Menü

2019.07.24.     Hozzászólás 0

Arday Attila

A Giro is Kanizsára tart

A világ legjobb profi kerékpárosai és lelkes amatőrök százai, ezrei tekernek új utakon. Zalai tájakon, ahol a legjobb bike foodot is megalkották. 


Az amatőr és a profi kerékpározás legmagasabb szintű találkozásának helyszínévé válik Nagykanizsa és környéke azzal, hogy a 110 éve alapított Giro d’Italia mezőnye is ide tart jövőre.

  

 

A szelíd zalai táj amúgy is kerékpározásra termett

Kezdőnek, kirándulónak, túrakerékpárosnak, edzettnek és (még) edzetlennek, feltöltődésre vágyónak és versenyzőnek is ideális környezet biztosít újonnan épített vagy felújított (bicikli)útjaival. A Giro pedig hírét viszi a világba.

És ebben semmi túlzás sincs, hiszen az olasz körverseny a földkerekség egyik legrangosabb országúti kerékpáros viadala, egész pontosan a második legfontosabb megméretés a Tour de France mögött. A tévéközvetítésnek, többek között az Eurosportnak köszönhetően minden májusban a Giróra figyel a sportvilág és a kerékpáros társadalom Ausztráliától Amerikáig. Azzal pedig, hogy az első három szakaszt 2020-ban Magyarország nyugati felén rendezik,

Zala és Nagykanizsa olyan tájak társa lesz a futamok és a közvetítések során, mint Toszkána és Umbria, az Adria és a Földközi-tenger partvidéke vagy éppen az Olasz-Alpok és az Appeninek.

 

Május 11-én jön majd el a nagy nap, amikor a világ legjobb profiversenyzői a Giro mezőnyében Zalába érnek, és Nagykanizsán a célba érnek egy szinte bizonyosan izgalmas sprinthajrával, hiszen ezek is hozzá tartoznak a gyönyörű helyszíneken kijelölt szakaszokhoz. Márpedig a 3. szakasz (meg az első kettő is, Budapest, illetve Bp–Győr) méltó társa lesz az olasz helyszíneknek, hiszen Székesfehérvárról rajtolva a kerékpárososok többször is érintik a Balaton északi partját, áttekernek a Balaton-felvidéken, végül Zalában fejezik be a magyarországi küzdelmet.

 

A Kanizsa TV Híradójának Cseresnyés Péter miniszterhelyettes, országgyűlési képviselő fontos dolgokat mondott el a szervezésről és a helyszínről:

„Hosszú előkészítő munka eredményének köszönhető, hogy Nagykanizsa lett a 2020-as Giro d’Italia magyarországi befutószakasza. (…) Nagyon sok tényező játszott össze, és tette lehetővé, hogy Nagykanizsa lett a befutó, és természetesen sok munka van ebben az egészben. Nemcsak az elmúlt hetek, hónapok munkája, hanem az, hogy tudatosan fejlesztettük a kerékpárutakat Nagykanizsán, a Cycle in a Network 2.0 keretében. Ez nagyon sokat számított a döntésben. De tudták azt is a verseny szervezői, hogy Kanizsán azon dolgozunk, hogy a kerékpáros sportot felélesszük. Köszönet azoknak az embereknek, akiknek köszönhetően itt régen komoly kerékpáros élet volt. Ez a múlt is nagy szerepet játszott, s az, hogy szeretnénk újra feléleszteni. Tényező volt az is – igazolva a szándékunkat –, hogy épül egy velodrom. Ráadásul ezen a vidéken már most is több százan vannak – igaz, nem profi versenyzők, hanem szabadidősportolók –, akik kerékpároznak. Mindez közrejátszott abban, hogy Nagykanizsa lett a befutó.”

 

 

És akkor kanyarodjunk rá a szabadidősportra és az amatőrökre.

A környék fejlesztésével kapcsolatban tavasszal a távirati iroda is beszámolt róla, hogy az Interreg Magyarország-Horvátország Együttműködési Program keretéből nyert másfél millió eurós költséggel, horvát-magyar együttműködésben épült csaknem 8 kilométernyi kerékpárút Zalakaroson és a horvátországi Kőrösön. Zalakaroson 2,9 kilométernyi út készült, a határ túloldalán fekvő Krizevciben pedig 4,9 kilométernyit alakítottak ki a 2018. tavaszától kezdve.

Az elmúlt évtizedben mindkét városban jelentősen megnőtt az aktív és egészséges élet iránti érdeklődés, egyre többen töltik aktívan a szabadidejüket, a kerékpáros turizmus jelentősége folyamatosan növekszik.

A meglévő gazdag természeti értékek és kulturális örökség, a kedvező földrajzi fekvés és a jelentős idegenforgalmi kapcsolatok miatt az aktív és szabadidős turizmusban komoly potenciál rejlik – írja az MTI, majd hozzáteszi, hogy a két város a kerékpárutak építésén kívül szakmai találkozókat és tanulmányutakat szervezett, kerékpáros térképet készített és nagyobb nemzetközi kerékpáros versenyt is közösen valósít meg.

 

Bike Food

Zala és a kerékpározás olyannyira egybeforr, hogy itt találták fel és hirdették meg az első magyar bike food-versenyt a legjobb biciklis ételek kifejlesztéséért, megtalálásáért. Júniusban eredményt is hirdettek. Zala ismét alkotott, wild food után bike food – olvasható a promotions.hu oldalon. A megye ugyanis megint összehozott valami egyedit gasztronómiában, és már a kóstolás előtt meg lehetett állapítani: alighanem extra különleges és jó.

Az első bike food-versenyre 50 recepttel jelentkeztek és a Bike-Roll, fúziós útravaló-fantázianevű készítmény győzött, Virág Józseftől és a zalakarosi Park Inn Kitchentől. Zöldfűszeres-kukoricás franciapalacsintát, karamellizált tépett sertéstarjával, zalai salsával és őrségi füstölt gomolyával töltve fogyaszthat mindenki, aki az első bike foodot választja. És ki ne választaná? (Ha még jut neki.)

„A mi bike food-unk, ahogyan a neve is mutatja, innovatív és fantáziadús, tele élettel és energiával, folyamatos energiaszintet biztosít a tekeréshez. Mobilis: elfogyasztása nem túl körülményes, akár a nyeregben is fogyasztható” – írta róla a zalakaros.hu. A győztesek stílszerűn egy Kellys Royal Dutch kerékpárt kaptak.

Ami pedig még a versenyzést illeti, immár nem az ételek, hanem újra a kerékpárosok között, az év első felében többek között a Mapei Tour de Zalakarosnak és a II. Nagykanizsa Nagydíj XCO UCI C2-es versenynek is otthont adott a térség. Utóbbinak a Kanizsa szélén, a Csónakázó-tó közvetlen szomszédságában épített nemzetközi szintű XCO pályája adott otthont. A versenyzőknek a rendkívül technikás – ugratókkal és sziklakerttel tarkított – útvonal adta kihívásokkal is meg kellett küzdeniük a velo.hu szerint, amely hozzátette: mivel C2-es besorolással került lebonyolításra a viadal, a juniorok és az elit mezőny tagjai is fontos UCI világranglista pontokat gyűjthettek.

 

A fejlődés és a fejlesztés végtelen lehetőséget rejt.

Erre példa, hogy Nagykanizsán megalakult a Limitless Team-XCO Nagykanizsa csapata és formálódik az országúti szakágra is egy versenycsapat.

Ahol a Giro is tiszteletét teszi, ott nem is csoda.

 

Cycle in a Network 2.0 projekt Nagykanizsa

2013 és 2014 között Nagykanizsa, Zalakaros és Kapronca önkormányzatai, illetve a Muraközi Turisztikai Ügynökség aktív együttműködésének keretében valósult meg a Cycle in a Network (1.0) horvát-magyar határon átívelő kerékpáros turisztikai projekt. Új kerékpárutak, pihenőhelyek, biciklis létesítmények (köztük az említett  XCO versenypálya a nagykanizsai Csónakázó-tónál) épültek ki Muraföldén és Muraközben. Mindennek köszönhetően a térség kerékpáros infrastruktúrája és a kapcsolódó turisztikai szolgáltatásai is jelentős fejlesztésben részesültek.

A korábbi eredményeket alapul véve vette kezdetét 2017 szeptemberében a Cycle in a Network 2.0 projekt Nagykanizsa, és Štrigova önkormányzatainak, valamint a Muraközi Turisztikai Ügynökség és a Muraközi Közútkezelő partnerségében, hogy az elődprojekt által megkezdett kerékpáros turisztikai fejlesztések folytatásával kedvezőbb feltételeket biztosítsanak a határon átívelő aktív turizmus kibontakozásához.

„A projekt az EU támogatásával a Magyarország-Horvátország Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében valósul meg. A cikk tartalma Nagykanizsa Megyei Jogú Város Önkormányzatának, mint a projekt vezető kedvezményezettjének véleményét tükrözi, mely nem tekinthető az Európai Unió és / vagy az Irányító Hatóság álláspontjának."

  

Olvass többet a témáról: nagykanizsa

Ajánló