Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?

Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?

Bognár Tamás
Bognár Tamás
2022/03/01
Miben másabb egy női kerékpár mint egy férfi? Szükség van-e egyáltalán női specifikus bringára?
Hirdetés


A nők alapvetően hálás vásárlói kategória, mivel jellemzően nem excel tábla alapon döntenek, hanem az érzelmek vezérlik őket, és ha valami megtetszik nekik, akkor többet is hajlandóak fizetni érte, mint amit előtte fejben eldöntöttek. És ezt a bringagyártók is maximálisan kihasználják, a marketingesek pedig sokszor fellövik a „bullshit” rakétákat… De azért vannak üdítő kivételek!

Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?-1
Az összhang különösen fontos, főleg a nők számára
Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?-1
Forrás: LIV

Vajon speciális női kerékpárra van szükséged, vagy bármi "nőiesíthető"?


Először is tisztázzunk egy tényt. Bármilyen furán hangzik, de nem feltétlenül van szükség „speciálisan” női kerékpárra. Bármelyik bringa lehet női bringa, ha az megfelelő a testmérethez, adottságokhoz, akár szériában, akár kis átalakítással. A megfelelő váz és felsőcsőhossz méret az egyik legfontosabb tulajdonság ahhoz, hogy kényelmesen érezd magad a kerékpáron, nem pedig a színe. Persze ha megteheted, akkor mindig jobb lesz egy „woman specific” gép, de ennek ára van.
Viszont az is tény, hogy ha a vázméret megfelelő, akkor egy speciálisan nőknek tervezett bringa több plusz komfortot, vagy teljesítményt nyújthat, mint egy tuningolt unisex vagy férfi modell. Na de ne szaladjunk ennyire előre. Nézzük miből lehet válogatni.

Színes, szagos megtévesztés?

Bármennyire is szeretnéd, elhiheted, hogy egy bizonyos ársáv alatt a színén kívül semmi sem lesz „woman specific”, és bizony ez nem 200.000 forintnál van, hanem jóval felette! Konkrét összegeket nem írnánk, mert rengeteg gyártó van nagyon széles ársávban. Jelenleg két gyártóról tudunk, akik kifejezetten a nőknek gyártanak bringákat. Az egyik a világ legnagyobb gyártójának a Giant-nek a női divíziója a LIV, ami mára külön brandé vált. A másik a Juliana aminek elindításában a legendás versenyzőnő Juliana Furtado is közreműködött, de egyébként a Santa Cruz cég tulajdonában van. 

Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?-2
A kiegészítőkről is beszélhetünk egyszer
Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?-2
Forrás: Kellys

Persze minden magára is adó világmárka kínál női bringákat, amiket vagy megkülönböztetnek rövidítésekkel, mint pl. a TREK a WSD (woman specific design) palettájánál, vagy más nevet adnak nekik. Még nekünk szakmabelieknek is nehéz kiszűrni mik azok, akik csak szép festéssel készülnek drágán, de nem kifejezetten a női test anatómiájához lettek tervezve, és mik a valódi kincsek, mert sokszor az árcédula sem irányadó ebben. Szóval neked sem lesz egyszerű a helyzeted. De miben is más a női test mint a férfi? Már az egyértelmű jeleken kívül?!

A női test általános jellemzői


Az alábbi szempontok általánosságban igazak, a nagy számok törvénye alapján, de nyilván egyedileg eltérhetnek. A női felsőtest jellemzően rövidebb, mint a férfiak esetében, éppen ezért a felsőcsőhossznak is rövidebbnek kell lennie ugyanolyan, mondjuk M-es vázméret esetében. A nők lába jellemzően rövidebb ezért hajtókarból is célszerű rövidebbet használniuk. A nők csípője jellemzően szélesebb, ezért nyeregből kényelmesebb számukra a szélesebb. A nők vállai jellemzően keskenyebbek, ezért a széles kormányok kényelmetlenné tehetik a bringázást. A nők súlya jellemzően kisebb, mint a férfiaké, így a teleszkópos modellek esetén olyan rugózás kell, ami kisebb súly alatt is érzékenyen működik. A nők tenyere, ujjai is jellemzően kisebbek, így más kialakítású markolat, illetve rövidebb „reach-el” rendelkező fékkar az előnyösebb, ami közelebb van a kormányhoz. 

Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?-5
Nem csak a váz lényeges, hanem a kiegészítők is!
Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?-5
Forrás: Specialized

Talán innen is látható, hogy egy valóban nőkre tervezett kerékpár sok speciális alkatrészből áll, ami megdrágíthatja a gyártását, még ha nem is az alkatrészek magasabb ára miatt (mert azok jellemzően nem drágábbak), de a kisebb darabszám miatt. Persze a teleszkópoknál, ha rugós helyett levegőset kell használni, ott maga a beszerelendő cucc is drágább lesz. A jó hír, hogy amikor éppen van alkatész, ami mostanában nem jellemző, akkor mindent apróságot lehet is kapni, így ha most döbbentél rá, hogy miért kényelmetlen a mostani bicód, akkor is fel tudod tuningolni megfelelőre. 

Az ördög a részletekben rejlik

Akkor lássuk a lehetőségeket lentről felfelé. A marketing kamu kategóriát azok a bringák népesítik be, ahol kimerült a nőiség abban, hogy rózsaszín vagy babakék a váz. Mintha ez a két szín létezne csak a RAL skálán a nőknek…. Arról nem is beszélve, hogy sokan nincsenek is oda a kifejezett „női” színekért, csak ezt a gyártók nem feltétlenül hallják meg. Természetesen nem várhatjuk el, hogy a belépő kategóriában ugyanazt kapjuk, mint hét számjegyű összeget letéve az asztalra. 
Innen egy kategóriát felfelé lépve már valamit valóban tesznek is azért, hogy valóban „csajos” legyen a bicó. Itt már megjelenik a női nyereg vagy/és markolat. Azért azt tegyük hozzá, mérés nélkül azért nem biztos, hogy kényelmesebb lesz egy széles nyereg. A jobb bringaboltokban meg tudják mérni az ülőgumók közötti távolságot, és akár nyerget is cserélnek, ha szükséges. 

Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?-4
Testreszabott bringa a kényelem érdekében
Csajozzunk, avagy mitől női egy női bringa?-4
Forrás: Scott

Ettől egyet lépünk feljebb amikor már a hajtókarok hossza is igazodik legalább a vázmérethez. Tehát egy XS méretű bicajra nem 172.5-ös hajtókart raknak, hanem 165-öst. A jobb fékkaroknál a kar kormánytól való távolsága állítható, még hidraulikus tárcsafékek esetében is. Ilyenkor lelkiismeretességre vall, ha vásárláskor ezt a kezed méretéhez állítják. Országúti fékváltókaroknál viszont a gyártónak kell(ene) úgy szállítania a kerékpárt, hogy a spéci kartávolság állító betét is járjon hozzá, bár szerencse, hogy ez utólag is megvehető. Talán leginkább országútinál fontos a helyesen beállított fékkar távolság, mivel ott alsó fogásban akár biztonsági tényező is lehet, ha nem éred el a fékkart. 


A csúcsot egyértelműen a nőknek tervezett vázak jelentik, és ahogy már írtuk, tényleg kevesen vannak ebben a szegmensben. Régebben a Specialized-nak például volt mindenből női bicaja, sőt, piacvezető volt ebben a szegmensben, mára azonban ez megszűnt. Egyszerűen be van pipálva minden bringa a női kategóriába is, és ennyi. Nyergekből is egyszerűen csak kínálnak kétféle méretet és ennyi. Nincsenek már női színek sem. Szerencsére ruházatban és cipőben még kitartanak. Nem így például a hazánkban is elérhető LIV bringákat , ahol tényleg több mint 100 nőknek tervezett gép kapott helyet a palettán. Bonnie Tu volt a LIV brand kitalálója, és úgy néz ki, az idő őket igazolta. Persze egyáltalán nem biztos, hogy egy rövidebb felsőcsövű, rövidebb hajtókaros, szélesebb nyerges, „kis fékkaros” bringa lesz neked az ideális.

Konklúzió


És egy csavar a végére: nem csak azért szűntek meg a spéci női bringák mert a kisebb mennyiség miatt kisebb árréssel vagy drágábban gyárthatóak, hanem azért is mert egyre inkább terjed az a trend, hogy válaszd ki a neked megfelelő vázgeometriát, és utána a különböző kiegészítőkkel szabd testre a bicót. Csak ez azért valljuk be őszintén, nem minden bringaboltban elérhető opció, és vélhetően egy 120.000 forintos bicajra sem fogsz venni nyerget 25.000-ért vagy puhán mozgó teleszkópot 150.000-ért. Neked kell (megpróbálni) mérlegelni a lehetőségeidet, de a leglényegesebb, hogy ülj fel minél több bringára, ne a szín meg a dizájn legyen a döntő, hanem a kényelem.

Nyitókép: Jan Brennenstuhl Creative Commons

Hirdetés