Kálvária és Peca-tó kör Sóskúton Túra

A Kálvária és Peca-tó kör Sóskúton Túra hossza 12 Km. Az útvonal szintemelkedése 261 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

A Sóskúti Kálvária egy hihetetlenül vadregényes hely. A domb, amire felkúszik, gyönyörű kilátást biztosít a  környékre, oldalában a sziklába vájt üregek ősi szentélynek is elmennének, a környék pedig határozottan skót felföldi hangulatot áraszt magából. A közeli Peca-tó meglátogatásával kombinálva remek fél napos programban lesz részünk. Történelem is van ám jócskán, lessünk be a kulisszák mögé.

Kálvária és Peca-tó Sóskúton túra

1. A Kálvária-dombon keresztül a történeti emlékek szerint római hadiút vezetett keresztül, és Árpád fejedelem is ezen a helyen szervezte hadjáratát a Dunántúl meghódítására a honfoglalás idején. A hegytetőn még egy bronzkori vár maradványait is elkezdték feltárni. Ha Biatorbágy felől érkezünk busszal vagy autóval, mindenképpen szembetűnő a hegy oldalában tátongó óriási sziklaüreg. Ezek kőfejtésből, kőbányászat folytán keletkeztek és állítólag innen vágták ki azokat az óriási kőtömböket, amikből a lánchídi oroszlánok lettek kifaragva.

Kálvária-domb Forrás: Nyáry Tamás
Kálvária-domb
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. A Kálvária a falu központból a piros jelzésen közelíthető meg. Kezdetben egy keskeny ösvény a házak között, néhol kicsit bozótos is, de aztán kiszélesedik és a település másik oldaláról érkező szekérúthoz csatlakozva szélesen halad a stációk között. A dombtetőre érve körben nagyon szép kilátásban lesz részünk. Az országút túloldalán a sóskúti kőbánya sziklás vonulatai látszanak, visszafelé pedig a falura tekinthetünk le.

A Benta-patak, amely a Biatorbágyi halastóból folyik kifelé és a Sóskúti peca-tavat is táplálja Forrás: Nyáry Tamás
Kilátás a Kálvária-domb tetejéről
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. Ha északnyugat felé pillantunk le, akkor a Benta-patakot láthatjuk, amely a Biatorbágyi halastóból folyik kifelé és a Sóskúti peca-tavat is táplálja. A zöldellő domboldalakon birkanyájak legelnek, és a patak lágyan kanyarog a réten. Tényleg olyan, mintha egy angol tartományba tévedtünk volna.

4. A domboldalon lefelé indulva egy kis kitérővel jobbra lemászhatunk a kőfülkékhez, de ez merész vállalkozás, mert keskeny, meredek morzsalékos ösvényeken lehet csak odajutni, néhol a galagonya és a csipke is jól benőtte. De ha leküzdjük magunkat, igen jó kis kaland közelről is megnézni a fejtés nyomán maradt üregeket.

A kőfejtés nyoma a sziklában Forrás: Nyáry Tamás
A kőfejtés nyoma a sziklában
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. Másszunk vissza a szikla szélére és folytassuk utunkat a Benta-patak mentén. Nem sokára elhaladunk a Pipacshon elnevezésű lovas tanya mellett, és az odavezető út hídját is érdemes megnézni, amely a patakon ível át. Ezután már egy erdősebb területen haladunk, a fákon jól látszik, hogy telepített erdőkről van szó, teljesen egyenes sorokban vannak ültetve. A patak itt is utunkat kíséri a fák között.

Tovább a Benta-patak mentén Forrás: Nyáry Tamás
Tovább a Benta-patak mentén
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Az erdő másik végén kiérve ismét házak között találjuk magunkat, ez a rész már a Peca-tóhoz tartozó nyaralóházakból kialakult településrész. Némi aszfaltos séta után meg is érkezünk a tóhoz, amely szintén duzzasztó gáttal lett kialakítva a patak vizéből. Partján kellemes sétaút, és megannyi horgászstég sorakozik, érdemes itt hosszabb pihenőt tartani.

A Peca-tó Forrás: Nyáry Tamás
A Peca-tó
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. A tavat észak felől kerülve továbbra is a piros jelzésen haladunk a házak között a patakparton aztán enyhe jobb kanyarral keresztezzük az országutat a Biatorbágyi erdészháznál. A jelzés a hegyoldalban folytatódik felfelé, majd rövidesen elágazáshoz érünk. Itt a piros jelzés balra kanyarodik, mi pedig a piros kereszt jelzést fogjuk követni balra. Ha van kedv és energia egy kis kitérőt tenni, akkor a piroson néhány száz méter kitérővel belevehetjük a Nyakas-követ is a programba.

8. A hegyoldalban folytatjuk a sétát a piros kereszt jelzésen, amely ismét becsatlakozik a piros sávba. Ahogy azt már a viadukt - Kő-hegyi túraleírásban is említettem, ez a jelzés egy körtúrát képez, így most ismét a jelzés másik ágára érkezünk. A hegyoldal itt megint kopárrá válik, és sziklaképződmények tarkítják az ösvényt. A kilátás is megint nagyon látványossá válik, ahogy a kőbányát kerüljük, most éppen azon a hegyoldalon járunk, amelyet a Kálvária-dombról megszemléltünk a túra elején. Ezt kihasználva most teljes pompájában vehetjük szemügyre a Kálváriahegyet az oldalába vájt sziklaüregekkel. A hegyoldalon leereszkedve visszaérkezünk a faluközpontba ahonnan elindultunk.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu