Túrázz a Csővári várba

A Túrázz a Csővári várba hossza 10.7 Km. Az útvonal szintemelkedése 307 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Fedezd fel egy könnyű túrán a Csői és Nézsai családok hajdani várát, amely dacolt a történelem viszontagságaival és a múlt században még vadászházként is használták. Közben érintünk egy forrást is, valamint a várral együtt két csodás kilátópont is útba esik majd. A túra karakterisztikája leginkább sík, néhány rövid ámde combos emelkedővel, ideális egy családi kirándulásra.

A Diós-hát erdői

Csővár egy falu

A természetjáróban feldereng a tyúk és a tojás paradoxon, vajon Csővár település volt előbb, és innen kapta a nevét Cső-vár vagy esetleg fordítva, persze ez az elvi kérdés nem akadályoz meg abban, hogy egy jót kiránduljunk, természetesen mi a településről indulunk. Busszal érkezve a községháza megállónál kell leszállni, itt zárul be a kör. Autóval inkább a várhegy alatti parkolóban jobb megállni, és visszasétálni a faluban a központig. A túra végén viszont már ezt a szakaszt megspóroljuk, mert a várhegyről leérve a parkolóba érkezünk majd.

A patakvölgyben

A piros kör forrás jelzésen indulunk a falu központjából és egy mellékutcán elmegyünk a temető mellett, aminek kertjében magasodik az evangélikus templom. Az utca végén a Bem utcára kanyarodunk és 1 perc után már az erdőben folytatjuk utunkat a patak parton. Az ösvény a Diós vonulatát követve kanyarog, így a patakot csak részben de időnként újra megközelítve párhuzamosan halad, viszont így teljesen sík a terep, szintben haladunk másfél kilométert. Eztán megérkezünk a Hegyes-domb tövébe.

Túrázz a Csővári várba-4
Kilián-forrás

A forrást a Hegyes-domb mellett találjuk meg a völgyben, melyet a környező barlangokat kutató Vörös Meteor egyesület épített ki az 1950-es években. Kifolyó csöve nincs, a derítő medencéből lehet vizet meríteni, ha benyúlunk a kövek között. Egy tízóraira érdemes megállni itt a pihenő padnál. A forrástól ki kell mászni a völgyből egy kis emelkedőn, ahol viszonylag sok fa dőlt be, feltehetően jégkár következtében, a jelzésről itt le kell térni egy jól látható kitaposott ösvényen, amely kikerüli a fákat. A dombtetőn egy nagy megművelt szántóföld szélére érünk, ahol egy vadles álldogál az erdőszélen.

Nézsáról a hegyek felé

A falu megközelítése

Egy darabon a kerítéssel körbe kerített szántóföld szélén haladunk, aztán egy nyitva lévő kerítés kapun kiérünk egy szolgalmi útra, amely nem aszfaltos, de Nézsát és Csővárat köti össze, így használják autós közlekedésre is. A sárga Mária jelzést kell követnünk, ez visz a faluba. Balra pillantva láthatjuk a Vas-hegy – innen nézve nem túl magas – dombját, ami az első kilátó pontunk lesz a túrán. A Nézsai-patak hídján érünk be a településre majd az első sarkon a piros jelzéssel találkozunk, ezt követve folytatjuk a túrát balra fordulva. A közelben egy horgásztó van, sajnos teljesen körbe van kerítve, és a kapu is zárva van, feltehetően csak horgászok mehetnek be, ezért kerítés mentén kerüljük, míg ismét erdőbe nem érünk. Vagyis a szélére, ahol Noé bárkája áll. Szerencsére nem közeleg özönvíz, csak egy kis ütött-kopott nyaraló házikóról van szó, melynek kerítéskapuján hirdeti egy tábla, hogy az Noé bárkája.

Túrázz a Csővári várba-3
Kilátás a Vas-hegyről

Kilátásaink javulnak!

Egyrészt, mert már visszafelé tartunk, és megtettük a túra több mint felét, másrészt itt kezdünk felkapaszkodni a hegyre, ahol jók lesznek a kilátások. A hegyoldalban először lassan kezdünk emelkedni, közben rálátunk a horgásztóra. A Vas-hegy közelében vár ránk egy kis mászóka a csúcsig, de nem hosszú. A hegyoldalban egy vízmosás árkában kavicsos felületen emelkedünk, és a fák elmaradnak, egyre kopárabb részre érünk. Végül feljutunk a tetőre, és visszanézve alattunk fekszik egész Nézsa tavastól, környező hegyestől. Még 50 méter megtétele után elérjük a legmagasabb pontot is, ahonnan kelet felé van kilátás, a Cserhát magaslataira és a Mátra vonulatát is szépen lehet látni. Alattunk a völgyben látszik az út, amelyen megközelítettük Nézsát. Megint tovább megyünk egy kicsit, itt ismét erdők vannak, de a fák között kilépve újabb kilátópontokat fedezhetünk fel. Végül ereszkedni kezdünk a hegyoldalban.

Túrázz a Csővári várba-1
Cső-vár figyelő tornya

Cső-vár

Kevés szintet leadva megérkezünk a Vas-hegy és a Cső-vár hegyének nyergébe. A szemközti hegyoldalon a várrom jelzésen felfelé haladunk 300 métert és már meg is jelenik a várrom figyelő tornyának oszlopa. A rom melletti információs táblán elolvashatjuk a vár történetét, amely IV. Béla idejére nyúlik vissza, és bár az évszázadok és a török megszállás megtépázta, sőt egy részét el is bontották, még maradtak annyira ép részei, hogy a múlt században még vadászháznak is használták. Mára már egyik helysége sem maradt épen, csak az egyik falból áll egy darab és a figyelő torony csonka orma, körbejárni viszont mindenképp érdemes, mert a másik oldalról Csővár felé van káprázatos kilátás. Lefelé a rom jelzésen kell visszatérnünk a nyeregbe, majd a piros sávon folytatva érünk le a faluba. Először a parkolóba érkezünk, aki itt parkolt le, annak befejeződik a túra. Aki busszal jött, még kell kicsit sétálni a központig.