Kilátások a Kis- és a Nagy-Hárs-hegyről Túra

A Kilátások a Kis- és a Nagy-Hárs-hegyről Túra hossza 7 Km. Az útvonal szintemelkedése 322 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Ebben a leírásban egy sokak által ismert és népszerű kirándulóhelyről fogok írni, de ez az útvonal két csodálatos kilátó pontot is érint. Hűvösvölgyből fogjuk megmászni a Kis-Hárs-hegyet, majd a Nagy-Hárs-hegyet, aztán pedig a Szépjuhászné érintésével fogunk visszatérni Hűvösvölgybe egy nagyon szép erdei ösvényen a Nagyrét érintésével. A túra pedig mind nehézségében, mind pedig időtartamában szabadon variálható, így bőven megérdemli hogy a Budai-hegyek ajánlói közé kerüljön.

Kis- és Nagy-Hárs-hegy körtúra

1. A túrát a Hűvösvölgyi villamos végállomásán kezdjük. Számtalan tömegközlekedési eszközzel eljuthatunk ide vagy kocsival is parkolhatunk. A gyermekvasút végállomásának épülete mellett induló sárga jelzésen, a villamos sínekkel párhuzamosan tesszük meg az első lépéseket, aztán az erdőbe kanyarodva folytatjuk az utat.

A gyermekvasút végállomása Forrás: Nyáry Tamás
A gyermekvasút végállomása
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. A Stop Shop áruház mellett átkelünk az aszfalt úton és végre nyugodt erdei környezetben sétálunk felfelé. A következő útelágazásnál a Mária utat keresztezzük, majd egyenesen megyünk tovább. Lassan magunk mögött hagyjuk az autók zaját. A következő elágazásnál a pihenő padnál rögtön balra kanyarodunk és folytatjuk a mászást felfelé. Egy szakaszon párhuzamosan haladunk a gyermekvasút nyomvonalával aztán egy átjárónál át is kelünk rajta. Újabb elágazás jön, ahol keresztezzük a szívbarát tanösvényt, amelyről A későbbiekben bővebben is szó lesz.

Átjáró a síneken Forrás: Nyáry Tamás
Átjáró a síneken
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. A sárgán folytatjuk a sétát rendületlenül. Már csak száz méter és elérjük a Kis-Hárs-hegyi kilátót. A Makovecz építmény stílusában jellegzetesen felismerhető. Lehet, hogy nem rám tervezték a méretezését, elég érdekes, mert csak lehajolva tudtam felmenni a tetejére, a másik lépcsősor nagyon közel van az ember fejéhez. Fentről csodálatos a kilátás, érdemes megküzdeni vele.

Kis-Hárs-hegyi kilátó

A Kis-Hárs-hegyi Makovecz kilátó Forrás: Nyáry Tamás

A Kis-Hárs-hegyi Makovecz kilátó
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. A sárga háromszögön visszamegyünk a sárga sáv jelzésig, és nekivágunk a Nagy-Hárs-hegy megmászásának. Az emelkedő végig murvával fel van szórva, árnyas erdei sétány, de tény, van mit megmászni rajta. A csúcs alatt elérjük a Bátori-barlang bejáratát, ahol pihenő padokat is találunk. A barlang onnan kapta a nevét, hogy Császári Bátori László pálos szerzetes a 15. században, közel húsz éven át fordította és írta a magyar Bibliát és a szentek életét itt a barlangban. Az ösvény egy hasadék fölött egy kalandos kis szikla átmászással folytatódik a csúcs felé. Aki nem szeretne átmászni a sziklán az használhatja a fahidat is a hasadék túloldalán. Még néhány kanyar és pár perc emelkedő után elérjük a hegy csúcsát és a kilátót.
A Bátori barlang bejárata, jobbra a szikla és a hasadék látszik Forrás: Nyáry Tamás

A Bátori barlang bejárata, jobbra a szikla és a hasadék látszik
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. Ajánlom kapaszkodj! A kilátás hanyatt lök! Körpanoráma tárul elénk, így egyszerre látjuk a Budai-hegyek és a Pilis-hegység jellegzetes hegycsúcsait. Nem elhanyagolható állapot, hogy a csúccsal együtt elértük a túra legmagasabb pontját is, innen jórészt már csak lefele fogunk menni.

A kilátás hanyatt lök.... Forrás: Nyáry Tamás

A kilátás hanyatt lök....
Kép forrása: Nyáry Tamás

A sárga jelzésen megyünk tovább. Néhány lépés után kiérünk a Csanádi-pihenőhöz, ahol tűzrakó hellyel ellátott pihenő padokról csodálhatjuk meg a kilátást a Pilis hegyei felé, előtérben a Kevélyek vonulatával. Ideális piknikező hely szalonnasütésre és ha felhozzuk, akkor akár bográcsozni is lehet itt.

Ez a Csanádi-pihenő Forrás: Nyáry Tamás

Ez a Csanádi-pihenő
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. További 1 km ereszkedéssel leérünk a Szépjuhászné gyermekvasút állomáshoz. Ez egy jó lehetőség vízvételre és több büfé is található itt. Amint azt az elején említettem, a túra útvonala jól variálható. Aki megelégszik a Kis-Hárs-hegyi kilátással és nem szeretne annyi szintet menni, az a zöld kör jelzésen rövidíthet a Nagy-Hárs-hegyet kihagyva, illetve a Szépjuhászné állomásról a gyermekvasúttal is visszautazhat a kiinduló pontra, Hűvösvölgybe.

Szépjuhászné állomás Forrás: Nyáry Tamás

Szépjuhászné állomás
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. A gyaloglást a szívbarát tanösvényen folytatjuk tovább. Ez az ösvény az első olyan útvonal, amelyet a szív és érrendszeri betegségekből gyógyulók rehabilitációs folyamatának elősegítésére hoztak létre. Ez egy olyan körút, amelynek szintkülönbsége minimális, ezért fokozatosan lehet rajta erősíteni. Az ösvény a hűvösvölgyi Szent Ferenc kórháztól indul és megkerüli az egész Hárs-hegyet. Mi most ennek egy szakaszán fogunk végigmenni. Az állomás előtti parkolót elhagyva átkelünk a vonat síneken és az erdőben a szív alakú jelzést követve balra fordulunk az erdei úton. A Hárs-hegy megmászása után ez kifejezetten üdítő dolog.

A szívbarát tanösvényen Forrás: Nyáry Tamás

A szívbarát tanösvényen
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. A sétány mellett több helyen pihenő padokat is találunk. Ezen a szakaszon nemcsak a tanösvény jelzéseit láthatjuk hanem az egész Pilis-hegységet átszövő piros jelzést és a Hárs-hegyi körút zöld kör formájú jelzését is, amellyel már szintén találkoztunk a hegy túloldalán. Egy rövid szakaszon emelkedő is van az ösvényen, ahol a tanösvény tábla útmutatása szerint részletes instrukciókat kaphatunk, hogy miként kell figyelni a pulzust a helyes menet tempóhoz.

9. Rövidesen elágazáshoz érkezünk, ahol a piros jelzés balra lekanyarodik a völgybe, mi is erre folytatjuk a túrát. Eleinte lankásabban, aztán egy meredekebb köves szakaszon érkezünk a hegy aljába, ahol érintjük a Máriaremetéről a Budakeszi út felé tartó átkötő utat is. Itt viszont nem kell átmenni az úttesten, hanem rögtön jobbra kanyarodunk, a piros kereszt jelzésen folytatjuk a sétát. Évszak függő információ, hogy rövid szakaszon csalános részen kell átkelni, de aztán kiszélesedik az ösvény és egy vízszintes erdei sétányon haladunk tovább.

Nagyrét, futópálya és tanösvény fajárdák Forrás: Nyáry Tamás

Nagyrét, futópálya és tanösvény fajárdák
Kép forrása: Nyáry Tamás

10. A szakasz végén elérjük a Hűvösvölgyből Nagykovácsiba tartó műutat és az út túloldalán a Hűvösvölgyi Nagyrétre érkezünk. A rét peremén térkövekkel kirakott futópálya kanyarog, a hűvösvölgyi tanösvényt pedig kacskaringós fajárdák teszik izgalmasabbá, de főként akadálymentessé, így a most következő szakaszt akár babakocsival, vagy kerekesszékkel is bejárhatjuk. Az Országos Kék jelzésre kanyarodva érkezünk meg Hűvösvölgybe a gyermekvasút végállomásához.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu