- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Fain vázgeometria csajozós festéssel, precíz váltórendszer, megbízható fékek és a többi alkatrész - erős túlzás ugyan (pláne mountainbike-ok esetében), de tény, hogy új bringa vásárlásánál a nyereggel kapcsolatos általános elvárás annyi, hogy benne legyen az alapfelszereltségben és színben passzoljon a bringához. Pedig a nyereg az az alkatrész, ami a legkényesebb kapcsolatot képezi ember és kerékpár között a rá nehezedő súly és az érintett testrészek miatt.
Na ez az a rész, ahol intim szavakat, testrészeket sorolunk fel. Kutatások bizonyítják, hogy összefüggés van a merevedési zavarok, prosztata-rendellenességek, ágyék környéki fertőzések és a kerékpározás között, mivel az altájat érő, hosszú ideig tartó nyomás akadályozza a gát-tájéki szervek vérellátását.
Minthogy ezúttal nem általánosságban, hanem egy konkrét gyártó konkrét termékét vizsgáljuk, essen néhány szó a márkáról. A Selle SMP 1947-től gyártja a nyergeket kifejezetten azzal a céllal, hogy a termékei kényelmesek és biztonságosak legyenek a kerékpáros egészségére nézve. Lepaktáltak számos tudóssal, akik kutatásaik révén fontos ergonómiai szempontokat határoztak meg a nyergek gyártásához.
A Selle SMP nyergek legszembetűnőbb sajátossága a nyereg közepén virító lyuk (sokszor alkalmazott nevén "pukicsatorna") és a lefittyenő nyeregorr.
A széles és a nyereg teljes hosszában futó, központi csatornának valóban van egy szellőzési funkciója - bár ez első sorban a bepállást hivatott megelőzni, mintsem a gázokat elvezetni. A kialakítás elsődleges oka azonban az, hogy a kerékpáros testsúlyát a nagy farizmok és az ülőgumók között ossza meg és teljesen tehermentesítse a végbélnyílás, a prosztata, a szeméremtest, a mély háti artéria, a pénisz artéria környékét és megakadályozza férfiaknál a herék összenyomódását, illetve nőknél a szeméremajkak és a csikló irritációját.
Az egyedi csőrszerű kialakítás akkor tesz jó szolgálatot, amikor fokozott erőfeszítés közben az üléspozíció és a test dőlése előrébb kerül, mint mondjuk egy keményebb felfelé kapaszkodásnál.
Az igényes bőrborítást hímzett feliratok díszítik, a nyereg vázát karbonszálakkal erősített műanyag teszi ki, a párnázásról habszivacs gondoskodik. A nyereg különlegességét és exkluzív megjelenését növeli a hátul elhelyezett fényvisszaverő márkajelzés és az olasz nemzeti színekben pompázó szalag, ami olyan hatást kelt, mintha érdemrenddel lenne kitüntetve általa az egész kerékpár (persze lehet, hogy ez a fajta szentimentalizmus csak rám jellemző).
A "motorháztető" alatt diszkréten megbújik a "100% Hand Made in Italy" és a „Patent Pending" ("100% kézzel készített olasz munka" és "Szabadalmi védelem alatt álló") felirat. Észrevehető még a nyeregpálcákat rögzítő négy csavar, amiknek köszönhetően az acél nyeregpálcákat cserélheti le könnyebbre az, aki nincs megelégedve a 260 grammos súllyal.
Városi cirkálónak használt klasszikus országúti és egy XXI. századi hegyikerékpáron próbáltam ki a Selle SMP Glider csúcskategóriás kerékpár nyerget. A hosszú nyeregpálcának köszönhetően precízen beállíthattam a megfelelő távolságot nyereg és kormány között, majd felpattantam rá és őszintén szólva nem éreztem semmit, elmaradt a nirvána.
Az első hosszabb használat után éreztem azt, hogy alfelem eddig használaton kívüli része mintha zsibbadna. Magyarán a Glider máshol nyomta a valagam, mint a saját nyergem tette, ezért az eddig használatlan területeknek szokni kellett a terhelést. Erre amúgy ez az egy alkalom elég volt, másnapra már hozzászoktam az új ülőfelülethez.
A nyereg igazi előnyeit viszont csak akkor éreztem meg, amikor visszaváltottam a sajátoméra. Éreztem a nyomást szinte valamennyi, a tudományos szövegben fentebb felsorolt testrészemen, amiket a Selle SMP tökéletesen tehermentesített. Ez tehát egyértelműen a "jót könnyű megszokni, de a rosszra nehéz visszaszokni" esete volt.
A rövid használat alapján ugyan nem számolhatok be potenciális változásokról (meg amúgy sem vallanám be, ha gondjaim lennének e téren), de az bebizonyosodott, hogy a kérdéses szerveket kíméli a Glider.
Attól tartottam még, hogy a nyereg lecsapott orra miatt nehezebb lesz lejtőn manőverezés közben a combommal szorítani azt, de gyakorlatilag nem hiányzott a hagyományos nyeregorr.
A Selle SMP Glider-nek köszönhetően megbizonyosodtam arról, hogy nagyon is van értelme több időt szentelni a megfelelő ülőalkalmatosság megválasztásához. A Glider csúcskategóriás mivoltából adódóan nem tartozik az olcsó nyergek közé 54 900 Forintos árával, de annak, aki sokat ül a nyeregben és fontos számára az egészsége, érdemes mérlegelnie, melyik alkatrészre költ többet. Városi és túrázós használatra már 10 900 Forinttól kapni Selle SMP nyerget, ami szintén magában hordozza a széles központi csatorna és az egyedi orrmegoldásból származó előnyöket, maximum súlyban nem veszi fel a versenyt magasabb kategóriájú társaival.
A nyerget a Bringalandtól kaptuk tesztelésre, köszönjük!