- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Ha most egy bárki által használható táblázatot vársz, ahol egyszerűen kinézed az értéket, belepumpálod a bringád gumijaiba, és már csapatsz is eddig soha nem tapasztalt hatékonysággal, van egy rossz hírem: nem létezik ilyen. Még a profi versenyzők, ugyanazon a nyomvonalon is egymástól eltérő nyomáson használják a gumikat, ugyanis mindenki másra esküszik.
Mivel az ideális nyomásértéket 6 tényező befolyásolja - melyek mindegyike személyenként változik -, neked kell felfedezni az élményt, amit a megfelelő tapadás és kanyarstabilitás ad.
Kép forrása: Paraferee - mozgasvilag.hu
Sem a túl magas, sem a túl alacsony nyomás nem vezet sok jóra. Előbbi esetében ugyan megnövekszik a gumi oldalfalának stabilitása (kanyarban kevésbé akar letekeredni a felniről), és lecsökken a felütéses defekt esélye is, viszont drasztikusan vesztünk a tapadásból, ráadásul komfortérzetünk is mélyponton lesz a pattogós, kemény gurulás miatt. Utóbbinál pedig ugyan megnövekszik a talajjal érintkező felület és ezzel a tapadás, ellenben erősen megnő a felütés és a felniről leforduló külső veszélye, illetve a gumi is gyorsabban kopik el.
A legtöbb gumi oldalfalán feltüntetik annak minimális és maximális nyomásértékét. Ne félj belenyomni a maximális értéket, attól még nem robban fel a gumid – sokszor a felni hamarabb megadná magát, mint a külső! Ahány felni, annyi jellemző. Mivel a gumigyártók nem tudhatják előre, te melyiket választod és használod, így ezen érték csak irányadó…
Értelemszerűen nem mindegy, hogy mennyi a súlyod. Egy 26×2.25”-os gumiba beállított 2,5 bar (ami nagyjából 35 psi) nyomást egy 60 kilogrammos bringás túl keménynek és pattogósnak fog találni, míg ugyanezt egy 100 kg súlyú ember már túl puhának érzi..
A méret és a nyomás együtt jár – a gumimérettől függ, hogy milyennek érződik a belefújt légkör. Minél ballonosabb a gumid, annál kevesebb nyomás is elégséges lesz. Például a 2,5 bar nyomás egy 700×25 mm külsőben alig elég ahhoz, hogy ne a felnin álljon a bringád, ellenben egy 26×2,25” külsőt keményre feszít...
Milyen a kedvenc ösvényed? Gyors? Kanyargós? Köves? Gyökeres? A terep fő jellegzetessége nagyban befolyásolja a kívánt nyomást. Döngölt erdei földes ösvényen, minimális kanyarokkal, magasabb nyomással is jó eredményt érünk el, míg egy sziklás, gyökeres útvonalon a lehető legkisebb nyomással kapunk kellő tapadást és kontrollt.
Az, hogy hogyan bringázol, épp annyira számít, mint az, hogy hol. Ha agresszívebben használod a bringát, és csak az idő számít, akkor nagy eséllyel magasabb nyomás lesz számodra az ideális. Ellenben, ha szeretsz könnyedén gurulni, ívből-ívbe teszed a bringád, és nem érdekel az, hogy gyors vagy-e; ha csak a stílus számít, akkor számodra a kisebb nyomás lesz az ideális...
A felnid szélessége döntő szerepet játszik abban, hogy milyen nyomást használhatsz, mi az a minimális érték, ami mellett még a teljesítmény csökkenése nélkül bringázhatsz. Minél szélesebb felnit használsz, annál jobb kanyarstabilitást kapsz, a felütéses defektre pedig kisebb lesz az esélyed még kisebb nyomás esetén is.
A gumiköpeny szerkezete szintén nagy hangsúlyt kap. A magas TPI (threads per inch azaz szálsűrűség) értékű, vagy megerősített oldalfalú gumik hatékonyabban működnek alacsony nyomás mellett is, mint a kis sűrűségű változatok.
Összességében, ahogy látod, az ideális guminyomás beállítása szinte művészet. Legyél kíváncsi, és a fentiekben felvázolt hat tényező alapján kísérletezz! Legyen nálad mindig pumpa, és próbálkozz bátran!