Menü

2017.04.18.     Hozzászólás 0

A tökéletes gyerekbringa

Eligazítás gyerekkerékpárhoz – olcsó húsnak híg a leve!


Milyen kerékpárt vegyünk a gyereknek?

A kényelmes és sokszor elkerülhetetlen válasz az, hogy olcsót. A tapasztalat viszont azt mutatja, hogy minőségi kerékpár vásárlásával sok bosszúságtól kíméled meg magad, és egy jó bicikli még befektetésnek sem utolsó. 

 

Mire használja a gyerek a bringát?

Ha a srácod nem akar MTB-bajnok lenni, és nem is nagyon fogtok erdei, kihívást jelentő terepen tekerni, akkor felejtsd el a teleszkópos villákat. A gyerek tömege normál használat mellett nem igényli a teleszkópos villát, ez csak optikai tuning, ellenben drasztikusan megemeli a kerékpár össztömegét. Ráadásul a legtöbb, a piacon kapható gyermekkerékpárba szerelt teleszkópos villa a legrosszabbak közül való, hiszen senki sem fogja kifizetni a több százezer forintos technológiát egy felső kategóriás teleszkópra. Ez azt jelenti, hogy a villa hamar tönkremegy, és még az eredeti funkcióját (ami nem sok) sem tudja ellátni.
A teleszkópos villa hiányát lesz a legnehezebb átütni a családi marketingbizottságon, mert bizony a teleszkóp vagány kinézetet kölcsönöz a kerónak. Ne hagyd magad!

 

Terepre való a gyerek

Ez már más helyzet. Ebben az esetben is fontos figyelembe venni, hogy mennyire megbízható, szervizigényes és milyen nehéz a teleszkóp, és ami a legfontosabb: mit tud?

 

Milyen a jó teleszkóp?

A jó teleszkóp nem csak rugózik, hanem csillapít is, ennek pedig az az előnye, hogy a gyerek nem fog pattogni, mint a nikkelbolha. Egy egyszerű trükkel meg tudjuk állapítani, hogy van-e csillapítás a teleszkópban: támaszkodjunk rá erősen a kerékpár teleszkópjára, és nyomjuk le a villát. Ha szépen lassan enged vissza, akkor van benne csillapítás, ha visszaüt, akkor nincs.

Jó példa erre a Specialized Riprock, amibe a Suntourral közösen fejlesztett MDC nevezetű olajcsillapítást tettek. Gyors piacanalízis után arra a megállapításra jutottunk, hogy a gyerekkerékpárok között még a nagy márkák sem mindig szerelik csillapításos teleszkóppal a bicikliket, így a Specialized ebből a szempontból üdítő kivétel.
A Specinél még arra is figyeltek, hogy tárcsafék szemekkel rendelkező villát szereljenek fel a gyerekmontira. A hosszú élettartam és a minőségi alkatrészek ékes példája az is, hogy kizárólagosan a Specialized számára készített Suntour villa válla nincs egybeöntve a becsúszószárral. Ez átlagon felüli merevséget kölcsönöz a bringának.
24”-os kerékméretű gyerekkerékpároknál – főleg, ha nagyobbacska már az utód, és csapatja is rendesen, – fontos, hogy ún. „ahead”-es legyen a villanyak, ne pedig menetes.
Ha a számtalan technikai adat sok neked, ne ess kétségbe, kérdezd meg az eladót, ezt tudnia kell.

 

Terep extra

A Specialized a kor trendjét belevitte a gyermekkerékpárjaiba is. A Riprock-okat 24”-28”-as vastagabb, ún. pluszos abroncsokkal szerelték, amivel nagyobb tapadást és biztonságosabb, ruganyosabb kerékpározást értek el.

 

Specialized Riprock Expert 28 Forrás: Specialized

 


Súly (ok, tömeg)

A tömeg az egyik legfontosabb tényező egy gyerekbiciklinél (is). Persze ha mindegy, hogy neked kell a család helyett az összes bringát emelgetned, akkor vegyél nyugodtan nehéz biciklit. Az átlag gyerekbringák olyan nehezek, hogy a gyerek a padkára sem fogja tudni felemelni, ami városi közlekedés esetén azt jelenti, hogy átlagtempótok a nullához fog konvergálni, te pedig agybajt kapsz.

Az előző pontban ecsetelt teleszkópos villák mérettől, típustól függően 1-2 kg-mal növelik a bicikli súlyát. A gyermekkerékpárok általánosságban 10-13 kiló között mozognak. Egyrészt ez azonos a közép-, felső kategóriás felnőtt bringák súlyával, másrészt egy 13 kg-os kerékpárt mozgatni a gyereknek olyan, mintha neked 25-35 kilós bringát kéne. Nem mindegy!

 

Váltó

3x10-es szuper váltó. Azta! Na, gyorsan szereld le a kölyköt és a párodat is, ha netán annak örülne, ezzel milyen könnyen tud majd menni a kicsi. Épp ellenkezőleg. Tapasztalatom szerint a gyerekek 9-10 éves korig alig tanulják meg rendesen kezelni a váltót, és normál használat mellett valójában nincs is szükség rá. A legkisebb lányom például 8 évesen váltó nélküli, 20-as kerekű kerékpárral tekerte körbe a Velencei-tavat – ahogy korábban mindenki.

Nem kell, hogy etalon legyen, de ha váltósat veszel, bőven elég, ha hátul van több sebesség. A dupla váltókar csak bezavar, és így is elég lesz az áttétel.

Városi és túrahasználat mellett a három sebesség is elég lehet, főleg, ha az egy agyváltó, ami sokkal kevésbé karbantartás-igényes. Ha dombok/hegyek közé visszük a feltörekvő nemzedéket, 8-9 sebesség akkor is bőven elég. A példaként emlegetett Specialized Riprockokat is ilyen váltóval szerelik.

 

Váltókarok

A váltókar legyen gyerekbarát, azaz érje el a gyerek keze, és könnyű legyen kezelni. Az olcsó, alacsony kategóriás váltókarok annyira nehezen mozognak, hogy a gyerek nem bírja kezelni. Jó megoldás lehet a Shimano Rapid Fire váltókar, de akár egy markolatváltó is, mint a Specialized Riprockok esetében.

 

Fék

A fékeknél is a karra kell figyelni. A fékhatás általában elégséges, de a fékkarok (nem kontrás bringáról beszélünk, ugyebár) szintén olyan távol tudnak esni a kormánytól, hogy nehezen éri el a gyerek, és ha ezen felül még nehezen is mozognak, akkor esélytelen az időbeni fékezés. A legtöbb fékkar kezdőállását be lehet állítani, optimalizálni lehet a gyerek kézméretére. Ha nem akarsz otthon szöszölni a beállításokkal, kérd meg a kerékpárboltot, hogy állítsák be neked.

 

+Tipp: filléres tuning

Fékek esetében egyszerű tuning megoldás lehet egy jobb minőségű bowdenre és bowdentokra cserélni a meglévőt.

20-as Speci a kisebbeknek Forrás: Specialized

 

Váz

Azon kívül, hogy könnyű legyen, az sem mindegy, milyen a geometriája, vagyis nem igazán úszhatjuk meg a próbát, ha tökéleteset szeretnénk. Egyik-másik bringának olyan a geometriája, formája, hogy sehogy sem lehet beállítani a kölyökre. Saját tapasztalat, hogy azt a bringát, ami az első két gyereket nagyszerűen kiszolgálta, a harmadikra sehogy sem tudtam beállítani: vagy magasan ült, vagy beverte a lábát a kormányba, esetleg a saját testébe, és közben még a kormányt sem érte el rendesen.
Nem mindegy, milyen kerékpáron tanul meg a gyerek bringázni. Ha az első élményei rosszak, akkor nem fogja megszeretni a bringázást. Ha kényelmetlen a bringa, nem élvezetes a használata, akkor senki sem veszi rá a családot egy nagy tekerésre. Ebben az esetben hiába vetted meg olcsón, hiszen nem használja senki.

 

Ár

Mivel a gyerek hamar kinövi a bringát, mindenki olcsón akar hozzájutni a kerékpárhoz. Az írásból már kiderülhet, hogy olcsó húsnak híg a leve, nem javaslom, hogy csak ár szerint válogassunk. Már csak azért sem, mert a jó gyerekbringák jól tartják az árukat, és egy megkímélt kerékpárt használtan is el lehet adni jó áron. Sőt, a legtöbb kerékpárbolt beszámítja a használt kerékpárt új vásárlásakor, ezért beszerzés előtt informálódjunk, van-e ilyen programja az adott üzletnek.

 

 

 

Ilyen amikor élvezi a gyerek a bringázást:

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.