Egyedül a 24óráson - interjú Hír

Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu
2010/09/02
Alig várjuk a 24 órás MTB váltót, nagy bulit csapunk, eszünk-iszunk, mulatunk. És aki egyedül vág neki? Brrr, belegondolni is nehéz...
Hirdetés
Már alig várjuk a 24 órás MTB Maratont, nagy bulit csapunk, eszünk-iszunk, mulatunk és közben drukkolunk az éppen tekerő csapattársunknak. Mert a 24 órás MTB verseny egy vidám dolog. Nekünk, akik 6an váltják egymást a 24 óra alatt.
És aki egyedül vág neki? Brrr, belegondolni is nehéz...
A tavalyi 24óráson beszélgettem Vizdák Janival ( sportolói múltjáról bővebben itt olvashatsz ), aki a 2004-es 24óráson megnyerte a solo kategóriát , úgyhogy felhívtam és most részletesen faggatni kezdtem.
 

 
- Aki egyéniben indul a 24 óráson, az tényleg nem alszik egy álló napig? Ez nyílván attól függ, hogy mennyire veszi komolyan, milyen eredményre vágyik. Aki csak a részvételre gyúr, az rendesen alszik este, mások egy-két órát engedélyeznek maguknak, ám akinek fontos a helyezés, nem engedheti meg magának az alvást.
- Ha nem alszik, mennyi ideig pihen és milyen időközönként? Azt kell figyelembe venni, hogy a megállás nagyon sok veszteséggel jár. Ha megállsz pihenni, közben értelemszerűen nem haladsz egy métert sem. Érdemesebb néhány percig lassabban tekerni és közben pihenni, enni. Ha teljesen megállsz, sokkal nehezebb újra elindulni és könnyen elálmosodhatsz. 2-3óránként egy nagyon rövid megálló kell mert a bicajra is kellhet olaj vagy hogy egy nagyobb falatot magadhoz vegyél, pisi stb. Törekedni kell a minél rövidebb és ritkább megállásokra.
 

 
- Evés-ivás, egyéb szükségletek? Ez evésre-ivásra egyaránt érvényes, hogy lehetőleg menet közben iktassuk be. Inni nyílván a kulacsból ízlés szerint izotóniás italt, vizet, vagy bármi mást lehet. A kajánál fontos, hogy ne csak zseléket, hanem szilárd táplálékot (pl. sonkás-szendvics) is vegyünk magunkhoz. Inkább sűrűbben kevesebbet egyszerre  Az egyéb szükségletek... ha menni kell, hát menni kell :)
- Hogyan érdemes felkészülni? Elég jól kialudni magunkat, vagy párszor tekerjünk 24 órákat a verseny előtt? Több (de inkább sok) éves kerékpáros múlt nélkül senkinek nem ajánlom, hogy egymaga 24 órán keresztül tekerjen. Szerintem ez a verseny még a felkészült versenyző számára sem egészséges, pláne, ha edzés nélkül áll oda valaki. Ha a kerékpáros múlt és az edzettség megvan, akkor előtte egy-egy  8-10 órás laza, folyamatos kerékpározással készíthetjük fel magunkat a megmérettetésre. Fontos a jó taktika is, vagyis inkább óvatosan kell kezdeni és azt tartani savasodás és bármilyen energiapazarlás TILOS.  24 órás bingázás után biztosan teljesen le leszel amortizálva, de ha az elején ellövöd a puskaport, nem fogod tudni végigcsinálni. Természetesen ha valaki tud extra alvást és pihenést tenni a felkészülésébe az csak jó lehet.
 

 
- Egy mezben tekered végig, vagy váltasz közben ruhát? valami speciális öltözék kell ilyenkor? Normális bringás ruházatnál nem kell több, természetesen az időárásnak megfelelően öltözve, kicsit az átlagostól melegebben mert nincs akkora intenzitás így nem fogsz úgy kimelegedni. Én egyszer váltottam nadrágot, ezt másoknak is mindenképp ajánlom, hogy csökkentse a kidörzsöléses panaszokat. Nem árt ha van tartalék cipő, kesztyű és egyébb ruha is bőven. Kidörzsölés ellen pedig mindenképp használj krémet.
- A kerékpárt hogyan érdemes felkészíteni? Egy generál nem árt verseny előtt, de semmi különleges beállítást nem igényel. Talán egy kicsit magasabbra tenni a kormányt illetve jól bevált megszokott nyergünket használjuk.
- Milyen világítást ajánlasz? Mennyi aksi, milyen fényerő, stb. A bringára, vagy a fejre rögzíthető megoldás a jobb? Minél nagyobb a fényerő, annál gyorsabban tudsz sötétben haladni, minél nagyobb az akkukapacitás, annál kevesebbszer kell cserélni és minél könnyebb a lámpa, annál kevésbé jelent plusz terhet. Ha brutál fényerejű lámpád van, akkor talán egy is elég, de az "egy a sisakon egy a kormányon" kombó az igazi.
 

 
- Milyen szerelnivalók fordulnak elő legtöbbször (defekt, váltóhiba, fék-kopás, stb)? Egy-egy defekt, váltóállítás, rosszabb esetben láncszakadás, illetve sáros, esős időben a fék biztosan elkopik. Persze mindenre fel kell készülni, hisz hosszú az a 24 óra, de ha rendben van a géped és nem hibázol akkor kisebb eséllyel lehet baj mivel nem kell maxot menni, nem kockáztatsz. Viszont abból adódhatnak gondok, hogy a végére már azt sem tudod hogy melyik bolygón vagy!
- Szükséges-e segítő "stáb" (szerelő, itató/etető, lelki támasz, stb), vagy egymagadban is végig lehet csinálni? Ha csak nem vagy remete, egyedül képtelenség végigcsinálni. Azon kívül, hogy segítenek az esetleges szerelésben, bedobják menet közben a kaját és a teli kulacsot, az életkedved megtartásában is szerepet játszanak. Kell a buzdítás, a vidámság, a néhány bekiabált bíztató szó. Jellemzően a solo-sok is valamelyik csapathoz verődnek, mert magányosan idegtépő lenne.
- A verseny után milyen és mennyi regenerálódásra van szükség (egy hét szabi, infúzió, stb.)? Én gyakorlatilag a nyeregből átültem egy székbe és onnan utána nem tudtam már felállni. Infúziót nem kaptam, de talán ha van a közelemben, akkor azt is igénybe veszem. Pár nappal később az izomlázon, kidörzsölődéseken, derékfájdalmakon kívül egész jól voltam. Ami feltűnt, hogy max teljesítményt még sokáig nem tudtam kihozni magamból.
 

 
Plusz egy kérdés: Bevállalnád újból? Nem! Nagyon jó volt és büszke vagyok rá hogy megcsináltam pláne megnyertem, de mint mondtam ez már az a kategória ami többet árt mint használ. És most már nem is vagyok olyan kondiba.
 
Vizdák János - Speedway kerékpár outlet
Hirdetés