Iharos: a Kő-hegy környékén

Az Iharos: a Kő-hegy környékén hossza 6 Km. Az útvonal szintemelkedése 222 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Az Iharos kifejezés egy igen kis terület takar Biatorbágy és Törökbálint között, még éppen hogy a Budai-hegység része. Három kis hegy található itt, a Kő-hegy, az Iharos, és a Dobogó-hegy. Méretre nem túl nagyok, de látványosságokban felérnek sok mindennel, ami jóval magasabb. Ezen a túrán a Kő-hegyet járjuk körbe.

Kő-hegy túra a Biatorbágyon

1. A túrát a méltán híres Biatorbágyi viaduktnál kezdjük. A sarkon található benzinkút parkolójában kényelmesen megállhatunk, vagy érkezhetünk távolsági busszal is, amely Kelenföldről indul.

A Viaduktot 1931-ben Matuska Szilveszter repítette a levegőbe az érkező osztrák vonat előtt. A sínszál és a töltéskorona felrobbant - ami sok halálos áldozattal járt -, de a viadukt szerkezete nem sérült. Később újjá építették, de a vonatok már nem erre közlekednek, helyi védelem alatt áll és fel lehet rá sétálni a lépcsőkön, amelyet nemrég átépítettek.

Lépcsősor a Biatorbágyi viadukthoz Forrás: Nyáry Tamás
Lépcsősor a Biatorbágyi viadukthoz
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. A hídon végig is tudunk sétálni, de a túloldalán nincsen lejárat, így visszafelé is a lépcsőkön tudunk lejutni róla. Fentről szép a kilátás a falu felé, és rálátunk a körforgalomban olyan szépen kialakított virágmintás közúti szigetre is.

A Biatorbágyi viadukt Forrás: Nyáry Tamás
A Biatorbágyi viadukt
Kép forrása: Nyáry Tamás

Nem hivatalos források szerint a közeljövőben megépítésre kerülő Budapest-Balaton bicikliút itt fog átfutni a viadukton.

3. A viadukt bejárása után a piros jelzésen indulunk az Iharos felé, és az aszfalt utat követjük, amíg el nem érjük a lovarda akadály pályáját. Itt letérünk a főútról balra, és a még mindig aszfaltos alsóbb rendű úton közelítjük meg azt a kis tavacskát, amely az itt csörgedező patakból lett kialakítva duzzasztással. A neve Némó-tó. Sem a tengeralattjáró megjelenése, sem bohóchalak feltűnése nem igazán valószínű, viszont a nyugalom és csend, na meg a szép környezet miatt érdemes álldogálni itt pár percet.

A Némó-tó Forrás: Nyáry Tamás
A Némó-tó
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. A tavat elhagyva, kissé fentebb egy pihenőhely mellett rálelünk a patak forrására is, amely a Madár-forrás névre hallgat. Tovább haladva a piroson egy elkerített területet kell kikerülni a kerítés mentén, majd pár száz méter megtétele után elérjük a hegy lábát.

A hegy lábánál Forrás: Nyáry Tamás
A hegy lábánál
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. A jelzés toronyirányt a hegy felé fordul és egy rövid de meredek kaptatón majdnem teljesen a csúcsig felmászunk. Ez a szakasz elég meredek, de nem túl hosszú. Esős vagy téli időben előfordulhat, hogy sáros, csúszós a lejtő.

Biatorbágyi panoráma

6. A gerincet elérve jobbra fordulva szintben félkörívesen kerüljük meg a hegytetőt, közben érintünk 2 gyönyörű kilátópontot is. Az egyik a hegy keleti oldalán Biatorbágy felé és a Budai-hegyekre ad panorámát. Szép időben a Gerecse és a Vértes vonulatai is láthatóak a távolban.

Kilátópont kelet felé Forrás: Nyáry Tamás
Kilátópont kelet felé
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. A következő kilátópont pedig már a hegy déli oldalán található, itt a szemközti Iharos-hegyre és jobbra nézve a viaduktra látunk rá egy szikláról, amely a Kőorr nevet kapta. Pár lépéssel arrébb pedig a Hármas-szikla pereméről tekinthetünk le az alant elterülő völgyre és kissé jobbra Törökbálintra, és a szélén húzódó gyümölcsösökre. Ahhoz képest, hogy ez a hegy is csak háromszáz méter magas, meglepő távlatok nyílnak.

Kilátás a Kőorr szikláról déli irányba Forrás: Nyáry Tamás
Kilátás a Kőorr szikláról déli irányba
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. A panorámákat magunk mögött hagyva a hegy déli oldalán kezdünk lefelé ereszkedni, de nem kell sokat mennünk ahhoz, hogy elérjük a következő látványosságot. A Hármas szikla tövében, kőbe vájt kaptár üregeket találunk, amelyek ember kéz vájta kis mélyedések a sziklában. Keletkezésük ismeretlen, de akár őskori is lehet.

A Hármas szikla Forrás: Nyáry Tamás
A Hármas szikla
Kép forrása: Nyáry Tamás

9. A lejtőn tovább ereszkedve leérkezünk abba a völgybe, amelyre korábban a szikla tetejéről letekintettünk, és a piros jelzést elhagyva, jobbra kanyarodva egy jelzetlen szekérúton haladunk tovább az első elágazásig. Itt ismét belebotlunk a piros jelzésbe, de nem azért, mert eltévedtünk, hanem azért, mert ez a jelzés egy kis regionális körtúra itt a hegyek között, és a másik ágát találtuk meg.

Szent Vendel, avagy Szily kápolna Forrás: Nyáry Tamás
Szent Vendel, avagy Szily kápolna
Kép forrása: Nyáry Tamás

10. Forduljunk a jelzésen balra, és egy rövid emelkedőn sétáljunk fel az erőben található kör alapú Szent Vendel, avagy Szily kápolnához. A mára műemléki védettséget élvező épületet a Szily család építette az 1800-as évek elején, temetkezési célokkal. Az épület körül pihenő padok is vannak, jól esik egy kicsit üldögélni itt, élvezni az erdő csendjét. A pihenő után visszatérünk a jelzésen a korábbi útkereszteződésig, majd lesétálunk az Iharosi focipályához, ahonnan már az aszfalt utat követve jutunk vissza a viadukthoz. A jó sétát egy finom sütivel, kávéval, vagy akár meleg étellel is lezárhatjuk a közeli Kemenes-cukrászdában.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: trekk.hu