- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Gyakorlatilag a legnépszerűbb és a legrövidebb út a Nagy-Hideg-hegy megközelítésére Királyrétről a piros, vagy kék négyzet jelzésen egyenesen „felgangolni”. Na és ha van egy picit hosszabb, de több látnivalót érintő útvonal? Járjuk most ezt be! Még tanösvény is lesz közben.
A Kismarosról Királyrétre közlekedő kisvasút az ország egyik legrégebbi turisztikai céllal működtetett erdei kisvasútja, már 1954-óta szállítja a kis- és nagy pajtásokat (kezdetben úttörő vasútként működött) a Börzsöny szívébe. Ezért aztán bátran kikövetkeztethetjük, hogy Királyrét a Börzsöny talán legnépszerűbb pontja. Rengeteg turista jelzés csatlakozik itt be a Börzsöny gyalogos vérkeringésébe, így merész vállalkozás azt állítani, hogy tudok kevésbé ismert helyeket mutatni. Azért megpróbálkozom vele. A túra előtt vagy után (a büfézés mellett természetesen) egy kihagyhatatlan pont a Királyréti Hiúz-ház látogató központ interaktív kiállítása, ahol rengeteg mindent megtudhatunk a Börzsöny élővilágáról, történelméről, és geológiájáról, valamint a Királyréti kiránduló központ, ahol szintén felszerelkezhetünk efféle ismeret anyagokkal, sőt egy prospektussal is, amely a 6 km hosszú Szokolya Huta tanösvény állomásairól szól. Királyrétet régebben így hívták. Újat mondtam? Alakulnak azok a kevésbé ismert helyek.
A Hiúz-ház mellett induló erdészeti úton sétálunk felfelé nagyjából száz métert, és megkeressük a patakhoz lekanyarodó kék kereszt jelzést. Rögtön át kell kelnünk a patakon, ami magasabb vízállás esetén egy kicsit bajos, lévén csak egy vékony deszka van keresztbe fektetve a víz fölött. Ha nem érezzük magunkban a lendületet, akkor két lehetőségünk van. Az egyik, hogy visszasétálunk a turista központhoz és az ottani hídon kelünk át. Ebben az esetben fel kell másznunk a Lukácsszállási bánya táróhoz, amely egyébként a tanösvény állomása is. A másik lehetőség, hogy egy keveset még feljebb sétálunk az aszfalt úton, és a következő tanösvény átjárónál egy biztonságosabb kis fahídon kelünk át. A tanösvény anyagából megtudhatjuk, hogy ezen a szakaszon főleg ipari emlékeket láthatunk, csatorna és gátrendszerek maradványait a patakon, amelyeken a kivágott fákat úsztatták lefelé, illetve a vasút egykori ipari szárnyának maradványait is felfedezhetjük, amely a Cseresznyés rakodóig – most Cseresznyés parkoló – járt. A parkolótól a kék négyzetet követjük tovább és kicsit meredekebb emelkedve rálátunk a felhagyott Inóci kőbánya falaira. A bánya után pedig letérünk a négyzet jelzésről és ismét kereszt jelzésen folytatjuk a sétát leereszkedve a Vasfazék-patak medréhez. Egy nem túl nehéz patak átkelés után már felfelé kanyarodunk a völgy túlsó oldalán és oldalazva érkezünk meg a Magas-Tax nyergébe.
A nyeregben elérjük az erdő szélét, és kilépünk a Magas-Taxi tisztásra, amely a Börzsöny egyik legszebb rétje… lenne. Az erdőszélen áll az egykori Magas-Tax turistaház omladozó épülete, a gaz már teljesen belepte. Nem szép látvány különösen úgy nem, hogy ha az ember látta még fénykorában üzemelni. Nagy kár érte. A réten viszont érdemes megpihenni, és gyönyörködni egy kicsit a tájban. Innen a piros jelzésen haladunk tovább, és megmásszuk a Nagy-Hideg-hegyet a déli sípályák mellett. Kicsit meredek, de nem túl hosszú, odafent pedig egy nagyon is működő turistaház vár minket meleg konyhával, büfével és akár szállás lehetőséggel is.
A Nagy-Hideg-hegyi pihenő után ismét egy kevésbé látogatott egérutat, vagyis túra útvonalat választunk a Bagoly-bükkön át. Keleti irányban nincs más lefelé vezető út a csúcsról mint az országos kék, egészen az Égés-tető alatti Rakodó-nyeregig. A fakeresztnél viszont délkeleti irányban a kék kör jelzésre térünk. Az irány fontos, mert ez a jelzés az ellenkező irányban is folytatódik a kaldera felé. Cirka 2 km lefelé menet után a Kálmán-kaszálónál a piros kör jelzésnél kitérünk az Újpest-forráshoz, amely egy épített kő fallal körülvett kút. A kifolyócső a víz szintjén van, így inkább csak meríteni lehet belőle, ha vízre van szükségünk. Hajdan egy fából készült kunyhó is állt itt, ennek már csak a nyomait találhatjuk meg. Tovább ereszkedünk a Bagoly-Bükk gerincén, míg el nem érjük a kék négyzet jelzést. Itt egyenesen lefelé is folytathatnánk az utunkat, de akkor kimaradna néhány nevezetes hely, így balra kanyarodunk a Szén-patak völgyébe.
Rövid lejtmenet után megérkezünk a Spartacus, azaz a Szénpataki kulcsosházhoz, ahol turista padokat is találunk. Ez a hely arról nevezetes, hogy a Királyréti kisvasút másik ága idáig jött fel, nyomát az erdészeti út eltüntette. Az úton haladunk lefelé, míg el nem érjük az egykori vasércbánya táróját. A patak túloldalán található kővel körbeépített nyílás árulkodik az egykori bányász tevékenységről.
Ezen a ponton az útról jobb kéz felé derékszögben letérve átsétálhatunk a Bajdázói tóhoz, amely egy mesterségesen duzzasztott tavacska a mellette található forrás vizéből. Szintén ipari létesítmény az akkoriban működő vaskohóhoz hozták létre. Ezen a ponton elérjük Királyrét másik tanösvényét, amely a Hiúz-háztól indul, így két irányban is visszatérhetünk a kiinduló pontra, vagy akár be is járhatjuk az összesen 3 km hosszú körutat.