Vulkáni eredetű úszó tőzeglápok, ingólápok nyomában Túra

A Vulkáni eredetű úszó tőzeglápok, ingólápok nyomában Túra hossza 10 Km. Az útvonal szintemelkedése 278 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Fekete-hegyi platón létrejött tőzeglápok, ingólápok igazi kuriózumnak számítanak nem csak a száraz éghajlatú Balaton-felvidék klímája miatt, de országos szinten is, hiszen nagyon kevés ilyet fedezhetünk fel hazánk területén. Az egyik legjelentősebb ingóláp az Aggteleki-karszt területén található Keleméri Mohos-tavaknál található, ezért ezt a túrát mindenképpen ajánljuk végigjárni, ha Kapolcson, vagy Köveskál környékén nyaralunk, fesztiválozunk. Nem körtúra, de a két település átjárható tömegközlekedéssel tapolcai átszállással, megéri buszra szállni.

1.  Köveskál központjából a Feketehegy felé indulunk északnak a zöld Mária Úton. Pár lépés után az egykori mezőváros kútját és mosóházát láthatjuk. Köveskálból kiérve a réten gyorsan átjutunk, majd egy bal kanyar után elhagyjuk a zöld jelzést és a kék kereszten folytatjuk utunkat felfelé. Kb. 1 kilométer múlva újabb kereszteződésben figyelünk, hogy jobbra fordulva a kék kereszten maradjunk, a bal oldali kék háromszög jelzés a Fekete hegyi Eötvös Károly-kilátóhoz vezet fel. Hamarosan elérünk a Kis Csere kúthoz, ami nem látszik az útról, hanem felfelé tartó utunk jobb oldalán közvetlenül egy erdős sáv előtti ösvény vezet be hozzá. A kút nagyon szép, boltíves kiépítésű, de vize nem tűnik ihatónak.

Kis-Csere kút Forrás: Nyáry Tamás
Kis-Csere kút
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Tovább haladva visszatérünk a kék kereszt jelzésű földútra, amin hamarosan elágazás következik. Mi az északra felfelé tartó bal oldali ágát választjuk, ahol a tájvédelmi körzet sorompóját megkerüljük, immár a kék sáv jelzésen. Itt már erdőben emelkedünk a Vaskapu-árokban, bal oldalon egyre meredekebb eróziós völgy mentén. Lent a mélyben egy foglalt, ámde kiszáradt forrás nyomait láthatjuk, a Juhászok kútját.

3.  Felérve a tetőre a kék jelzés elkanyarodik balra, a Fekete-hegyi kilátóhoz, de mi a sárga háromszögön folytatjuk utunkat jobbra fordulva, szintben maradva, gyepfoltokkal váltakozó bokros-ligetes tájakon keresztül. A fennsíkon több krátertó alakult ki, mivel a tömör bazalt jó vízzáró, és a kis medencékben megmarad a csapadékvíz. E tavak közül mi hármat érintünk. Első a Monostori-tó, ami 100%-ban náddal benőtt, de mégis könnyen észrevehető a növényzet zöldjének megváltozása miatt.

Monostori-tó, ingóláp Forrás: Nyáry Tamás
Monostori-tó, ingóláp
Kép forrása: Nyáry Tamás

Jobbról körbejárjuk a tavat, majd a szép kanyargós ösvényen egy tanösvény nyomait is felfedezhetjük, ami a monostori lápos tavakról tájékoztat bennünket. Ezután a sárga háromszög jelzés egy nagy kaszálóra vezet, az út ívesen jobbra kanyarodik és itt nagyon figyeljünk, mert jobbra befelé megtalálhatjuk a régi sárga háromszög jelzést, ami mára egy vadászterületen vezet keresztül, és amit elfelejtettek letakarni. Viszont egyenesen tovább haladva az erdő mentén a szántás szélén is vezet egy sárga háromszög jelzés, ez a jó választás. Kövessük a gps trekket. Ezen a szakaszon már megjelenik a sárga kereszt jelzés is.

4. Jó 1 kilométer után a két sárga jelzés kettéválik ugyan, de mindkettő Kapolcsra vezet. A sárga kereszt mentén a Kettős-tóhoz és Kálomis-tóhoz juthatunk el, melyek szintén teljesen náddal borított tavak, majd hosszasan szintben haladva szép erdei úton, egy rövid szakaszon a sárga sáv jelzéssel találkozva, pár kilométer megtétele után Kapolcs felett bukkanunk fel, és végül meredeken ereszkedünk be a faluba. A sárga háromszöggel jelzett út már itt az elágazásnál elkezd ereszkedni, majd a hegyoldalban az Eger-víz völgyére és a szemközti Bondoró hegyre rálátva jutunk be Kapolcsra.

A Kapolcsra vezető út Forrás: Nyáry Tamás
A Kapolcsra vezető út
Kép forrása: Nyáry Tamás

Bármelyik utat is választjuk, figyelni kell a jelzéseket és a trekket, mert benőtt szakaszokon vezetnek át, viszont a természetet kedvelő emberek számára inkább kihívást jelentenek, mint bosszúságot.

Kapolcsra megérkezve érdemes bebarangolni a Malom-szigetet, a Malom múzeumot és megmerítkezni a kis település hangulatában. A Művészetek völgye fesztivál hagyományaira építkezve nagy népszerűségnek örvend a falu, itt tavasztól őszig mindig történik valami és mindig nagy a forgalom.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu