Menü

2019.08.15.     Hozzászólás 0

Egy mágnes nem elég - Magped Enduro pedálteszt

Újabb mágneses pedál érkezett hozzánk tesztre, mely már kétoldalas kivitelben készült... de jobb lett vagy csak nehezebb?


Közel egy éve már, hogy találkoztunk a MAGPED cég mágneses pedáljaival. Miután a szkeptikus előítéleteinket félretettük, a hosszú teszt időszak alatt alaposan megismerve rá kellett jönnünk, hogy ez a pedál sem nem klipszes- és nem platform pedál, ugyanakkor egyszerre klipszes- és platform pedál is, tulajdonságai és működése révén valahol a két pedál típus közé helyezhető el.

Most megérkezett hozzánk a legújabb MAGPED pedál, az ENDURO-verzió. Működését tekintve ugyanaz, mint a már tesztelt SPORT változat, ám mégis egy lényeges különbség van: a most érkezett pedál mindkét oldalán kapott egy-egy mágnest!

 

Magped_Enduro-pedal-teszt_IMG_2319_resize.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

A kétoldalas és az egyoldalas MAGPED pedál egymás mellett...

 

Ausztriából érkeztem, mesterségem címere…

Az osztrák MAGPED cég pár éve jelent meg először, amikor egy mágneses pedál koncepciójával közösségi finanszírozási kampányt indított. A gyártásához szükséges tőke összekalapozásához igen rövid időre volt szükségük.

A kerékpárosokból álló csapat elgondolása egyszerű volt: sokan ódzkodnak a klipszes pedálok használatától, ám vannak olyan helyzetek, amikor egy platform pedál kevés stabilitást nyújt. A pedálra szerelt mágnes elgondolásnak több előnye volt: egyrészt szinte bármilyen irányba oldható a cipőnk, másrészt bármelyik klipsz-előkészítéssel rendelkező cipővel használható.

 

A vonzalom forrása – a neodínium mágnes

Minden MAGPED pedál lelke a neodímium mágnes, mely a ritkaföldfém alapú mágnesek közé tartozik, és minden eddigi ismert mágnes-típus koercitív erejét (azt a térerősséget, amely az anyagban a mágneses indukciót nullára csökkenti, koercitív erőnek nevezzük) és energiaszorzatát meghaladja. Hatalmas energiájuk, valamint ebből eredő méretcsökkentési lehetőségből eredően a 80-as évek közepén kezdték el ipari célokra felhasználni az ilyen mágneseket. 80 °C fokig terhelhető, így a pedálban való felhasználásra kiváló tulajdonságokkal rendelkezik.

A cég két változatot kínál pedáljaihoz: egy 150 N és egy 200 N méretűt. Előbbi ideális a 80 kilogrammot meg nem haladó kerékpárosoknak, míg utóbbi 75 kg felettieknek jó. Természetesen a „kapacitás”-növelés minimális, 40 grammos tömegnövelést is jelent, hiszen nagyobb a mágnes.

 

Az Enduro pedál

Míg a korábbi, SPORT változat egy igen „szellős” kivitelű pedál volt, az ENDURO modell egy robosztus pedáltestet kapott. A dobozban megpillantva, az első gondolatom az volt, hogy „jesszus, ez borzasztó masszív és nehéz pedál lett”. De kézbe véve jött a következő meglepetés: érezhetően nincs különbség a másik pedálhoz képest! Gyorsan mérlegre is tettem, ami 490 grammot mutatott! Ez pedig alig több, mint az agresszív felhasználásra sokak által használt platform pedál, a Shimano Saint (495 gramm/pár).

Az egy darab alumíniumból, gépi forgácsolással készült pedáltest 110×107×18 mm befoglaló méretű, melybe cserélhető acél csavaros tüskék kerülnek. A testbe 3 tömített iparicsapágy került, melyekben forog a CrMo tengely. A test mindkét oldalára, a tengelytől hátrafele eltolva kerültek fel a mágnesek - egy-egy elasztomerre ültetve, melyek csillapítják a dokkolás erejét és a rázkódásokat, valamint összesen 4°-nyi csavarodást is megengednek.

 

MAGPED Enduro tulajdonságok

- gépi forgácsolt alumínium test
- CrMo tengely
- ipari csapágyazás
- két oldalas kivitel
- 150N (80 kg-os kerékpárosig) és 200N (75 kg feletti kerékpároshoz) választható mágnes
- csavaros, cserélhető tüskék
- két különböző méretű tüskével (32 db 8mm, 16 db 11mm)
- 490 gramm (150N), 530 gramm (200N) tömeg (tüskék nélkül)
- 149 eur (150N), 159 eur (200N) ár

 

Magped_Enduro-pedal-teszt_IMG_2318_resize.JPG Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Verseny körülmények között is teszteltük...

 

Menetközben

Alapvetően a korábban tesztelt SPORT és a most kapott ENDURO változat ugyanúgy működik, ám a kétoldalas kivitel erősen megkönnyíti, pontosabban meggyorsítja a belépést. Ez sokkal komfortosabbá teszi, hiszen vannak szituációk, melyek során nincs időnk keresgélni a mágnest… mint például egy versenyen.

A masszív keret is sokkal strapabíróbbnak bizonyult, aminek több alkalommal is hálát adtam, amikor verseny-körülmények között hatalmasat csattant a pedál egy-egy kövön. A legkomolyabb sérülés egy csavar tüske elhajlása volt, ami viszont könnyen javítható.

És ha már tüskék… Én a kisebb méretűekből oldalanként 16 darabot tekertem be, melyek jól kapaszkodnak a cipőhöz, ráadásul normál cipővel is kiválóan használható volt – a mágnesek nem zavarnak be. Ráadásul a tüskék több elosztásban is, saját igényünk szerint elhelyezhetők a pedálon, mivel 28 hely van minden testen.

Továbbra is tetszik, hogy borzasztó egyszerű a rendszer, és ezáltal egyszerű a beüzemelése is. A pedált csak fel kell rakni a hajtókarra, mint ahogy azt bármelyik pedálnál is tennénk, míg a klipszes előkészítéssel rendelkező cipőnk talpába be kell csavarni a fémlapot. Ha vastagabb, mintázott talpa van, akkor szükségünk lesz alá a lemezlap mellé kapott műanyag lapra is. Becsavarozzuk a klipszes adapter helyére, és kész is lényegében. A legjobb komfort eléréséhez persze finomhangolni kell: nem mindegy a lemez a cipőtalphoz képesti elhelyezkedése és oldalirányú szöge – ezeket pár perc alatt be lehet állítani.

A MAGPED gyári adata szerint a mágnesek 15 kilogrammos húzóerővel rendelkeznek, ez kellő erőt nyújt, hogy egy keményebb mászásnál is pedálhúzással rásegítsünk – ám ne várjunk olyan húzóerőt, mint egy klipszes kivitelnél! Ez a „vonzalom” kiváló extra tartást ad lábunknak a nagyon rázós terepeken és technikásabb részeken, miközben egy pillanatig sem éreztem úgy, hogy meg lenne kötve a lábfejem mozgása. Ráadásul tovább növelte biztonságérzetemet, hogy bármilyen irányba „ki tudom rántani” a kötésből a lábam, nem kell gondolkodni…

Külön tetszett, hogy nem kell feltétlen pontosan a mágnesre lépni a lábfej biztosításához. A húzóerő persze amikor csak részben fedi a cipőnk talpába helyezett lemez a mágnest már töredéke a teljes „csatlakozáskor” érezhetőhöz képest, de tartani ilyenkor is elégségesen tart.

 

Magped_Enduro-teszt_DSC_5084_k_resize.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

 

Összességében

Az egyoldalas verziót is szerettem, még úgyis, hogy a keret picit lágyabb volt az agresszív felhasználáshoz, és a belépésnél figyelni kellett… így hát az új, kétoldalas verzió, a masszív kerettel és mindkét oldalt megtalálható mágnessel teljes siker nálam. Biztonságos és komfortos érzetet ad minden helyzetben.

Ajánló