Fehérvárcsurgói Gaja-szurdok túra

A Fehérvárcsurgói Gaja-szurdok túra hossza 11.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 395 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Ahogy azt már a Római-fürdő túraleírásban említettem, a Gaja-patak 2 helyen törte át a sziklákat és alakított ki szurdokvölgyet. Következzen most a második rész Fehérvárcsurgó és Bodajk között. A szurdokot kétféleképpen is végigjárhatjuk, indulhatunk a Fehérvárcsurgó felőli parkolóból vagy a Bodajki Ifjúsági tábortól, sőt tehetünk egy nagyon könnyű sétát a patakparton, vagy bejárhatjuk a szurdok peremeit is. Ebben a leírásban a perem látványosságait is felfedezzük. Ha busszal szeretnéd megközelíteni, akkor azt Bodajk felől teheted meg.

A szurdok és a Tájcentrum

A szurdok megközelítése

A szurdok bejáratánál egy méretes parkolót találunk az út szélén, ahonnan egy kerítéskapun átlépve egyenesen a patakparton jutunk az erdei tóhoz, amely gyakorlatilag az egész szurdok szíve, központi kiinduló pontja. A tó körül horgász stégek találhatók, valamint fedett esővédős turista padok tűzrakóhelyek és még egy büfé is. Ha a fedett esőházakat szeretnéd használni, azt előzetesen le kell foglalni a Vadex Gajavölgyi Tájcentrumnál. Ha a könnyebb sétát választjuk, innen végig a patak mentén végigsétálhatunk a szurdokon a másik végéig, és vissza. A gyalogút olyan sima és vízszintes, hogy itt akár babakocsit is végig lehet tolni, de akár kis segítséggel kerekesszékkel is bejárható.

Túra a Fehérvárcsurgói Galya-szurdokban-8
A Gaja-patak a szurdokban

Az ország első vadaskertje

A 4 km hosszú főleg dolomit kőzet alapú szurdokvölgy tektonikai mozgások nyomán jött létre és a grófi Károlyi család itt hozta létre az ország első vadaskertjét. A túrát a tó túlsó végében lévő fahídon át folytatjuk és a patak másik oldalán visszakanyarodva a piros és a kék jelzésen haladunk el a tó mellett. Ezeket követve emelkedünk fel az Öreg-hegyre, ahol a kék elkanyarodik, viszont mi a piroson haladunk tovább.

Halomsírok

Az elágazástól 1-2 perc séta után elérjük a halomsírokat, amelyek időszámításunk előtt 550-650 tájékán készültek a vaskori népek temetkezési szokásai nyomán. 9 halomsír készült, amiknek egy része a történelem során ki lett rabolva. A megmaradtakból pedig a 80 as évek végé feltártak egyet a Nemzeti Múzeum régészei. A leletek Székesfehérváron a Szent István Király múzeumban láthatók, a halmokat viszont itt is megnézhetjük kívül belül.

Irány a Károly-kilátó

A halomsíroktól egy rövid meredekebb szakaszon leereszkedünk az Alba Régia-forráshoz, ahol pihenőt találunk, de vizet sajnos nem, mert ki van száradva. Ezután egy lankásabb emelkedőn lassan felsétálunk a szurdok északi peremére, ahol kis kitérővel kisétálunk a Károly-kilátóba. Az egy emelet magas acélszerkezet éppen a völgy peremére lett építve és innen belátjuk az egész szurdokot elejétől a végéig, sőt a Fehérvárcsurgói víztározó vízfelülete is megcsillan. Nagyon szép a hullámzó erdőség alattunk.

Túra a Fehérvárcsurgói Galya-szurdokban-1
Károly-kilátó

Ereszkedés a szurdokba

A kilátótól lefelé vesszük az irányt, és lemegyünk a szurdok aljára a Bodajki végén. A Varjúvárnak nevezett épületet megkerülve indulunk el befelé a szurdokba, és nem sokkal beljebb egy kanyar után viszünk egy kis izgalmat a történetbe. Akinek van kedve és bátorsága, felmászhat a sziklákon a Sobri Jóska barlanghoz, amely egy sziklaperemen található. Az ösvényt nehezen lehet megtalálni, és egy keskeny peremen lehet feljutni. Ha tériszonyos vagy, ezt most hagyd ki.

Megmásszuk a túloldalt is

A patak menti ösvényen sétálunk tovább majdnem a tóig, de a fahídon átkelve nem a tó felé fordulunk, hanem egyenesen a szemközti hegyoldalnak és felkapaszkodunk a Vaskereszthez. Ezt a keresztet gróf Károlyi Viktornak állította a családja emlékül, aki a monda szerint szerelmi bánatában szekerével innen hajtott a mélybe. A terepet elnézve nehéz elképzelni, hogy hogyan lehet ide feljutni egy szekérrel, de talán akkor még lehetett ide más felvezető út is.

Túra a Fehérvárcsurgói Galya-szurdokban-7
A vaskereszt

A kereszt mellől most végignézhetünk ismét a szakadékon, de most a másik irányba, és szemben felfedezhetjük a kilátót is a túloldalon. Ismét ereszkedőbe kapcsolunk és ellátogatunk egy mellékvölgybe, ahol némi kanyargás után elérjük a Bársony István emlékházat és a mellette lévő szállót. Az emlékházban erdészeti kiállítást nézhetünk meg és a Károlyi család történelmét ismerhetjük meg, előzetes bejelentkezéssel. Itt étterem is található, de érdemes ennek is a nyitvatartásáról előzetesen tájékozódni. Ha kipihentük magunkat egy lankás ösvényen a mellékvölgyön át visszatérünk a tóhoz és innen sétálunk ki a parkolóig.