Szentkirály Ember-sziklája körtúra Túra

A Szentkirály Ember-sziklája körtúra Túra hossza 5 Km. Az útvonal szintemelkedése 136 m, szintideje 2 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Szentkirályszabadja környékén egy rövid, ámde látványos túrát tudunk tenni. Mivel körtúra, így tömegközlekedőknek és autósoknak is egyformán ajánljuk. Séta gyanánt is felfogható, gyerekekkel pedig kifejezetten élvezhető kör leírása következik most.

Szentkirály Ember-sziklája körtúra

1. A központból indulva a piros jelzés egy furcsa kerülőt tesz a településen látszólag céltalanul, de ha követjük, megnézhetjük a református templomot, egy eldugott kis emlékművet a házak között és a település legfurcsább rom épületét, amit első ránézésre templomnak gondolnánk, ám egy helyi lakos elbeszélése szerint egyszerű lakóház volt és egy magányos öreg ember élt benne. Lakóháznak igen furcsán hat a boltíves ablak maradványaival, amolyan igazi kísértetkastély.

István király téri emlékmű Forrás: Nyáry Tamás
István király téri emlékmű
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Utunkat a Fő utcán folytatjuk és a zöld négyzet jelzést követve rövidesen jobbra fordulunk. Árnyas utcán andalgunk a falu széle felé. A mezőhöz érkezve kilátás nyílik az Ember sziklára, ahová készülünk.

3. A település szélén jobbra kanyarodunk, majd rövidesen balra és aztán már a mezőkön haladunk az erdő felé a jelzésen. Jobb kéz felől elhaladunk néhány konyhakert és egy méhészet mellett, majd a patakon átkelve megérkezünk az erdőbe.

Látkép az Ember-szikla felé Forrás: Nyáry Tamás
Látkép az Ember-szikla felé
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Morzsalékos köves erdei úton emelkedünk felfelé, 300 méter megtétele után a zöld négyzet becsatlakozik a zöld sávba és itt már balra fordulva a zöld sávot követjük tovább.

5. Teljesen vízszintes szép erdei ösvényen sétálunk végig a gerincen virágok között. 700 méter megtétele után a zöld jelzés balra kanyarodik. Egy kőkupac is jelzi az elágazást, innentől a jelzésen lefelé haladunk a sziklához. A Köves-hegyen járunk és itt állt egykoron egy vár is. A térkép szerint a Köves-hegyi vár maradványai találhatóak itt, sőt a "Várak a Balaton-felvidéken" turista mozgalom bélyegzőhelyét is ide jelöli a térkép. Talán figyelmetlenségemnek köszönhető, hogy a várromot még hírmondóba se találtam, viszont az útjelző kőbabák (kőrakások) minden fordulóban ott vannak. Erre szükség is van, mert ezen a rövid szakaszon letérünk a jelzett ösvényről.

6. A szikla tetején káprázatos látvány fogad. Nagyjából 10 méteres mélységben terül el ott az alattunk a völgy és a messze pedig Szentkirályszabadja látható.

Látkép az Ember-szikláról Forrás: Nyáry Tamás
Látkép az Ember-szikláról
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. A szikláról egy rövid ösvényen meredeken lefelé vissza tudunk ereszkedni a zöld jelzésre, de ha ezt nem találjuk járhatónak, akkor vissza lehet sétálni a zöld jelzésre ott, ahol letértünk róla. Tovább a zöld jelzésen haladunk. A hegy aljában csinos kis fahíd bukkan elő a csalánosból, amin át kell kelnünk a patakon, aztán kiérünk egy mezőre, ahol csatlakozhatunk a piros jelzéshez immáron visszafelé a falu felé.

8. A mező peremén elérjük azt a dombot, ahol fel kell sétálnunk a falu szélső házaihoz. Itt található egy focipálya és egy erdei tornapálya is, amely a pálya szélétől indulva leereszkedik a völgybe majd egy kört megtéve visszakapaszkodik a pálya másik sarkához. Akár körbe is járhatunk, hogy ha van bennünk elég lendület.

Kép forrása: Nyáry Tamás

9. Visszasétálva a kiinduló pontra megnézhetjük még a polgármesteri hivatal gyönyörű kertjét és a nagy templomot is aztán a központban befejezzük a túrát.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu