Egyenes körtúra a Cuha-völgyben

Egyenes körtúra a Cuha-völgyben

Nyáry Tamás
Nyáry Tamás
Az Egyenes körtúra a Cuha-völgyben hossza 14 Km. Az útvonal szintemelkedése 200 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Könnyű (Családi). Az útvonal Magyarország területén található.
Hirdetés

Úgy van! Nagyon népszerű hely, és rend szerint fürtökben járnak és lógnak itt az emberek. Különösen, amióta megnyitották a vasalt utakat. Nagyon könnyű terep, mégis vadregényes a sok kis gázló miatt, és minő szerencse, még a Veszprém-Győri vasútvonal is itt vezet keresztül, éppen ezért ez a túra vonalvezetésileg egyenes, mégis körtúra. Hogyan? Lássuk csak!

Cuha-völgy. Melyik végén kezdjem?

Fentről lefelé…

A Cuha-patak völgye Zirc és Bakonyszentlászló-Vinye között furcsa érzetet kelt, valahogy nekem mindig olyan érzésem támad, mintha Zirc felé folyna, pedig épp ellenkezőleg. Talán, mert Vinye környékén mindig kevesebb a víz. Ennek az az oka, hogy a patak vize elszivárog a föld alatt, de egyértelműen délről északra folyik. Ha pedig kényelmesek vagyunk, akkor érdemes lefelé végigjárni. Végig! Úgy ám! Nem csak a felét Porva-Csesznekről. Az egész úgy, ahogy van gyönyörű, kár kihagyni a felső részeket a gyaloglásból. 12 km nem a világ, ilyen terepen kényelmesen lesétálható.

Egyenes körtúra…

Mitől is? Elindulunk Zircről, végigsétáljuk, majd vonattal visszajövünk Zircre. Tökéletes program. Ha nem vonattal jöttünk, akkor az állomás mellett le is lehet parkolni, hiszen ide fogunk visszaérni. A Tesco mellett elsétálunk a sportcsarnok felé, és a sétányon átvágunk a hátsó utcára, ahol a piros jelzést megtaláljuk. Hű társunk lesz az út végéig. A házak közül kiérünk a rétre, majd átkelünk egy hídon és innen már erdeibb környezetben haladunk tovább. Kardosrét házai mellett elballagva körbe vesz minket a vadon, csak a vasúti sín képviseli a civilizációt, amelyet szilárd elhatározással követünk…. Igaz, nincs is más út, így eltévedni lehetetlen.

Egyenes körtúra a Cuha-völgyben-8
A felső szakaszon több víz van a mederben
Egyenes körtúra a Cuha-völgyben-8
Forrás: Nyáry Tamás

A Fekete-éri alagút

A magas aljnövényzetben trappolva egyszer csak egy átereszhez érünk, a Fekete-ér patakja torkollik be itt a Cuhába. A vasúti töltésen keresztül egy kibetonozott alagúton át érkezik, és ez nem is lenne olyan furcsa, ha az eddig velünk tartó Mária-út el nem tűnne az alagút sötétjében. Érdekes módját láthatjuk itt az ösvény vezetésnek: ha a Mária utat szeretnénk követni, akkor át kell kelni az alagúton a körülbelül 3 centis vízben gázolva. Zarándokokhoz méltó kihívás. Persze most nem arra megyünk, így bámészkodás után folytatjuk a sínek mentén utunkat. A Bocskor-hegyet elhagyva már átkelünk néhány gázlón is, itt a kövekre lépkedve oldhatjuk meg a vízen járást, azaz a vízen átkelést.

Porva-Csesznek állomás

A balról érkező Csárda-völgy bejárata után rövidesen helyet cserélünk a sínekkel, egy vasúti átjárón kelünk át, majd egy omladozó vasúti házat találunk a magasra nőtt aljnövényzetben. Innen már csak másfél km a Porva-Cseszneki vasútállomás. Csúfolkodásnak tűnhet ez az elnevezés, hiszen Porva, és Csesznek is legalább 3-4 km-re vannak innen, de az állomás éppen félúton van a két település között. Jól elosztották. Annak aki csak félig szeretné bejárni a völgyet ideális érkezési vagy kiszálló pont a vonatra. De minket nem ilyen fából faragtak! Rövid pihenő és esetleg az állomás épületben büfézés után tovább haladunk az erdei sétányon.

Egyenes körtúra a Cuha-völgyben-5
Pihenő a Porva-Cseszneki vasútállomás közelében
Egyenes körtúra a Cuha-völgyben-5
Forrás: Nyáry Tamás

Alsó-Cuha látványosságok

Szurdok szakasz

Nem sokkal később egy rétre érkezünk, ahol esőház és sok pihenőpad fogad, aki nem állt meg az állomásnál, most pihenhet egy jót. A rét túlsó végén a sárga jelzést látjuk kikanyarodni Károlyháza, majd Csesznek felé, aztán egy vadászház körvonalai is feltűnnek a ligetben. Némi gázló gázolás után egy kisebb híd alatt ismét a sínek másik oldalára kerülünk és lassan megérkezünk a völgy azon részébe, ahol magasabbak a falak, sziklák tarkítják a hegyoldalt és lényegesen megváltozik a kép. Igen, itt határozottan szurdokosabb az érzés. Nem véletlenül ez a népszerűbb szakasz. A Cuha-szirt alatt a vonat egy lavina alagútszerű, oldalt nyitott oszlopos járatban halad, majd elérkezik a legszebb részhez, egy a völgyön átívelő viadukthoz. Meg persze mi is.

Egyenes körtúra a Cuha-völgyben-4
A viadukt a völgy alsó szakaszán
Egyenes körtúra a Cuha-völgyben-4
Forrás: Nyáry Tamás

Barlangok, sziklák, források

Az 1890-es években átadott vasútvonal legnehezebben kivitelezhető szakasza volt ez, építettek, robbantottak, alagutakat fúrtak. Most pedig igazi turista látványosság, sőt a környező sziklákon egészen változatos nehézségű via ferrata, azaz vasalt utak készültek, így megfelelő felszereléssel ezeket is megmászhatjuk. A völgyet lassan elhagyva érkezünk meg Vinyére, de mielőtt bemennénk a településre, az utolsó gázlónál érdemes jobbra fordulni és a medert követve elsétálni a Kőpince-forrásig, ahol bőséges vízkészletet találunk, vele szemben a patak túloldalán pedig a – mit ad Isten, épp ugyanarra a névre hallgató – Kőpince barlangot fedezhetjük fel. A karsztosodással keletkezett 14 méter hosszú üreg érdekes látványosság, mielőtt visszatérnénk a faluba és beülnénk valamelyik étterembe vagy a büfébe elfogyasztani jól megérdemelt ebédünket. A közeli állomásról tudunk visszavonatozni Zircre. Ha még van energiánk, feltétlenül nézzük meg az apátsági templomot és a kertjében lévő arborétumot.

Hirdetés