Körtúra a Zörög-hegyre és a Cuha-völgy alsó szurdokába

A Körtúra a Zörög-hegyre és a Cuha-völgy alsó szurdokába hossza 15.7 Km. Az útvonal szintemelkedése 461 m, szintideje 4 Óra 30 Perc, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A történet nem lesz annyira zörgős mint várnánk, viszont cserébe elég változatos lesz a terep, vár ránk emelkedő és lejtő, vízszintes és sziklás, hegyes és völgyes útszakasz, a végére némi aszfalt is befigyel, de azt sajnos nem lehet kikerülni, pedig próbáltam. Szerencsére nem ez a fajsúlyos része a túrának, sok szép és élvezhető tájat járhatsz be, amiért a végén ennyi kis szenvedés bőven belefér.

Falu, vagy erdő?

Melyik a szimpatikusabb...

Induláskor lehet sakkozni a kezdőpontot illetően. Ha rögtön az erdőben indulnál, akkor Csesznek a jó választás, viszont ha szeretnéd elosztani az urbánus részeket a túra elejére és végére, akkor inkább Bakonyszentkirályon parkolj le. Az Ivókút és a Kossuth utca sarkán a buszforduló mellett van parkolási lehetőség. Mi innen indultunk a túrára.

Körtúra a Zörög-hegyre és a Cuha-völgy alsó szurdokába-1
A cseszneki vár a távolban

Ha felkészültünk az indulásra, akkor a piros jelzésen keresztül sétálunk a falun, majd északnak fordulva átgyalogolunk Csesznekre. A Vasút utca végén található aluljárón kelünk át a 82-es út alatt, és már kezdhetjük is a kapaszkodást a Zörög-hegy csúcsa felé. Ez a magaslat a mondák szerint onnan kapta a nevét hogy a csendes túrázó valamilyen megmagyarázhatatlan morajlást hallhat a hegy mélyéből, ha elég figyelmes. Nekem nem sikerült elkapnom ezt a zajt, jobban zörögtek a falevelek a talpam alatt ebben a szép őszi időben. A hegy egyébként jó őrhely volt annak idején a Cseszneki vár megfigyelésére, így a történelemben is fontos szerepet töltött be. A bronzkorban egy elég nagy kiterjedésű földvár is állt itt, igaz akkor még a Cseszneki várnak híre hamva sem volt.

A hegy kikerülhető, de megmászni jobb

Viszonylag tempósan emelkedik az út két kilométeren keresztül és 200 méter szintet vesz fel a csúcsig. A tetőn régen egy kilátótorony is állt, de sajnos ez már tönkrement így a kilátásban nem gyönyörködhetünk, mert a tetőt teljesen benőtte az erdő. Látványosság nélkül azonban nem maradunk, mert amikor elindulunk a másik oldalon lefelé, akkor két kanyar után feltűnik az egykori földvár megmaradt sánca, amely bizony három kilométeren keresztül húzódik a hegyoldalban. Egy darabig a sánc mentén vezet az ösvény, aztán egy ponton keresztezi a sáncot, hogy lefelé induljon a hegyről. Itt egy fára akasztott tábláról tájékozódhatunk a történelmi emlékekről.

Rövid ideig még erdőben haladunk, azután egy tisztásra érkezünk, ahol szép kilátás nyílik a Cuha völgye felé. Nagy területen egy cserjést kerítettek körbe villanypásztorral, ahová kapun keresztül juthatunk be, majd a másik végét elérve ugyanígy hagyhatjuk el.

Hamarosan elérjük a völgy alját, ahol ugyan jobbra kellene fordulnunk, de érdemes balra egy néhány száz méteres kitérőt tenni, betérni Vinyére, ahol remekül lehet büfézni, vagy akár az étterembe és beülhetünk az ebédidőt kihasználva. Az evéssel óvatosan! Az étteremben nagyon finom a kaja, meg a büfében is jó a lángos, és sok emelkedő már nem lesz útközben, de ha nagyon teleltömjük a gyomrunkat, akkor nehezebb lesz a szurdokban végiggurulni.

Körtúra a Zörög-hegyre és a Cuha-völgy alsó szurdokába-4
Vinye büfé

Hegy után szurdok

Ismét a Cuha, csak most másfele

A jól megérdemelt pihenő után visszatérünk abba az elágazásba, ahol balra kanyarodtunk és most a másik irányba folytatjuk a túrát. Óriási réten sétálunk keresztül, majd az erdőszélen is még ezt a mezőséget követjük egy darabon. A patak tőlünk körülbelül száz méterre a rét másik oldalán folyik, aztán ahogy közelebb kerül mi is bekerülünk az erdőbe és az ott kezdődő völgybe.

A táj itt teljesen megváltozik, a rétet az erdő, a síkot a szurdok világa váltja fel. A völgy mélyülni kezd és a hegyoldalakon a sziklák lassan falakat alkotnak. Káprázatosan szép ez a világ, az ösvény a völgy alján kanyarog és több helyen kidőlt fákon kell átmásznunk. A falak egyszer csak sziklakapuvá szűkülnek, és az alján hatalmas kövek állják utunkat, ezeken kell keresztül mászni hogy folytathassuk a túrát. Szerencsére a kitaposott ösvények jól látszanak, így nem nehéz észrevenni, hogy merre kell haladni.

Körtúra a Zörög-hegyre és a Cuha-völgy alsó szurdokába-5
Alsó-cuha-szurdok

A vadon közepén

A völgy alsó részében választási lehetőség is kínálkozik, ugyanis a hegyoldalban két barlang is felfedezhető. Az egyikhez a szurdok alján jutunk el, a másikhoz pedig fel lehet mászni a piros háromszög jelzésen, ahonnan egy kicsit a völgyre is rálátni. Döntse el mindenki, hogy melyik szimpatikusabb neki. A barlangok után nemsokára turista pihenőhöz érkezünk, amely a szurdokvölgy végét is jelenti. Innen már csak néhány száz méter és elérjük a Bakonyszentlászló és Bakonyszentkirály közötti aszfalt utat.

A feketeleves itt következik, sajnos ahogy arról már korábban szóltam, az utolsó 3 km-t aszfalton kell megtennünk, viszont itt tempósan lehet gyalogolni, ha kilépünk egy fél óra alatt letudhatjuk. Aki Bakonyszentkirályon parkolt le, annak szerencséje van és már nem kell visszamenni Csesznekig.