Búbánat-völgyi túra

Kakuk András
A Búbánat-völgyi túra hossza 12.59 Km. Az útvonal szintemelkedése 511 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Horgász-tó és kilátás a Dunára

Az Esztergom melletti Búbánat-völgy közkedvelt kirándulóhely. A hortgásztavak mellett játszótér és egy Természeti Központ is található, így azoknak is tökéletes választás akik éppen nem akarnak túrázni. Aki kicsit jobban megmozgatná magát, annak ajánljuk ezt a sportosabb túrát.

Kiindulópont Búbánat-völgy parkoló

A Búbánat-völgyben húzódó út mellett több parkoló is megtalálható, a legutolsóhoz egészen a Természeti Központig autózhatunk. A túránl innen indul a piros kereszt jelzésen.

Egy ideig még a házak között megyünk jól kiépített dózer úton, majd a piros csíkon folytatjuk. Ha jól válaszottunk előbb-utóbb elhaladunk egy Zen-templom mellett.

Irány a hegygerinc

A templom után nem sokkal balra fordulunk a Mária jelzésen és megkezdjük a kapaszkodást a hegygerincre. Amely nem csak az erdők szépsége miatt érdekes, hanem a történelmi emlékeiről is. A maróti gerincet alkotó Dobogó-hegy és a Basaharc hegyek tele vannak az időszámításunk előtt 4. századból származó kelta emlékekkel, települések, temetők nyomait fedezték fel ezen a részen. Ahogy haladunk, kezdetben lankásabb emelkedőn haladunk felfelé, aztán jön egy meredekebb szakasz is, amelynek a végpontja egy nagyon szép réten van. Ez a Szilva-rét, ahonnan kis rálátásunk van a Dunára és a szemközti, Börzsönyi vonulatokra is. Az emelkedőnek viszont még nincs vége, tovább kaptatunk a hegy oldalában, de most már oldalazva lassabban emelkedve.

Ezen a szakaszon a szemfüles túrázó terasz szerű párkányokat fedezhet fel, maga az ösvény is egy olyan tarajon halad végig, amely feltűnően ember kéz alkotta maradvány, ezek azonban nem egy régi földvár megmaradt sáncai, hanem kelta és avar kori mezőgazdasági teraszok lehettek. Minden esetre igen izgalmas felfedezés. Ezt az irányt követve lassan elérjük a gerincet, és itt véget ér a mászás.

Búbánat-völgyi túra-5
Pilismarót felé

A Dobogó-hegy vonulatán

Odafent találkozunk a zöld jelzéssel, amely Pilisszentlélek felé halad tova jobb kéz felé. Viszont nekünk innen már visszafelé fordul az utunk, és a zöldet a másik irányban követve a Dobogó-hegyen folytatjuk a túrát. Néhány korábbi erdőirtásnak köszönhetően az erdőt sarjadó cserjések váltják és itt szép kilátó helyek vannak Pilismarót felé. Az ösvény pedig vagy vízszintesen, vagy nagyon enyhén lejtve halad tovább a Duna irányában.

A Savókúti-tisztás közelében, amely igen valószínű, hogy egy rég elfeledett ásványi anyagokban gazdag vízfeltörésről kaphatta nevét, jól meg kell figyelni a jelzéseket, mert itt rá kell térjünk a piros háromszögre. Ezen a szakaszon 4 egymást követő magaslatra kell felmásznunk, és értelem szerűen a gerincet követve egymás után le is kell jönnünk róluk. Az Öreg-hegy,  Basaharc, a Hosszú-hegy és a Sas-hegy kúpjait vesszük sorra.

Egy komolyabb letörés a Duna felé

A Sas-hegy az utolsó magaslat, amire feljutunk és itt kitárul a táj, hirtelen meglepő a kilátás a szélesen hömpölygő Dunára. Acélozzuk meg a lábizmokat, mert innen meredeken lefelé kell ereszkednünk, de nem is keveset. Sárosabb időben legyünk nagyon óvatosak, mert csúszós ez a szakasz, még száraz időben is jól meg kell nézni a lépéseket.

Búbánat-völgyi túra-4
Nagy lejtő és kilátás
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Hamarosan egy kis nyeregbe érkezünk, ahol a fő csapásvonalról egy mellék ösvény indul az oromra. Itt található a Hideglelős kereszt, és a szikla orom tetejéről egy újabb káprázatos panoráma tárul elénk. A keresztet az 1700-as évek végén állította egy helyi gazda, hogy családját elkerüljék a járványok, az eredeti kereszt fából volt, elkorhadt, és egy vaskereszt került a helyére az Esztergomi érsek jóvoltából. Az 1900-as évek elején bányászni kezdték a követ a hegyoldalból és az eredeti szikla veszélyessé vált. Ezt elbontották és új helyre került a kereszt. A zarándokok idejövet megizzadnak, majd az erős széltől hideglelést kapnak, innen a hely neve. Szerencsére mi lefelé folytatjuk a túrát és a Hideglelős-forrás mellett érkezünk vissza az országút mellé. A hátralevő séta azon múlik, hogy mennyire mentünk be kocsival a Búbánat-völgybe, most annyit kell majd besétálni visszafele.