Túra a Csikóvárak gerincére Túra

A Túra a Csikóvárak gerincére Túra hossza 8.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 418 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Ha a Pilis-tetőről kelet felé tekintesz, szemedbe ötlik két jellegzetes tevepúp alakú hegy, ez a Kis-Csikóvár és a Nagy-Csikóvár egy gerincre rendeződött vonulata, érdekes formájával felhívja magára a figyelmet: „Na, azt valamikor meg kell mászni!” Legyen ez a valamikor most, fedezzük fel, ezt a meredeksége miatt kevésbé népszerű, de annál inkább látványos hegyvonulatot, ahol még egy török időkben épült vár is volt hajdan.

Csikóváralján forráskeresőben

Parkoljunk a turistaháznál

A Csikóváraljai turistaháztól érdemes nekiindulni, ez a legközelebbi pont, ahol még parkolni is lehet, ha bekanyarodunk a turistaház felé vezető útra, a kerítés kapu előtt van egy parkoló. A Dobogókői busz is megáll itt, a megállótól be kell sétálnunk a házhoz.

Túra a Csikóvárak gerincére-1
Pihenő a Csikóváraljai turistaház fölött

Gyopár-forrás

A piros négyzet jelzésen vágunk neki a túrának, amely néhány lépés emelkedő után a ház fölött szintben halad tovább a hegyoldalban. Két kis árkon kell keresztbe átkelnünk, aztán egy erdei pihenőhöz érünk, ahol asztalok is vannak. A folytatásban lassan de folyamatosan emelkedünk, míg el nem érünk egy tisztást a hegyoldalban, ahonnan remek a kilátás Szentendre felé. A tisztást elhagyva már lefelé haladunk, míg el nem érjük a Gyopár-forrást. A forrást a felépítményt készítő Gyopár Turista Egyesületről nevezték el, szárazabb időben elapad a vize.

Túra a Csikóvárak gerincére-2

Meredek megpróbáltatások erdőmerüléssel

A kereszteződésben a zöld kör jelzésre térülünk át, amely leválik a zöld kereszt jelzésről és szintben halad tovább a korábban Janda-ház, most már Spartacus kulcsosház felé. Rövid emelkedés után ismét elágazás következik, és a zöld-háromszög jelzésen elindulunk felfelé a Kis-Csikóvárra. Ez a rész elég meredek, az ösvény kanyarog, de nem sokat, toronyirányt megy a gerinc felé. 15-20 perc emelkedés után kezd lankásabbá válni. Elérjük a Kis-Csikóvár csúcsát. Ezek a magaslatok erdővel borítottak, így kilátás nincs, az erdő viszont nagyon szép, leginkább tölgyes bokorerdő jellegű.

Végig a gerincen

Nincs még vége az emelkedőknek

A csúcsról lefelé lankásan érkezünk a két hegy nyergébe, ahol egy keresztút is feltűnik, itt a hegyoldalak vesztenek a meredekségükből, ha valami miatt nem akarjuk folytatni a túrát, itt le lehet jutni a gerincről. Nem messze innen egy mélyedésben lápos tavacska fekszik, ahol tőzegláp is felfedezhető. A jelzett út viszont nem finomkodik, a következő szakaszon 400 méter távon 100 méter szintet kell leküzdenünk, alaposan megdolgozza a lábunkat és a tüdőnket is. Fázni senki nem fog, mire felér a Nagy-Csikóvár csúcsára.

Túra a Csikóvárak gerincére-5
A Nagy-Csikóvár csúcsa

Ki volt Csikó János?

A Csikóvárak nevüket a hajdani várról kapták, amelynek nyomait még őrzik egyes árkok itt a csúcson. Chyko János építette a várat az 1500-as években, aki egy Pomázi földbirtokos volt.

Ha ide felértünk, a nagyobb szintemelkedéseken már túl vagyunk, a túra hátralevő részében inkább lefelé fogunk haladni. Először is le a hegyről a Karolina-árokba, ahol érintjük a Lom-hegyre menő erdészeti utat. Ezzel párhuzamosan ereszkedünk le a közeli Lajos-forráshoz, ahol bőséges víz utánpótláshoz jutunk, és a népszerű turista központban a pihenő asztaloknál és padoknál elfogyaszthatjuk a hozott elemózsiát.

Visszafelé lazíthatunk

Pihenőnk után a kicsit visszasétálunk a parkolóig, ahol rátérünk a sárga kereszt jelzésre. Széles erdei úton tesszük meg a következő néhány kilométert, szinte teljesen vízszintesen, vagy kicsit lefelé haladva. Közben érintjük az ERTI kopjafát az út mentén, amely a Soproni Egyetem Erdészeti Tudományos Intézetének emléke, a Fatenyésztők kopjafája. A felirat szerint 1961 óta folyik itt fatermelési kísérlet.
Utunk szakaszának végén elérjük a Spartacus kulcsosházat, amely korábban a Janda Vilmos ház nevet viselte. Itt ismét tarthatunk egy rövid pihenőt, aztán a zöld háromszög jelzésen rövid kapaszkodóval visszatérünk arra pontra, ahol elindultunk felfelé a Kis-Csikóvár oldalában. Persze nem másszuk meg ismét, hanem a Gyopár-forrás felé, ugyanazon az úton, amelyiken a túra elején jöttünk, most visszatérünk a kiindulópontra a turistaház parkolójába.