebb, 5-6 méter széles sávban, de messzire lát, addig egy hegyikerékpáros, aki viszonylag lassan közlekedik, szeretne a kanyargós ösvényen, egy jó széles sávban minden kis kavicsot észrevenni a kerékpár közvetlen környezetében.
Mint minden más sporteszköznél, a kerékpáros lámpánál is a „puding” próbája az evés. Sajnos a fényértékek megállapítására nincs egységes rendszer, és bár a fent említett lumenes értékek egyértelműnek tűnhetnek, nem mindegy, hogy azokat milyen távolságból mérik. A túl olcsónak tűnő, brutális fényerővel csábító termékeknél érdemes megnézni, hogy milyen akkumulátorral árulják őket, mert még ha a fényérték igaz is, komoly problémát jelent egy olyan áramforrás, mely nem tudja a LED-et kiszolgálni (és nem mellesleg szinte lehetetlen bele másikat kapni).