Túra a Csobánkai Szentkúthoz és a Ziribárra

A Túra a Csobánkai Szentkúthoz és a Ziribárra hossza 8.1 Km. Az útvonal szintemelkedése 320 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Ziribár csúcsa valahogy kiesett a turizmus vérkeringéséből, viszont annyira szép a kilátás a csúcsáról, hogy vétek kihagyni, különösen hogy ilyen felejthetetlenül hangzatos a neve, ezért most megmásszuk, még ha turista jelzés nem is vezet fel rá. Közben felkeressük a Csobánkai Szent kutat, és a csúcs támadás után betekintünk a Macska-barlangba is.

A Kovács-patak völgye

Csobánka szimbóluma az Oszoly szikla

Ha Csobánkára érkezünk, akkor az első, ami szembe tűnik, az Oszoly sziklatömbje, amelyről mostanában sokat lehetett hallani az Óratorony szikla megmentése kapcsán. Teljesen mindegy, hogy a falu melyik részén vagyunk, a fölénk magasodó sziklatömb meghatározó arculatot ad a környéknek. A főtéren több parkoló helyet is találunk, de a kapacitás véges, ha nincs hely, a Csobánkai-nyeregben biztosan meg tudunk állni. Pomázról busszal is érkezhetünk. A sziklákat csodálva indulunk a zöld kereszt jelzés mentén kifelé a faluból. Szabadsághegy telepnél rátérünk a jobbról érkező zöld jelzésre és ezen gyalogolunk ki a faluból.

Túra a Csobánkai Szentkúthoz és a Ziribárra-1
Emlékhely a Kovács-patak partján

Kovács, vagy Dera?

A Kovács-patakot követjük utunkon, a falu szélétől 500 méterre egy út széli keresztet találunk és mellette egy információs táblát, amelyről kiderül az igazság: A Dera-patakot hívják itt Kovács-pataknak, amely 22 km hosszan folyik Pilisszentkereszttől Szentendrénél a Dunába, és amely az igen népszerű Szentkereszti-, vagy Dera-szurdok névadója. A Dera szó szurdokot jelent szerb nyelven, a Kovács név pedig a közeli Hosszú-hegy fém tartalmú kőzeteinek hozadéka. A kegyhelyet magunk mögött hagyva elérjük az országos kék élesen kanyarodó vonalát, majd balra fordulva indulunk a Szent kút felé. Az erdőben a Sarlós Boldogasszony kápolna épülete tűnik fel először, és mellette sok pad is van. Az épület mellett pedig kőlépcsőkön juthatunk le a forráshoz. A víz láthatóan időszakos, látogatásomkor teljesen ki volt száradva.

Túra a Csobánkai Szentkúthoz és a Ziribárra-3
A Szentkút

Bóklászás a Macska-völgyben

A kápolna mögötti hegyoldalban folytatjuk a túrát felfelé, rövid meredekebb emelkedőn jutunk fel, ahol egy fakitermelés folytán meglehetősen kopár a terület, így visszatekintve némi kilátásunk is akad a szemközti Csikóvárak gerincére. A dombtetőre érve keresztezzük az erdészeti utat, de nem követjük a balra kanyarodó jelzést, hanem egyenesen sétálunk tovább és egy jelzetlen szakaszon közelítjük meg a következő keresztutat, ahol kerékpár jelzést találunk. Ez már a Macska-völgy, amelyen jobbra kanyarodva sétálunk a Ziribár-nyeregig. Ez egy olyan kereszteződés, ahol legalább 6 út találkozik össze. Nagyjából nyugati irányban a hegy felé kövessük az egyiket, érdemes a gpx útvonalat figyelni, mert eltéveszthető a helyes irány. A következő elágazásnál balra kell fordulni, majd néhány lépés után egy vékony ösvényen indulunk neki a hegyoldalnak. Az ösvény elején a fára egy nyíl van karcolva, de érkezési irányból nem látszik, csak ha megkerültük a fát.

A Ziribár csúcsán

Ha már rajta vagyunk ezen a vékonyabb ösvényen, már jól követhető a nyomvonal, amely a gerincet követve emelkedik egyenesen a csúcs felé. 10 perc emelkedő, majd kibukkanunk a csúcs közelében lévő tisztáson. Előttünk a csúcsot jelző kőbaba mellett látszik egy hevenyészett tűzrakóhely, ahonnan már a kilátás is elénk tárul. Erről a pontról észak-kelet felé látunk, vagyis Csobánka fekszik előttünk, fölötte az Oszoly, a Csúcs-hegy és a Kevélyek vonulata, kissé balra pedig a Csikóvárak hullámai emelkednek. Ha kicsit tovább megyünk, akkor a hegy másik oldalán nyílik kilátás, innen pedig a dél-nyugati oldalon látunk rá főleg a Budai-hegyekre és a Solymári medencére. A gerinc innen már lefelé ereszkedik, letekintünk a Ziribár-barlang akna szerű lejáratába, aztán több lépcsőn és bércen lefelé haladva főleg a Kis-Kevélyben gyönyörködve ereszkedünk le a hegyről.

Túra a Csobánkai Szentkúthoz és a Ziribárra-5
Kilátás a Budai hegyekre

Barlangolás

A hegy lábánál találkozunk a Macska-barlangot bemutató tanösvény nyomvonalával és hamarosan a barlang száját is megtaláljuk. Kis erdei pihenő padokkal, és két információs tábla, amelyekről megismerhetjük a barlang és a környék élővilágát, valamint elolvashatjuk a leírást, hogy hogyan mászhatunk be a barlangba, persze fejlámpa vagy más világító eszköz szükséges ehhez, de arra is figyelni kell, hogy ne zavarjuk a bent élő denevér állományt. A barlang meglátogatása után kikapaszkodunk a Csobánkai-nyeregbe, ahonnan a temető mellett már csak egy rövid séta, és visszaérünk Csobánka központjába.