Etyeki körtúra borozáshoz

Az Etyeki körtúra borozáshoz hossza 11.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 160 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Borozós bolyongás, avagy egy falusiasan urbánus körtúra ajánlója, mert a pincék mellett más néznivalók is akadnak, és ezeket kár kihagyni, ha már eljöttünk ide egy „gasztro” esemény kedvéért. Hangulatos pincék, kilátások, forrás, szobrok, halastó és kápolna, ha ezt a kört lejárjuk, jó érzés lesz leülni pihenni egy pohár borral a kézben.

Etyeki pincék nyomában

Az érkezés

Írhatnám, hogy itt, és itt parkoljunk le, de ez a mondat máris értelmetlen, hiszen akkor hogyan fogunk borozni? Oké, aki mégis kocsival érkezne, a Körpince utcában található Etyeki pizzéria és Príma bolt parkolójában érdemes megállnia. Egyéb esetekre ott a buszjárat Kelenföldről. A buszról a Községháza megállónál kell leszállni, és egy kicsit visszasétálni az előbb említett parkolóhoz.

Körpince, Kecskegödör

Minő meglepetés: a Körpincét a Körpince közön érhetjük el. 2 perc és már ott is vagyunk. Az 1850 tájékán épült pincesor egy szabályos kör alakú gödörben helyezkedik el, innen az elnevezés, közepén egy mélyedés található, csapadékos idő esetén még tónak is nevezhető, körülötte kis színpadot és széksorokat alakítottak ki. Alul-felül körbejárható.

Etyeki körtúra borozáshoz-1
Etyeki körpince

Az utcán tovább haladva a Honvéd utcára kanyarodva keresztezzük a főutat, majd a benzinkút és a tüzép mellett elhaladva a hegyoldalban egy árnyas utcán folytatjuk a sétát egészen a Kecskegödörig. Ez a pincesor is egyidős a Körpincével. A neve ellenére nem tűnik gödörnek, inkább a hegyoldalban felfelé futó két párhuzamos utcácska, ahol csak régi pincék vannak. A lejtő alján keresztben induló Sóskúti utca mentén is van még jó néhány pince. Mi viszont nem erre megyünk, hanem az eggyel arrébb haladó Deák Ferenc utcán kanyarodunk az Öreg-hegy felé.

Magasabb régiók felé

Az Öreg-hegy titkai

A falu szélén bandukolunk végig új építésű lakóparkok mentén, míg el nem érjük azt a kereszteződést, ahol a faluközpont felől megérkezik az új Budapest-Balaton kerékpárút nyomvonala. Árnyas eperfák mellett kanyarodunk a hegy felé, majd letérve a bicikliútról a hegyoldalban jobbra fordulva folytatjuk a sétát. Innen már - ahogy haladunk felfelé - egyre szebb a kilátás a szemközti Budai-hegyekre. A következő sarkon egy Szent Orbán szobrot tekinthetünk meg, I Orbán pápáét, akit a szőlő és a bor védőszentjeként tisztelnek. A sarkon enyhén jobbra kanyarodva az Öreghegyi pincesoron folytatjuk a sétát és itt is megcsodálhatjuk a régi és új pincéket, míg el nem érünk az etyeki kilátóig. A kilátó sajnos felújítás miatt már jó ideje nem használható, biztonsági okokból le van zárva. Mellett viszont, ha kicsit kisétálunk a fűre és megkerüljük a vízmű kerítését, akkor hasonlóan jó kilátásban lehet részünk, mintha felmásztunk volna a kilátóba.

Etyeki körtúra borozáshoz-3
Öreghegy

Az Új-hegy bejárása

Átkelve az Alcsútdobozra vezető országúton az Újhegyi régióba érünk, balra erdős rész, jobbra szőlő ültetvény mellett megyünk lankásan lefelé, közben végig élvezhetjük a kilátást. A következő sarkon válaszúthoz érkezünk. Ha egyenesen tovább megyünk, a Szépvölgyön sétálhatunk végig, amely tényleg szép és határozottan természetközelibb, vagy ha továbbra is a pincékre vagyunk kíváncsiak, akkor jobbra fordulva lejutunk a Gasztro sétányra, és itt gyalogolhatunk végig, mindkettőnek megvan a maga szépsége. Bármerre is megyünk, az Újhegy túlsó végén ismét összetalálkozik a két út.

Boti kápolna és a horgásztó

Kiérkezve az országútra már magaslik is a Kápolna domb, tetején a kápolnával. Szerencsére csak annyira magaslik, hogy könnyedén felsétálhassunk a tetejére, nem kell tőle megizzadni. Odafent viszont nem csak az 1200-as évekre visszanyúló múltú kápolnát csodálhatjuk meg, hanem a horgásztó panorámáját is. A Magyar-kútból eredő Etyeki-patakból duzzasztott horgásztó teljes hosszában látható innen.

Etyeki körtúra borozáshoz-5
Etyeki horgásztó

A domb tó felőli oldalán ereszkedünk le, majd egy kanyar után a duzzasztó gáton kelünk át a patak fölött és rátérünk a tóparti sétányra. Kellemes nyárfa sorban pihenőpadok és horgász stégek között pillanthatunk vissza a kápolnára és a tó víztükrét is végig kémlelhetjük közben. A tóparti utcán végigsétálva indulunk vissza a faluközpont felé, ahol felkeresünk még egy helyszínt. A Magyar-kút és szemben a kálvária domb egy jó páros a túra befejezéséhez. A kút régen a teljes falu ivóvíz ellátását biztosította. Ma is 600-700 liter percenként a vízhozama, táplálja a horgásztavat és részben a Biatorbágyi tórendszert is. A Kálváriáról letekintve pedig hangulatos képet fest a nagytemplommal a háttérben.