Piliscsévi Basina -Studenka túra

A Piliscsévi Basina -Studenka túra hossza 9.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 357 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Fűzzük fel Piliscsév látványosságait egy körtúrára. Meglátogatjuk a Pincefalut, két forrást, egy jókora barlangot, és természetesen a kilátást sem felejtjük ki a Basa-hegy csúcsáról. Mindezt egy jól variálható nyomvonalon, amit erőnlétünknek megfelelően alakíthatunk.

A Basa-hegy és forrásai

A Studenka-forrás felé

A település megközelítése busszal vagy autóval történhet, a Takarékszövetkezet, vagy a Hősök tere megállóban tudunk leszállni a buszról, de kocsival is pont ezen a két helyen tudunk parkolni, így a vonalvezetésben semmi különbség nem lesz. A két megálló közötti távot mindenképp le kell sétáljuk vagy a túra elején, vagy a végén. Jelen leírásban a Temető utca és a Béke utca sarkán található játszótér mellett indulunk a Vörösvári utcán a hegy felé.

Az utca végén az aszfalt réteg elfogyása után egy szekérúton haladunk egyenesen tovább, legelésző lovak mellett, míg el nem érjük az elágazást, ahol a kék kör jelzésre érkezünk. Itt balra fordulva az erdőszélen megyünk tovább legelők peremén, közben szemben feltűnnek a Csévi-szirtek, azok folytatásában pedig a Kétágú-hegy fehér sziklaorma.

Egy méhészet sarkára érkezve az erdő felé fordulunk és néhány perc alatt eljutunk a Studenka-forráshoz. A török időkben elnéptelenedett Piliscsévre szlovák családok költöztek, és még napjainkban is a falu nagy része szlovák ajkú, ezért túránk során sok szlovák elnevezéssel fogunk találkozni. Ilyen a Studenka szó is, amely a kút, vagy a hideg szavakból keletkezhetett. A kút vize sajnos nem iható, de mellette egy esőtetős pihenőt találunk padokkal, érdemes kicsit elüldögélni az erdő csendjét figyelve.

Piliscsévi Basina -Studenka-1
Studenka-forrás

Fel a Basinára

Irány a csúcs

Visszatérünk a méhészet mellett az ösvényre és megyünk tovább a hegy felé. Egy hangulatos völgyben kanyarodunk lefelé, majd ismét kiérünk a rétek peremére. Itt jobban résen kell lenni, mert a piros háromszög jelzést kell megtalálnunk, amely élesen jobbra kanyarodik az erdőbe, könnyen el lehet mellett menni. Elkezdődik a hegymenet, körülbelül 1 km távon kell felkapaszkodni 140 méter szintet a Basina, vagyis a Basa-hegy csúcsáig. Ezalatt vannak meredekebb és lankásabb részek is. Ahogy haladunk felfelé, egyre többször kerülünk sziklás részekre, innen kezd kitárulni a kilátás. A csúcs előtt utunk összekapcsolódik a sárga háromszög jelzéssel és a két jelzés együtt éri el a csúcsot, ahol a szikla tetejéről ellátunk a Gerecse vonulatáig is.

A Csévi-barlang

A csúcsot alkotó szikla mellett egy vékony kis ösvényen lépés segítő vasakon és kapaszkodó vascsövek mellett lemászhatunk a Csévi-barlanghoz, amely változatos üregekből áll. Feltörő hévíz források alakították ki, később összetöredezett, így alakult ki a zegzugossága. A barlang meglátogatása után visszamászunk a csúcsra és a sárga háromszög jelzésen ereszkedünk lefelé a hegy másik oldalán. Ezen az oldalon sokkal lankásabb az ösvény, így aki nem szereti a meredek emelkedőket, csinálhatja fordítva is a túrát, igaz akkor lefelé kell meredeken haladni majd.

Piliscsévi Basina -Studenka-3
A Csévi-barlang felső bejárata

Eszperantó-forrás és Pincefalu

A hegy aljába érkezve az Eszperató-forrásnál ismét tarthatunk egy pihenőt, sőt itt még vízhez is juthatunk, egy pumpálós kútból. Kényelmes padok és egy menedéknek is használható házikó biztosítja a kényelmet. A Basina völgyön sétálunk ki a lakott terület felé, ahol megérkezünk a pincefaluba. Az 1800-as évek közepén lendült fel a szőlőtermelés a környéken, és akkoriban épült ki a több utcás pincesor is, ahol  találunk akár 150 éves épületeket is.

Piliscsévi Basina -Studenka-6
Pincefalu

Nagyon hangulatos környék. Innen a piros jelzést követve az út mentén érkezünk vissza Piliscsévre, a befejező séta hosszát pedig az határozza meg, hogy hol parkoltunk le érkezéskor.