Gellért-hegy- Széchenyi-hegy túra

A Gellért-hegy- Széchenyi-hegy túra hossza 12.4 Km. Az útvonal szintemelkedése 622 m, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

A Budai zöld nem csak egy borfajta

A Budai zöld egy turista jelzés, amely végigvezet az összes jelentős budai zöldövezeti területen. Az egyetlen Budapesten keresztül haladó túra útvonal, amely rendhagyó módon városi környezetben kanyarog. Nem sok túrázónak jut eszébe az erdő helyett a városban túrázni, de ezt a kuriózumot legalább egyszer mindenképpen ki kell próbálni. Út közben pedig sok érdekes látnivalóval találkozhatunk, amelyek mellett nap mint nap elhaladunk észrevétlenül, már ha éppen Budapest a lakóhelyünk. Ha pedig máshonnan jövünk ide, akkor kifejezetten hasznos lehet bejárni.

Az útvonal annyira frekventált városi környezetben vezet végig, hogy akár szakaszaiban is bárhol be, illetve kiszállhatunk és bárhonnan percek alatt elérjük a tömegközlekedést, így ha esetleg egyben terveztük végigjárni, de valahol elfáradunk, nem okoz gondot a hazajutás. Viszont a terep éppen ezért kifejezetten könnyű, parkokon és kerteken vezet keresztül, így nem lesz gond az erőnléttel, könnyedén teljesíthető végig.

Gellért-hegy- SZéchenyi-hegy túra-1
A sziklatemplom a Gellért téren

Túrakezdet a Gellért téren

A túrát a Gellért-hegy lábánál a Gellért téren kezdjük a sziklatemplom alatt. Már van is egy megnéznivaló látványosságunk. A templom felett a kereszttől indul a szerpentin szerűen kanyargó sétány a Gellért-hegy csúcsa felé.

Maga a zöld jelzés nem megy fel a Szabadság-szoborhoz, de a zöld háromszög kis kitérővel ide is feljön, érdemes meglátogatni. Már az alsóbb teraszokról is szép a kilátás, de innen fentről az igazi.

Gellért-hegy- SZéchenyi-hegy túra-2
Kilátás a citadelláról

Visszatérve a zöld jelzésre a hegy oldalában megyünk tovább, és elhaladunk Gellért püspök szobra mellett, amely éppen az Erzsébet híd hídfőjével szemben áll a nagy vízesés fölött. A Hegyalja út mentén a Filozófusok kertjébe érkezünk, ami a föld alatti nagy Gellért-hegyi víztározó felett fekszik. Egy szoborcsoportban felfedezhetjük az emberiség nagy filozófusait is. Egy kicsit odébb egy kövezett teraszon pedig Buda királyfi és Pest királykisasszony szobrával is találkozhatunk.

Gellért-hegy- SZéchenyi-hegy túra-3
A Tabán lankái

A Gellért-hegy területét elhagyva, átkelve a Hegyalja úton a Tabánba érkezünk. A hajdan itt állt városrész teljesen eltűnt már, most gyönyörű füves szegélyű sétányokon haladunk tova, felettünk pedig a Budai-vár magaslik. A Tabánból kiérve a Krisztina-körút parkos részein átsétálva jutunk el a Vérmezőre, amely hajdan, vagyis pontosan 1795-ben Martinovics Ignác és társainak kivégzőhelye volt, erről kapta nevét is. Szerencsére napjainkban egy szép játszóterekkel tagolt kert. Túlsó végén át kell kelnünk az Alkotás úton.

Gellért-hegy- SZéchenyi-hegy túra-4
A Vérmező

A tér túloldalán a Maros utca sarkán a ház falán felfedezhetjük Hermann Ottó természettudós és Szombathy Viktor regényíró emléktábláját. A Hajnóczy utcán átsétálva megérkezünk a Városmajor parkba.

Városmajor

Megkerülve a különálló harangtornyától jellegzetes Városmajori nagytemplomot a kerten áthaladva a szabadtéri színpadot is felfedezhetjük, majd éles kanyarral balra fordulva Beethoven szobrát. A park szélén van a fogaskerekű vasút alsó végállomása. Ez azért érdekes, mert a túra vége felé a felső végállomást is érinteni fogjuk, sőt út közben többször találkozunk majd a nyomvonalával. A parkot a Városmajor utca felé hagyjuk el, majd elindulunk a második emelkedő szakaszra. A Bíró és a Csaba utcán felkapaszkodunk a Kis-Sváb-hegy természetvédelmi területére. Néhány táblán elolvashatjuk a terület környezetvédelmi jelentőségét, és ha kisétálunk a dombtetőre, akkor a mezőről megpillanthatjuk a Gellért-hegy tetejét. Innen látszik, hogy nem is olyan kevés, amit eddig legyalogoltunk.

Kis-Sváb-hegy, Széchenyi-hegy

A zöld területet elhagyva egy darabig ismét utcákon folytatjuk a túrát az Istenhegyi út környékén, aztán a Költő utcára kanyarodva megérkezünk a Jókai kerthez, amely egy városi mini arborétum, és nem mellesleg a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság, valamint a Magyar Madártani Egyesület székhelye is. Nyitvatartási időben látogatható.

Gellért-hegy- SZéchenyi-hegy túra-5
Széchenyi emlékmű

Innen már nagyon hamar megérkezünk a Széchenyi-hegyre, ahol a Széchenyi emlékművet vehetjük szemügyre, majd a fogaskerekű felső állomása mellett elsétálva elérkezünk a Szabadság-hegyre, ahol pedig a Gyermekvasút fenti végállomása van. Ez az a pont, ahonnan szintemelkedés már nem várható a túra hátralevő részében. A sínek mentén teljesen egyenesen haladunk tovább a Normafára, amely a túránk végpontja.

Gellért-hegy- SZéchenyi-hegy túra-6
Kilátás a Normafától

A zöld jelzés viszont megy tovább is, ha kedvünk tartja lehet még folytatni a gyaloglást a Hűvösvölgy felé. A síház mellett egy nagyon finom rétes mellett gyönyörködhetünk Budapest panorámájában.