Vár- és bortúra az óriás elrepült kalapján

A Vár- és bortúra az óriás elrepült kalapján hossza 9.6 Km. Az útvonal szintemelkedése 421 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Sok forrásból olvasható, hogy a Somló egy elvándorolt tanúhegy. Mások szerint amikor egy óriás erre járt és elbotlott a Bakonyban, akkor a kalapja lerepült a fejéről. Jogos a sok találgatás, hiszen meglepően messze esik a hozzá nagyon hasonló Balaton-felvidéki tanúhegyektől, pedig formára pontosan ugyanolyan mint a Badacsony, a Szent-György-hegy, vagy a Csobánc. Kialakulását tekintve is pont ugyanúgy jött létre. Bazalt sapkájának, valamint sajátos mikroklímájának köszönhetően a borairól vált igazán híressé a hegy, de vajon hányan tudják, hogy egy nem elhanyagolható méretű vár is van rajta? Szerintem több napra érdemes ide eljönni, mert több káprázatos természeti csodát is felfedezhetünk a hegyen, ha körbe túrázzuk, és így akkor a kulináris élvezetek sem maradnak el.

A vulkán becserkészése- Somló-hegyi túra

Távcsökkentő ötletek

Az útvonalterv teljes hossza a hegy lábánál található Somlóvásárhely vasútállomásától indul arra az esetre, ha valaki vonattal érkezne. Autóval jóval közelebb is fel lehet jutni a hegyhez. Vannak kisebb kialakított parkolóhelyek, de az utcák nagyon szűkek és meredekek, ezért technikás megközelíteni őket. Minden esetre faraghatunk a távból, ha feljebb merészkedünk.

Vár- és bortúra az óriás elrepült kalapján-2
Úton a felső régióba

Sípok, orgonák, és minden ami egy túrához kell

Az állomásról indulva a sárga kereszt jelzést követve, át kell kelnünk a 8-as úton, majd a Somló-kapuja rendezvény központ mellett elhaladva további 2 km-t kell sétálnunk a hegy irányába. Közben megcsodálhatjuk az egyre közelebb kerülő hegy oldalában látható óriási bazalt sípokból álló sziklaorgonát, mely távolabbról és közelebbről is impozáns látvány. Jó hír, hogy nem csak nézzük majd, meg is másszuk őket.

Vár- és bortúra az óriás elrepült kalapján-7
Úton a kőkonyhához

Benézünk a Kőkonyhába

Azon a sarkon, ahol a kőkereszt és a Somlói borok boltja található, letérünk a sárga kereszt jelzésről, és felfelé indulunk az utcán a sziklák felé, hogy kisebb kitérővel bepillantsunk a Kőkonyhába. Egy saroknyit balra megyünk a sárga sáv jelzésen, aztán egy nagyon hangulatos kövekből kirakott folyosón és lépcsőkön jutunk fel a szikla tövébe, ahol egy résen bemászva egy terem szerű helyiségbe jutunk. A bazalt sípok körbeveszik a kis helyiséget, és úgy törnek a magasba, akár ha kémények lennének, innen jöhet az elnevezés. A sziklaformáció megtekintése után visszasétálunk a sárga sáv jelzésre, és most ellenkező irányba indulva folytatjuk a túrát.

A Somlói hegytető kincsei

Kápolnától a kilátóig

Az utcán sétálva érkezünk meg az Antiocheiai Szent Margit kápolnához. A névadó Szent Margit az áldott állapotban lévő és szülő nők védőszentje, időszámításunk előtt 307-ben halt vértanú halált kereszténysége miatt. A kápolnát elhagyva felfelé vesszük az irányt és egy erdei ösvényen sétálunk fel a bazaltsapka tetejére, a sziklás részen lépcsők is vannak. Az ösvény felső végén egy óriási rétre érünk, amelyen keresztülvágva egy újabb rövid erdősávon át feljutunk a kilátóhoz. Az épületben belépődíjat kell fizetni, de egy mini erdészeti kiállítást is megnézhetünk a panoráma mellett.

A kilátótól nem messze a réten Szent István emlék szobrát is megtekinthetjük, illetve ha belefér egy kis plusz csatangolás, akkor a hegytetőn lévő tanösvényt is körbe lehet járni (ez nincs beleszámolva a teljes távba).

Vár- és bortúra az óriás elrepült kalapján-4
A Somlói kilátó

Irány a vár

A sárga és a piros sávok követésével eltávolodunk a kilátótól és leereszkedünk a hegy északi bércére, ahol a tatárjárás után épült vár romjai állnak. A történelem során olyan nagy nevekkel fűződik össze története, mint Bakócz Tamás, Az Erdődy család vagy Vak Bottyán. Egészen 1945-ig állta a sarat, jelenleg felújítási munkák zajlanak, de az elzárt építési terület mellett azért be lehet menni az udvarra is, és meg lehet nézni a kilátást észak felé. A vártól kelet felé ismét a sárga kereszt jelzésen ereszkedünk lefelé, míg el nem érjük ismét a szőlőket és a pincészeteket. Szintben az utcán haladunk tovább a hegy körül míg el nem érjük a piros jelzést. Ez vezet vissza az állomás felé a hegy aljára.