Tolmácsok és fordítók a Nyugat-Börzsönyben Túra

A Tolmácsok és fordítók a Nyugat-Börzsönyben Túra hossza 13.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 638 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Úgy is fogalmazhatnék, nyugi a Nyugat-Börzsönyben, mert hogy éppen ezt tapasztaltam, amikor végig jártam a Tolmács-hegy meseszép gerincét. Persze azért Nagyirtás környékén lehetett több túrázót is látni, de a folytatásban a Hegyes-hegy ormán már ismét alig voltak. Igaz, hogy ez a rész egy kicsit erősebben szintes, de azért összességében egy közepes nehézségű túrán gyönyörű kilátásokban gyönyörködhetsz, ha ezt a kört választod.

Mit tolmácsol nekünk a Tolmács-hegy?

Gránát-patak: Nyugi, ez nem robban fel…

Nagybörzsöny a nyugalom szigete. Hangulata is hozza azt a tipikus hegyi falucska érzést, valahogy nekem mindig ez fogalmazódik meg, ha erre járok. Azért olyan is előfordul, hogy sok a turista itt, különösen, ha jár az erdei kisvasút, hiszen Szobról már nem csak busszal lehet megközelíteni hanem hangulatos erdei kisvasutazással is amióta a felújított pályát összekapcsolták Nagyirtás és Kisirtás között. Ezt érdemes valamikor beiktatni a programba. Na de irány a Tolmács-hegy. A sárga kereszt jelzést a vasútállomás mellett egy kis mellékutcában találjuk meg. Az utca végén a kerítést követve érünk az erdőbe, majd rögtön emelkedni kezdünk. Jó negyed óra kaptató után érjük el az első magaslatot, ahol kis tisztást találunk és le tudunk nézni a Gránát-patak völgyére, ahol a börzsönyi kék jelzés vezet. Harapni lehet a csendet. Szemben rálátunk a Gömbölyű-kő tömbjére, a másik oldalon pedig felsejlik a Hegyes-hegy-orom kúpja, amelyre a túra második felében fogunk felkapaszkodni.

Csúcs élmények egy csúcs helyen

Egy darabon kis szintkülönbségekkel megyünk tovább a gerincen, majd enyhén lefelé haladva jutunk a Tolmács-hegyi rakodó nyeregbe. Turista pad és asztal nyújt lehetőséget egy kis pihenésre.

Tolmácsok és fordítók a Nyugat-Börzsönyben-2
Pihenőpad a Tolmács-hegyi rakodó nyeregben

Az erdészeti utat keresztezve kezdünk emelkedni a Tolmács-hegy csúcsára, ahová egy sárga háromszög jelzés vezet fel leágazva a főágról. Az utolsó 100 méter kissé meredekebb, de nem vészes. A csúcs alatt délnyugati irányban egy tisztásról tárul szemünk elé a kilátás, felfedezhetjük a Nagy-Koppány és a Széles-hegy magaslatát is.

Tolmácsok és fordítók a Nyugat-Börzsönyben-4
Nagyírtáspuszta vasútállomás

Nagyírtás – Kísirtás

Visszatérve az eredeti útvonalra, lefelé trappolva érkezünk meg Nagyírtás-pusztára, pontosabban a kisvasút Nagyírtási állomására. A sínek mellett a piros kereszt jelzésen folytatjuk utunkat, ahol találkozunk a Nagymarosi Erdészeti Tanösvény tábláival is és egy kis betekintést kapunk az őshonos faállományok világába. Egy pillanatra kanyarodjunk vissza a Tolmács-hegyhez, itt a hegy oldalában járva fedezhetjük fel a másik „fordítót”, ami ez esetben egy ipar történeti emlék. Ez a Tolmács-hegyi csúcsfordító, amely nem más, mint két „y” alakú vágány, amelyek segítségével a vonat egy szakaszon tolatva haladva birkózik meg a Kisírtás és Nagyírtás közötti komolyabb szintkülönbséggel. Ez az egyetlen működő csúcsfordító Magyarországon. Kisírtás-pusztára érkezve a turistaház mellett tartsunk egy hosszabb ebéd szünetet. Kelleni fog az energia a folytatáshoz.

Tolmácsok és fordítók a Nyugat-Börzsönyben-6
Kisírtás-puszta turistaház

Ormok és bércek rászolgáltak a nevükre

Szárazfa-bérc, itt ledolgozod az ebédet.

Ha kipihentük magunkat jöhet egy kellemes emelkedő. A patakon átkelve rátérünk a sárga és a kék háromszöggel jelzett utakra és alaposan megdolgoztatjuk a lábizmokat, míg a magasba törünk a Száraz-fa-bérc oldalában. Időnként megállva és visszatekintve végig csodálhatjuk a Nagyírtás felett sorakozó Látó-hegyek vonulatát, a Keselyűs-ormot és a Só-hegyet. Az első nagyobb emelkedő végén a két jelzés szétágazik. Aki jól bírja, az válassza a kéket, és menjen fel a bércre. Aki innen a könnyebbik útvonalat szeretné, az maradjon a sárga jelzésen a nyeregig. A bérc tetejéről a kék háromszög leereszkedik a Diós-kúthoz, amely egy gyengén csordogáló kutacska, majd balra a sárga kör jelzésen visszajuthatunk a sárga háromszögre, amely felvezet a Hegyes-hegy-oromra.

Itt nem volt földvár? Na az meg hogy lehet?

Aki többet szokott túrázni a Börzsönyben, az hamar rájön, hogy rengeteg magaslaton találhatók az őskorig visszanyúló emlékekkel bíró földvár maradványok. A Hegyes-hegy-orom egy igazán monumentális piramis szerű magaslat, 3 oldalról meredek hegyoldalakkal, így komoly meglepetést okoz, hogy ide nem települt senki a régi időkben. A legközelebbi földvár maradvány a szomszédos Rustok-hegyen található. Ha az ősök nem is, azért mi meghódítottuk ezt a csúcsot, és valóban meg is érte. Igaz a csúcsot erdő borítja, de néhol a fák közül kilátva körbe jó kis kilátásokat fedezhetünk fel. A szabályos kúp alak pedig megalapozza, hogy a túrát egyenletesen és masszívan lefelé ereszkedve fejezzük be. A Kereszt-völgyi-patak és a Hosszú-völgyi-patak összefolyásánál érkezünk meg a falu határában a kisvasút nyomvonala mellett, és a síneket párhuzamosan követve térünk vissza Nagybörzsönybe. A fáradalmak kipihenésére a Malomkert étterem erősen javallott, vagy bármelyik másik vendéglátó hely a közelben. Érdemes megnézni a fafaragás és csipke kiállítást, a falu széli állat simogatót, és a Vízimalom múzeumot is.