- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az egy lánctányéros hajtásrendszereknek számos előnye akad – kisebb össztömeg, nagyobb gumi-tér, jobb aerodinamikai együtthatók, letisztultabb megjelenés, egyszerűbb, egykezes kezelés – ám van egy gond: a használható áttételtartomány nagyban lecsökkent a korábbi 3×9, vagy 3×10, illetve 2×11 hajtásokhoz képest.
Ezt orvosolandó, az utóbbi időben megjelentek az új generációs, nagyobb fogszám-tartományban kiosztott fogaskoszorúk (pl. a 11-46T), de például az egyre nagyobb teret hódító gravel bringákon ez még nem segít - habár a nemrég megjelent Shimano GRX szett révén már opció az 1×11-es gravel bringán is az előbbiekben említett kiosztás, megnövelve az elérhető áttételtartományt. Gravel kerékpároknál továbbra is főként a 1×11 sebességes, 11-27T, 11-30T, 11-32T vagy 11-34T fogaskoszorúk terjedtek el.
A Classified cég egy olyan megoldással állt elő, ami megtartja az egy lánctányéros hajtásrendszerek minden előnyét, ám 45%-kal megnöveli a rendelkezésünkre álló áttételtartományt - mely már szinte felér a két lánctányéros hajtással kapott tartománnyal - ráadásul úgy, hogy a már használatban levő fogaskoszorút használja!
Az agyváltóról a nagy tömeg, a robusztus méret, vagy épp az 1×1 hajtás jutnak eszünkbe, ám ezt a Classifiednál teljesen újragondolták!
Ez az új agyváltó szinte teljesen úgy néz ki, mint egy normál országúti kerékpáragy - csak a hajtás oldali nagyobb átmérőjű perem árulkodik róla, hogy a megszokottól eltérő megoldással van dolgunk. Ez a rész tartalmazza a lényeget, a váltórendszert, ami mindösszesen csak két áttételt kínál: egy 1:1, valamint egy 1:0,7 aránypárút, mely utóbbi révén egy sokkal könnyebb fokozattartomány nyílik meg előttünk, mint amit alapból a direkt hajtású egysebességes hajtás kínálhat. Ennek köszönhetően egy 11-34T fogaskoszorú alaphelyzetben nyújtott 309%-os áttétel-tartománya a Classified aggyal máris 451%-ra növekszik (leegyszerűsítve úgy is mondhatjuk, hogy az első váltó bekerült a hátsó agyba, kompakt méretben - a Szerk.)!
A váltás wireless-, azaz vezeték nélkül kezelhetjük, melyhez mindösszesen 150 milliszekundumra van szüksége. Ez igencsak gyors és mindezt akár nyomaték alatt is elvégzi – 1000 Wattal is terhelhetjük váltás közben (ami terhelés valószínűleg igen keveseknél jönne létre).
Az elektronikai alaktrészek - köztük a cserélhető akkumulátor - a thru-axle tengelybe lettek integrálva. Az akksi 10 000 váltást, vagy igen intenzív 3 hónapnyi bringázást bír egy feltöltéssel, ami elég megnyugtatóan hangzik ahhoz, hogy bátran induljunk útnak egy nagyobb tekerésre, akár a civilizációtól távoli útvonalon is... persze a plusz elektromos rendszer plusz hibaforrást is jelent, bár, elvileg akkor sem válik használhatatlanná a bringánk, ha valami gond adódna, hiszen mindössze a hagyományos kiosztásúra "butul vissza" a kerékpárunk.
A váltás-indikátor gomb elhelyezhető lesz a kormányvégekben, de az ígéretek szerint kompatibilis lesz a Shimano Di2 fékváltókarokkal is. A kérdés ezzel kapcsolatban csak az, hogy mennyire lesz „bonyolult” a használat, hiszen lesz egy normál- és egy agyváltó-váltókarunk is.
Plusz egy érdekessége a Classified agyváltóknak, hogy az agy lelke, a váltó-rész egy külön egységként eltávolítható az agytestből, mely tulajdonság többek között arra lehet jó, hogy akár több kerékszettet is használjunk egyazon agyváltóval – a legdrágább részből elég lesz csak egyet megvásárolnunk. Illetve benne van egy agycsere nélküli, más áttételarányú szettre váltási opciója is, csak kérdés mennyire áll meg ez így üzleti alapokon, illetve a piac hogyan reagál rá...
Bár nekünk is felcsillant a szemünk, és nagyon sok kérdésre szeretnénk választ kapni, sajnos a Classified agyváltót egyelőre nem találjuk a webshopokban vagy a kerékpárboltokban, mivel még csak prototípus-szintjén létezik. Kíváncsian várjuk az első teszteredményeket, benyomásokat – remélhetőleg sajátokkal együtt.
Forrás: