Ivádi Likas-kő

Az Ivádi Likas-kő hossza 8.7 Km. Az útvonal szintemelkedése 165 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

A Cserhát, Pannon-tengerből visszamaradt 19 millió éves homokkő sziklaformációi néha döbbenetes látványt tárnak elénk, akár megjelenésben, akár kilátó pontok tekintetében. Így van ez az Ivádi Likas-kővel is, amelyet egy könnyed túrával fedezhetünk fel. A sziklát viszont csak az mássza meg, akinek biztos a lépte ilyen terepeken, mert a tetejére nem vezet ösvény. Szerencsére alulról sem egy utolsó látvány.

Ősi sámánok emlékei

Könnyű séta, jó megközelíthetőség

Ivád a 23-as úton kiválóan megközelíthető még busszal is, Budapestről, Egerből és Salgótarjánból a faluba vezető út melletti buszmegállóba érkezhetünk. Autóval a településre bekanyarodva az utolsó utca végéig bemehetünk, ezzel is rövidítve a távot.

Ivádi Likas-kő-2
Úton a völgyben

A Szent-völgy neve sem véletlen

A templom és a polgármesteri hivatal mellett elhaladva a Petőfi Sándor utcán sétálunk az Ivádi-patakig, majd átkelünk a hídon. A patak másik oldalán a Patak soron a focipályát elhagyva érjük el a falu szélét. Ha kocsival érkeztél, itt parkolj le valahol. A Gárdonyi Géza utcán jutunk ki a faluból és a szekérúton a piros jelzést követve sétálunk tova a Szent-Völgybe.

Ivádi Likas-kő-4
Ligetes ösvényeken

Az út innen eltéveszthetetlen, a patak mentén párhuzamosan kell haladni a völgy alján. Jobbról a hegyvonulat követi utunkat, itt-ott feltűnnek a hegyoldalon érdekes sziklaképződmények. Egy „s” kanyar után kaszáló-legelő ékelődik az út és a patak közé, ahol végig villanypásztort vezettek az út szélén.

Barlang üreg és áldozó torony

A sziklák birodalmában

A Remete-tető mellett elhaladva már rálátunk az első látványos sziklafalra, ez a Kis-lika-kő, ahol felnézve jól látszanak a tengerből visszamaradt üledék rétegek. Ezután az út jobbra kanyarodik és egy látványos tarajosan hullámzó szikla mellett elsétálva elénk tárul a Likas-kő sziklafala pont szemben. Impozáns látvány, mert a hegyoldal nagy részét elfoglalja magasan kiemelkedve az erdőből.

Érdemes megmászni, de csak óvatosan

Az út bekanyarodik a szikla alá, és itt már meg is kezdhetjük a felfedezést és hódítást. A meredek törmelék lejtőn felkapaszkodva az óriási sziklatömb aljában találjuk magunkat. De miért is likas-kő? Az egyik látványosság egy emberi kéz alkotta barlang üreg, amelyet alulról lehet felfedezni. Ha balra oldalazunk a sziklatömb alatt, akkor egyszer csak elénk tárul a barlang szája, de tőlünk fentebb a szikla oldalában. Egy vékony sziklapárkányon fel tudunk kapaszkodni a szájához, de a porózus homokkövön végigmászni nem egyszerű feladat. Mindenki csak saját felelősségre tegye.

Ivádi Likas-kő-5
A Likas-kő tetején lévő áldozati torony

A Táltos-sziklának is nevezett kőtömbre egy ősi faragott lépcsőn is fel lehet jutni, de a lépcső nagyon rossz állapotban van, lekopott, szétfagyott, porózus, csúszós, és még egy fa is bele nőtt, így inkább ezt a feljutási lehetőséget hagyjuk ki, és csak csodáljuk meg.

Ha fel szeretnénk jutni megcsodálni a kilátást, akkor inkább sétáljunk el a szikla alatt a völgy folytatásában, és amikor elhagyjuk, akkor az erdőben fel lehet jutni egy meredek nyiladék szerű, viszonylag kitaposott csapáson a szikla magasságába. Innen visszafele oldalazva elérhetjük a felső peremet és azon végigsétálva feljuthatunk a tetőre. Odafent az erózió által legömbölyített púpok között megtaláljuk a Táltos-szikla tetejét éppen a bele vájt barlangszáj fölött. Egy kiemelkedő tornyocska tetején szintén kézzel faragott mélyedést találunk, amely egy üstre hasonlít, oldalán kivágott vájatokkal. Állítólag ez áldozati oltárként működött valaha, és az állatok vérét folyatták le ezeken a réseken. Ránézésre tökéletes tűzfészeknek is elmenne, egy messziről meglátható jelzőtűznek. Minden esetre nagyon érdekes és rengeteg gondolatot ébresztő látványosság. A peremen nagyon óvatosan mozogjunk, nincsenek korlátok és szélnek kitett a hely, könnyen nagyot lehet esni innen.

Lélegzetelállító kilátópont

Ejtsünk egy pár szót a kilátásról is. Szép tiszta időben észak felé a Tátrát is felfedezhetjünk, de kevesebb szerencse is elégséges ahhoz, hogy a szemközti Mátra vonulatait megcsodálhassuk. Kis szemlélődés után szépen kivehető az Ágasvár, a Galyatető, sőt a Kékestető is. Az alattunk elterülő völgy pedig egyszerűen káprázatosan szép.

Jól megérdemelt pihenő és nézelődés után a felső peremen visszasétálva ugyanazon az ösvényen ereszkedünk le a szikláról, amelyiken felmentünk. A faluba is ugyanott sétálunk vissza, közben minduntalan feltekintgetünk az óriási sziklatömbre, és nézegetjük, mely pontjain jártunk odafent.