Három (2+1) keréken még szebb az élet Hír

Erdélyi Nándor
Erdélyi Nándor
2012/04/26
Háromkerekű fekvőkerékpárokat próbáltunk ki - de lehet, hogy utoljára, mert ezután nem engednek többé vissza minket…
Hirdetés

Órák óta keményen dolgoztunk... A tavaszi hőségben tikkadtan és elcsigázottan ültünk egyik kerékpárról a másikra, miközben gyöngyöző homlokunkról verejtékcseppek gördültek tova. Szerkesztőségi feladatként ki kellett próbálni az AM Bringa elektromos és fekvő bringáit, és mindezt munkaidőben! E felelősségteljesen végzett hivatás befejezéseként jött a ráadás: előkerültek a három kerékkel ellátott rekumbens (fekvő) kerékpárok…

 

Ice Trice T 20
Ice Trice T 20


Az élmény
Biztos látott már mindenki gyerekeket játszani egy olyan játékkal, melyre régóta vágyott. Vigyor az arcán, és azt is elfelejti, hogy hívják, hisz csak ő és a játék létezik. Nos, valahogy mi is így nézhettünk ki, miközben a boltnak helyet adó ház körül róttuk a köröket. A 3 darab 90 fokos és egy elnyújtott kanyarral tűzdelt pályán kisebb ház(tömb) körüli verseny alakult ki köztünk. Egyre gyorsabban és gyorsabban nyomtuk. A bringa tapadt a kanyarban, mintha gokartban ülnénk olyan érzés volt. A végére annyira zúztunk, hogy többször két kerékre állva vettük be a kanyarokat. Nem kíméltünk semmit, még a növényzetet sem, mely fejenként egyszer-egyszer emlékeztetett minket arra, hogy ezzel a biciklivel is ki lehet sodródni, csak nehezebben. Levontuk a tanulságot: még inkább két kerékre állítva a gépet, még gyorsabban lehet bevenni a kanyart.

 

TW-Bents Artifice
TW-Bents Artifice

 

Tadpole vs. delták
Ez nem egy új Alien vs. Predator típusú film címe, hanem a két fajtája a rekumbens kerékpárok tricikli (trike) kiadásának. Ugyanis van, amelyiknél elöl található a két kerék, ezek a tadpole biciklik, míg a hátul két kerék elrendezésűek a delták. Mindkét elrendezés hasonló előnyökkel rendelkezik, melyek közül a legfontosabb, hogy az egyensúlyozásra nem kell figyelni tekerés közben. Ez olyannyira számít, hogy a 24 órás világrekordot ilyen kerékpárral tekerték le, ami azt jelenti, hogy ez a megoldás hosszú távon hatékonyabb energia felhasználás és koncentráció szempontjából. Ezen felül a gépek terhelhetők, jól pakolhatók és masszívak. E két tulajdonságból jön a felhasználási terület: túra, többnapos túra, elmebeteg túraötletek és versenyek kerékpárral, Föld körbe biciklizése! Hátrányai, hogy a 3 nyomvonal miatt nehéz kikerülni a kátyúkat, illetve méretei miatt a nem összecsukható modellek szinte garázst igényelnek a tároláshoz. 

A tadpole kipróbálása és tulajdonságai
Ez a konstrukció egyre népszerűbb világszerte, és nálunk is sikert aratott a teszt során. A tadpole kerékpárok széles a választékban elérhetők. A verseny kialakítástól (alacsony, könnyű), a lengéscsillapított kényelem központú modellekig kaphatók. További előnye, hogy jól megpakolható, könnyen kezelhető, viszonylag egyszerű szerkezetű, ezért kiváló akár hosszabb távú túrákhoz is.

 

Ice Trice T 20
Ice Trice T 20

 

Nekünk két tadpole kerékpárt sikerült kipróbálnunk: egy és egy Ice Trice T 20-as modellt. Ez utóbbit egy BionX elektromos motorral fűszereztek meg, így egy tadpole rekumbens pedelec lett az eredmény, mely magyarul annyit jelent: reszkessenek a gokartok! Mondanom sem kell, az élmény maximális volt. Az utóbbi már-már fotelhez hasonlított, hiszen alig kellett tekerni, miközben kényelmesen elterültünk az ülésben. Kanyarokban rendkívül stabilnak bizonyult mindkettő (de főleg a TW-Bents Artifice), melyek során kifejezetten jól lehetett használni azt a tulajdonságát, hogy a két kerék külön fékezhető. Az Ice Trice már magasabbra épített gép. Nem tudtam gyorsabban menni vele a rövid pályán, mint a TW-Bents Artifice-szel, noha a BionX miatt kisebb erőfeszítés volt a nagyobb sebesség. Ez inkább kényelemre, kiadós túrára tervezett modell, míg a TW-Bents Artifice egy félig versenyekre szánt gép, Campagnolo váltókarokkal!

 

TW-Bents Artifice
TW-Bents Artifice

 

A „delta force” rekumbensek
Fordulékony és kényelmes röviden és tömören. Bővebben, a kialakításnak köszönhetően a kormányzott első kereket eltekerve, szinte magunk körül megfordulhatunk, viszont a két hátsó keréknek köszönhetően nagyon hátulra kerül a súlypont, így nagyobb teher esetében fura dolgok történhetnek. Ezért a nem sebességmániás, legfeljebb kisebb csomaggal túrázóknak, vagy munkába járóknak ajánlott. Az előbb említett dőlési képesség parkolásnál kifejezetten előnyös, hiszen így kis helyen elférnek az alvó delták. Némelyik modellből (pl. Hase Kettwiesel, melyet mi is kipróbáltunk) több összekapcsolható, így tandemként is lehetőség van a használatra. Sajnos kevés gyártó palettáján szerepel ilyen konstrukció, ezért kevésbé elterjedt, mint az elöl két, hátul egy kerekű tadpole modellek.

 

Hase Kettwiesel
Hase Kettwiesel

 

kipróbálva meg tudjuk erősíteni a fenti álláspontokat. Személy szerint úgy érzetem, hogy gyorsaságban elmarad a TW Bents-től és Ice Trice-tól (BionX nélkül). Gyorsabb kanyarokban lassabb, de meredek fordulóknál jobban kezelhető, mint a tadpole. Ez a túrára tervezett, jól pakolható modell széles mérettartományban állítható, így akár kisebbek számára is könnyen használható.

 

Hase Kettwiesel
Hase Kettwiesel

 

Összegzés
Élmény volt. Azóta azon gondolkozom, hogy be kéne nevezni egy AM Bringa túrára, mert annyira jó volt kipróbálni a rekumbens bicikliket, hogy elvinném őket egy hosszabb tekerésre is. Jót szórakoztunk, jól elfáradtunk, jót versenyeztünk, és ami még fontosabb: a bringák is egyben várják, hogy Te is kipróbáld őket most ingyenesen! Klikk ide!

Hirdetés