Klastrompuszta - Klastrom-szirtek körtúra Túra

A Klastrompuszta - Klastrom-szirtek körtúra Túra hossza 16 Km. Az útvonal szintemelkedése 703 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Egy olyan látnivalókban gazdag túrát ajánlunk most nektek, amelyre ritkán akad példa: egy kirándulás alatt egyszerre két barlangot, három kilátópontot és a Pálos rend 13. századi történelmi emlékhelyét kereshetjük fel. Ugyan a szint nem elhanyagolható, ezért érdemes rá akár egy egész napot szánni, beleértve az energiautánpótlást is Klastrompusztán, a büfében.

A Pálos rendet Boldog Özséb esztergomi kanonok alapította, amikor 1250-ben egyesítette a Patacs-hegyi és a pilisi remetéket, akik az egyesítés előtt egyenként vagy kisebb csoportokban a domb- és hegyvidékeken, barlangok és források közelében telepedtek le. Még ugyanekkor, 1250 táján a Szent Kereszt tiszteletére Klastrompusztán templomot, majd kolostort emeltek. A rend pápai jóváhagyása után ez a kolostor lett a pálosok első központja. Hanyatlásuk 1526-ban, a Mohácsi csatát követően kezdődött, amikor is a Budára vonuló törökök kifosztották, fölégették és elpusztították a kolostorokat.

Nos, ennek a kornak az építészeti emlékeit fedezhetjük fel klastrompusztai látogatásunk alkalmával, ahol a Pálos rend történetébe mélyebb betekintést is nyerhetünk. Az erdőbe továbbindulva a Csévi-szirtek alatt megtaláljuk a remeték egy-egy bázis pontját, a Leány- és Legény-barlangot, majd a Klastrom-szirtről, a Kémény-szikláról jó pár méterrel magasabbról fentről is megtekinthetjük a fák között megbújó apró települést, Klastrompusztát.

Továbbhaladva a Pilis-nyereg feletti kilátópontról megcsodálhatjuk Pilisszentlélek és Esztergom panorámáját, majd a Borostás-hegy hosszan elnyúló gerincén végighaladva eljutunk a Kétágú-hegyig, ahonnan remek kilátás nyílik Kesztölcre, a Palatinus-tóra és Dorogra egyaránt.

Ettől a ponttól visszafordulva szintén nagyszerű panoráma tárul elénk a Borostás-hegy alatti szőlőföldekre, ha jobbra feltekintünk, akkor pedig a meredek hegyoldalból itt-ott kikandikáló fehér szirteket csodálhatjuk meg.

Igazán tartalmas és minden szempontból lenyűgöző ez a túra, amit meleg szívvel ajánlunk mindenkinek.

Klastrompuszta, Csévi- és Klastrom szirtek, Pilis-nyereg és Kétágú-hegy körtúra

1. Túránkat Klastrompusztáról indítjuk, ahol autónkat a parkolóban hagyjuk. A parkolótól jobbra, hegynek fel visz az utunk, ahol máris meglátjuk a Szent Kereszt kolostor romjait. Néhány információs tábláról tájékozódhatunk, illetve jobban is szétnézhetünk itt, ha az időnk engedi. Innen először a zöld jelzést követve rálépünk az erdei ösvényre, majd kisvártatva az első elágazásnál megkeressük a kék barlang jelet a fákon, és egy keskeny ösvényen, jobbra fordulva elindulunk meredeken felfelé.

A Szent Kereszt kolostor romjai Forrás: Mozgásvilág.hu
A Szent Kereszt kolostor romjai
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

2. Kb. 500 méter után keresztezzük a piros jelzést, de mi csak egyenesen haladunk előre. Hamarosan megjelenik a fákon a kék mellett a piros barlang jelzés is, amely a Legény-barlang alatt található, Leány-barlang felé mutatja az irányt. Ha már itt vagyunk, érdemes mindkét barlangot felkeresni, a kilátás mindkét barlang szájából magáért beszél. (A barlangokhoz vezető ösvényen fokozott lépésbiztonság indokolt, mert amellett, hogy meredek is, a sodródó apró kavicsok miatt igen csúszós fel is-le is.)

Legény-barlang belülről Forrás: Mozgásvilág.hu
Legény-barlang
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

3. A barlangok meglátogatása után visszatérünk oda, ahol a piros jelzést kereszteztük és jobbra fordulva, elindulunk rajta felfelé. Nagyjából 800 m után, balra megpillantjuk a zöld kereszt jelzést, melyet követve a Klastrom-szirtekhez és a Kémény-sziklához jutunk. Innen ugyanazon az ösvényen (zöld kereszt), amin idefele jöttünk, visszatérünk a piros jelzésre és balra fordulva folytatjuk utunkat a Pilis-nyereg felé. Ehhez kb. további 1,2 km-t kell megtennünk, majd innen jobbra fordulva először a zöld kereszten, majd az ösvényről balra fordulva a zöld háromszögön tovább, végig balra tartva elérjük a következő kilátópontunkat, ahonnan Pilisszentlélek és Esztergom panorámája tárul elénk.

Alattunk Pilisszentlélek, a távolban pedig Esztergom látható Forrás: Mozgásvilág.hu
Alattunk Pilisszentlélek, a távolban pedig Esztergom látható.
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

4. Innen csakúgy, mint korábban, ugyanazon az ösvényen haladva - mint amin felfelé jöttünk - jutunk vissza a Pilis-nyereghez, ahol asztalokkal-padokkal kialakított pihenőhelyet találunk. Ettől a ponttól nincs is más dolgunk, mint a zöld jelzést követni, amelyen végighaladunk a Borostás-hegy hosszan elnyúló gerincén. Az út eleinte sóderes erdészeti út, majd kétnyomos erdei út, végül pedig egy nyomra összeszűkülő erdei ösvénnyé alakul. Ezen a ponton elérjük harmadik kilátópontunkat, amely nincsen külön jelölve, az ösvényről éppen csak ki kell lépnünk egy sziklára és máris a lábunk alatt hever Kesztölc és a távolban Dorog is feltűnik a Palatinus-tóval.

5. Innen visszalépünk a zöld jelzésre és hamarosan egy elágazáshoz érünk. Ezen a ponton elértünk a Kétágú-hegyig, innen balra lefelé fordulva visz tovább az utunk. Maradunk ugyanígy az zöld jelzésen. A forduló után lassan kiérünk az erdőből a hegy alatti mezőre, ahol megteszünk kb. 300 métert, majd egy jól látható kétnyomos ösvényen balra elfordulunk az Országos Kéktúra nyomvonalára (OKT). Ezen a mezős szakaszon elég hosszasan haladunk, majd az ösvény újra betér a fák közé, amelyről sehol sem kell letérnünk, az OKT jelzés egyszer csak letér a Klastrompusztára vivő aszfaltútra.

A Fehér-szirt alatti mezőség Forrás: Mozgásvilág.hu
A Fehér-szirt alatti mezőség
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

6. Az aszfaltúton balra fordulunk és egyenesen besétálunk Klastrompusztára. Ahogy beérünk a házak közé, rögtön az első balkéz felől egy szimpatikus büfé, amelynek hangulatos kerthelyisége is van. Érdemes itt leülni egy kicsit és kipihenni a túra fáradalmait.