Menü

2013.11.19.     Hozzászólás 0

Hogy fuss télen?

Kuttor Csaba újra megmondja a tutit


Jön a rossz idő. Persze ez relatív, mert mihez rossz? Síelők például nyílván örülnek a hónak, meg a hidegnek, a futók már kevésbé. A hidegben futásnál pár dologra érdemes figyelni, legalább is ha szeretnénk ilyenkor is jól érezni magunkat sportolás közben.

 

Öltözet Ma már kaphatóak minőségi technikai ruházatok, így az én javaslatom az, hogy erre költsünk. Sokkal élvezetesebb úgy sportolni, hogy közben nem fúj át a szél, nem cipelünk izzadtságtól 3kg-osra hízott pamut pulcsit magunkon, ami még ráadásul a mellbimbónkat is véresre gyötörheti, és nem fagy szét a kezünk úgy, hogy utána nem bírjuk otthon kinyitni az ajtót elgémberedett ujjainkkal.

Az alkalmatlan ruházat elveszi a mozgás örömét, ráadásul hidegben akár egy alkalom után is lebetegedhetünk, ha ránk fagy a szerkó. Javaslatom tehát a pillanatnyi időjárási körülménynek éppen megfelelő, lehető legkevesebb technikai ruházat viselése.

Ha elég a háromnegyedes nadrág, akkor az, ha sima hosszú lasztex, akkor az, csak mínuszban váltsunk a vastagabb nadrágokra.

Felül ilyenkor már a rövid szinte sosem elég, egy technikai hosszú az alap, amit lehet kombinálni szél mellénnyel, majd széldzsekivel, és ha mínuszba vált a hőmérséklet, akkor a technikai hosszú helyett jöhet a termo hosszú ujjú. Kb. textilek szintjén ennyi elég is.

Cipő téren ha tehetjük szintén legyen választék. Hegyre, főleg ilyen nyálkás időkben egyértelműen a lábat jobban tartó, és nem csúszkáló hegyi futócipőkre szavazok, betonra, hosszabb futásokhoz kicsit több csillapítást adó cipőt, míg rövidebb vagy gyorsabb futásokhoz fél verseny szerű vagy minimál vonalhoz tartozó cipőket javaslok. A gyakori csere egyébként tapasztalatom szerint jó a lábnak is. Változatos terhelést kap legalább.

Fontos a kiemelten verejtékező, ezáltal nagy hőt leadni képes területek fedése, mint tenyér és fej. Halálom a mínusz 5fokban kesztyű, sapka nélkül futó tanítványaim. A kopaszság csak egy a kellemetlen következmények közül, de homloküreg gyulladás ugyanúgy sanszos.

 

 

Inni, enni Lehet, hogy nem vagyunk szomjasak ilyenkor, hiszen hidegben ki az. Mégis sokat kell inni edzés előtt-után. A plusz öltözet miatt sajnos a hő leadás némileg hagy maga után kívánni valót, még ha a legjobb technikai ruhákban futunk is. Egy hosszabb futás során ezért télen is borzalmasan sokat tudunk izzadni, ezt ugyanúgy pótolni kell. Ráadásul a hideg miatt a hajszálerek is lezárnak a perifériákon, így a vesénk ezt úgy érzékeli, hogy sok a víz a szervezetben, amit aztán gyorsan ki akar üríteni. Ez az oka, hogy úszás közben, vagy síeléskor non-stop meg kell állnunk pisilni. Téli futásnál ugyanez tipikus jelenség. Kaja ügyben arra kel figyelni, hogy sokszor a hideg miatt a szervezet beindítja a fűtést, azaz több kalóriát éget, mint normálisan. Az eléhezés hosszabb futásoknál ezért simán előfordulhat. Javaslok egy müzli szeletet zsebre vágni.

 

Terepezés jó dolog a hegyen kocogni, de legyünk vele tisztában, hogy ez egy különleges kihívás télen. Általános jelenség, hogy sok futónak a futáshoz szorosan kapcsolódó izmai fejlettek, edzettek, de mivel egyéb kiegészítő edzést nem végeznek, a törzsizmaik, kisebb segédizmaik satnyák. Ennek hóban vagy csak csúszós, sziklás terepen való futás során garantált következménye a sérülés. Elég egy oldal irányú hírtelen kilépés és máris meghúzódhat egy kis izom, ami aztán hetekig visszafoghatja a versenyzőt. A megoldás a futóedzések legalább heti rendszerességgel kondizással való kiegészítése, vagy egyszerűen extrém körülmények között a kihívásosabb terepek kerülése, és ilyenkor inkább síkon, meglepetések nélküli futások előnyben részesítése.

Olvass többet a témáról: tél, jótanácsok

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.