Taxi nélkül a Taxi-nyergen át: Egy kalandosabb Nagy-Hideg-hegy túra Túra

A Taxi nélkül a Taxi-nyergen át: Egy kalandosabb Nagy-Hideg-hegy túra Túra hossza 15.9 Km. Az útvonal szintemelkedése 673 m, szintideje 8 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Gyakorlatilag a legnépszerűbb és a legrövidebb út a Nagy-Hideg-hegy megközelítésére Királyrétről  a piros, vagy kék négyzet jelzésen egyenesen „felgangolni”. Na és ha van egy picit hosszabb, de több látnivalót érintő útvonal? Járjuk most ezt be! Még tanösvény is lesz közben.

Egy klasszikus túra kissé megcsavarva

Ki ne ismerné Királyrétet

A Kismarosról Királyrétre közlekedő kisvasút az ország egyik legrégebbi turisztikai céllal működtetett erdei kisvasútja, már 1954-óta szállítja a kis- és nagy pajtásokat (kezdetben úttörő vasútként működött) a Börzsöny szívébe. Ezért aztán bátran kikövetkeztethetjük, hogy Királyrét a Börzsöny talán legnépszerűbb pontja. Rengeteg turista jelzés csatlakozik itt be a Börzsöny gyalogos vérkeringésébe, így merész vállalkozás azt állítani, hogy tudok kevésbé ismert helyeket mutatni. Azért megpróbálkozom vele. A túra előtt vagy után (a büfézés mellett természetesen) egy kihagyhatatlan pont a Királyréti Hiúz-ház látogató központ interaktív kiállítása, ahol rengeteg mindent megtudhatunk a Börzsöny élővilágáról, történelméről, és geológiájáról, valamint a Királyréti kiránduló központ, ahol szintén felszerelkezhetünk efféle ismeret anyagokkal, sőt egy prospektussal is, amely a 6 km hosszú Szokolya Huta tanösvény állomásairól szól. Királyrétet régebben így hívták. Újat mondtam? Alakulnak azok a kevésbé ismert helyek.

Taxi nélkül a Taxi-nyergen át: Egy kalandosabb Nagy-Hideg-hegy túra-1
Királyrét, Hiúz-ház látogatóközpont

A Nagy-Vasfazék-völgy rejtelmei

A Hiúz-ház mellett induló erdészeti úton sétálunk felfelé nagyjából száz métert, és megkeressük a patakhoz lekanyarodó kék kereszt jelzést. Rögtön át kell kelnünk a patakon, ami magasabb vízállás esetén egy kicsit bajos, lévén csak egy vékony deszka van keresztbe fektetve a víz fölött. Ha nem érezzük magunkban a lendületet, akkor két lehetőségünk van. Az egyik, hogy visszasétálunk a turista központhoz és az ottani hídon kelünk át. Ebben az esetben fel kell másznunk a Lukácsszállási bánya táróhoz, amely egyébként a tanösvény állomása is. A másik lehetőség, hogy egy keveset még feljebb sétálunk az aszfalt úton, és a következő tanösvény átjárónál egy biztonságosabb kis fahídon kelünk át. A tanösvény anyagából megtudhatjuk, hogy ezen a szakaszon főleg ipari emlékeket láthatunk, csatorna és gátrendszerek maradványait a patakon, amelyeken a kivágott fákat úsztatták lefelé, illetve a vasút egykori ipari szárnyának maradványait is felfedezhetjük, amely a Cseresznyés rakodóig – most Cseresznyés parkoló – járt. A parkolótól a kék négyzetet követjük tovább és kicsit meredekebb emelkedve rálátunk a felhagyott Inóci kőbánya falaira. A bánya után pedig letérünk a négyzet jelzésről és ismét kereszt jelzésen folytatjuk a sétát leereszkedve a Vasfazék-patak medréhez. Egy nem túl nehéz patak átkelés után már felfelé kanyarodunk a völgy túlsó oldalán és oldalazva érkezünk meg a Magas-Tax nyergébe.

Egy letűnt turistaház nyomában

Taxi nélkül a Taxi-nyergen át: Egy kalandosabb Nagy-Hideg-hegy túra-3
Az omladozó Magas-Taxi turistaház

A nyeregben elérjük az erdő szélét, és kilépünk a Magas-Taxi tisztásra, amely a Börzsöny egyik legszebb rétje… lenne. Az erdőszélen áll az egykori Magas-Tax turistaház omladozó épülete, a gaz már teljesen belepte. Nem szép látvány különösen úgy nem, hogy ha az ember látta még fénykorában üzemelni. Nagy kár érte. A réten viszont érdemes megpihenni, és gyönyörködni egy kicsit a tájban. Innen a piros jelzésen haladunk tovább, és megmásszuk a Nagy-Hideg-hegyet a déli sípályák mellett. Kicsit meredek, de nem túl hosszú, odafent pedig egy nagyon is működő turistaház vár minket meleg konyhával, büfével és akár szállás lehetőséggel is.

Bagoly-Bükk az egérút

Az Újpest-forrás

A Nagy-Hideg-hegyi pihenő után ismét egy kevésbé látogatott egérutat, vagyis túra útvonalat választunk a Bagoly-bükkön át. Keleti irányban nincs más lefelé vezető út a csúcsról mint az országos kék, egészen az Égés-tető alatti Rakodó-nyeregig. A fakeresztnél viszont délkeleti irányban a kék kör jelzésre térünk. Az irány fontos, mert ez a jelzés az ellenkező irányban is folytatódik a kaldera felé. Cirka 2 km lefelé menet után a Kálmán-kaszálónál a piros kör jelzésnél kitérünk az Újpest-forráshoz, amely egy épített kő fallal körülvett kút. A kifolyócső a víz szintjén van, így inkább csak meríteni lehet belőle, ha vízre van szükségünk. Hajdan egy fából készült kunyhó is állt itt, ennek már csak a nyomait találhatjuk meg. Tovább ereszkedünk a Bagoly-Bükk gerincén, míg el nem érjük a kék négyzet jelzést. Itt egyenesen lefelé is folytathatnánk az utunkat, de akkor kimaradna néhány nevezetes hely, így balra kanyarodunk a Szén-patak völgyébe.

A vasérc tájformáló hatásai

Rövid lejtmenet után megérkezünk a Spartacus, azaz a Szénpataki kulcsosházhoz, ahol turista padokat is találunk. Ez a hely arról nevezetes, hogy a Királyréti kisvasút másik ága idáig jött fel, nyomát az erdészeti út eltüntette. Az úton haladunk lefelé, míg el nem érjük az egykori vasércbánya táróját. A patak túloldalán található kővel körbeépített nyílás árulkodik az egykori bányász tevékenységről.

Taxi nélkül a Taxi-nyergen át: Egy kalandosabb Nagy-Hideg-hegy túra-6
A vasérc bánya bejárata a Szénpatak-völgyében

Ezen a ponton az útról jobb kéz felé derékszögben letérve átsétálhatunk a Bajdázói tóhoz, amely egy mesterségesen duzzasztott tavacska a mellette található forrás vizéből. Szintén ipari létesítmény az akkoriban működő vaskohóhoz hozták létre. Ezen a ponton elérjük Királyrét másik tanösvényét, amely a Hiúz-háztól indul, így két irányban is visszatérhetünk a kiinduló pontra, vagy akár be is járhatjuk az összesen 3 km hosszú körutat.