A Doctor válaszol - kerékpár karbantartás 2.0

A Doctor válaszol - kerékpár karbantartás 2.0

(x) - Támogatott tartalom
2017/03/01
Váltási rendszer karbantartása

A bringa egyik lelke a váltórendszer, amely rengeteg összetevőből áll, így a kerékpár egyik leginkább karbantartás igényes alkatrésze.

A váltórendszer részei

- Váltókarok
- Váltóbowdenek/bowdenházak és váltókupakok
- Első váltó
- Hátsó váltó

Váltókarok karbantartása

A váltókarok annyira bonyolult szerkezetűek, hogy beléjük nyúlni nem érdemes, kívülről kell őket tisztán tartani. Egy nedves szivaccsal időnként tisztítsuk le a rájuk rakódott szennyeződés, majd töröljük őket szárazra. A bowden feszesség állító csavarokat időről időre vegyük ki a váltókarokból és zsírozzuk be a meneteket.

Fékváltókar tisztítás Forrás: doctorbike
Fékváltókar tisztítás
Kép forrása: doctorbike

Gyakori hibák

- Görbült vagy sérült karok: karcsere
- Teljesen kitekert finomállító: finomállító visszatekerése középes állásba, bowden utánfeszítése
- A kosztól beragadt belső mechanika (nem húz bowdent a váltókar): szakszerviz, a karok szétszedése

A bowdenek karbantartása

A felverődő sár és a nedvesség óhatatlanul korróziót és lerakódást okoz a bowdenezésben, amitől a bowdenek nehezebben mozognak, így csökken a váltásteljesítmény, és a váltók visszahúzó rugói nem tudják megfelelő sebességgel mozgatni a láncot. Ettől a váltás bizonytalanná/ponatlanná válik. Amint azt érzed, hogy a váltáshoz nagyobb erő szükséges, vagy lefelé váltáskor dobálja a láncot a rendszer (vagy b...ik mozogni) cserélj vagy cseréltess teljes bowdenezést. Ügyelj arra, hogy a törött bowdenház kupakok is okozhatnak problémát.

Vannak komplett bowden szettek, amelyek az átlagosnál jobb minőségű bowdeneket, bowdenházakat és tömített kupakokat tartalmaznak. Ha fontos a hosszabb élettartam, ezeket válaszd.

Gyakori hibák:
- Rozsdás, sérült bowdenház vagy bowden: csere (a fék és a váltóbowden ház különböző méretű és huzalozású, nem csereszabatos)
- Szétnyílt (kiszőrösödött) bowdenvég: sérült bowdenvég lavágása (ha lehet), bowdenvég kupak felrakása
- Törött bowdenház kupakok: bowdenház kupak csere (a fék és a váltóbowden kupak különböző méretű, nem csereszabatos)

Első váltó karbantartása

Itt is főleg mechanikai tisztításról beszélhetünk. Mossuk le alaposan az első váltót, mozgassuk meg a terelőlapokat, időnként nyomjunk vékonyan kenőanyagot (Motorex Joker vagy Grease spray) a forgáspontok csapjaira. Ha azt érezzük, hogy a terelőlap 2-3 mm-nél többet kotyog (kézzel kifelé és befelé megmozgatva), fontoljuk meg a cseréjét, hiszen nem tudja többé pontosan pozícionálni a láncot a hajtómű lánckerekein.

Első váltó beállítás Forrás: doctorbike
Első váltó beállítás
Kép forrása: doctorbike

Gyakori hibák

- Az első váltó beejti a láncot a váz és a kistányér közé: a végállás csavar rosszul van beállítva
- Az első váltó tú’tója a láncot a nagytányéron váz: a végállás csavar rosszul van beállítva
- A váltó pontatlanul vált: nem megfelelő bowden feszesség, a váltókaron lévő finomállítóval hangolj utána
- A váltó pontatlanul vált: rossz váltó magasság beállítás vagy lötyögő terelőlemez, fordulj szakszervizhez

Hátsó váltó karbantartása

Itt a váltó külső tisztítása mellett fontos a váltógörgők csapágyainak időnkénti tisztítása és átzsírzása. Mivel ezek hajlamosak a megszorulásra. Szedjük szét a láncfeszítő kanalat, tisztítsuk át zsíroldóval (Motorex Easy Clean) a görgőket, zsírozzuk a belső csúszóperselyeket, csapágyakat. Fontos, hogy az alsó és a felső görgő nem csereszabatos. A feszítő rugó karbantartása is nagyon fontos, mert ha szennyeződés kerül a rugó spiráljai közé, az alsó fokozatokban nem fog megfelelően működni.

Hátsó váltó beállítás Forrás: doctorbike
Hátsó váltó beállítás
Kép forrása: doctorbike

Gyakori hibák

- Az hátsó váltó túltolja a láncot a legnagyobb vagy a legkisebb hátsó fogaskeréken: a végállás csavarok rosszul vannak beállítva
- Az hátsó váltó nem rakja le a legkisebbre vagy fel a legnagyobbra a láncot: a végállás csavarok rosszul vannak beállítva
- A váltó pontatlanul vált: nem megfelelő bowden feszesség, a váltókaron lévő finomállítóval hangolj utána
- A váltó pontatlanul vált: kopott váltógörgők, cserélj váltógörgőket
- A váltó pontatlanul vált vagy a váltókanál beleér a küllőkbe: a váltófül el van deformálva, váltófül csere, vagy esetleg egyengetés célszerszámmal
- A legnagyobb lánckerékről nehezen rakja le a láncot: a váltó távolságállító csavarja nincs megfelelően beállítva, legyen mindig 7-10 mm távolság a felső görgő és a legnagyobb lánckerék között

Ha valami problémát észlelsz a váltórendszereddel, ne halogasd a javítását, mert nem javul meg magától, viszont garantálta elrontja az élményt. Általában a váltórendszer hibái kis összegekből helyre hozhatók.

Ha nem érzel késztetést, hogy magad állj neki ne habozz felhívni a Doctorbike-ot, aki a cikk elkészítésében a segítségünkre volt!