Botanikai körtúra a Kupi-erdőben

A Botanikai körtúra a Kupi-erdőben hossza 4.1 Km. Az útvonal szintemelkedése 66 m, szintideje 2 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Rendetlenségről szó sincs, sőt a terület meglepően rendezett és szemet gyönyörködtető, a magyarázat, hogy ez a csodás erdőfolt Pápasalamon és Kup község között helyezkedik el a Bakonyalja és a Kisalföld határán, és ha erre járunk feltétlenül járjuk végig az itt található Tallós Pál tanösvényt, ahol a Körös-patak mentén kalandozhatunk erdőkön, mezőkön, mocsaras területeken át, közben megismerkedhetünk az élővilággal, és több fajta igen érdekes és védett virággal. A rendezettség pedig tényleg nem vicc, a tanösvény nyomvonala 1 méter szélesen le van kaszálva, eltéveszthetetlen útvonal és megkapóan hangulatos.

A Tallós Pál tanösvény megközelítése

Nem csak autósoknak

A Kupi erdőt autóval úgy lehet a legegyszerűbben megközelíteni, hogy a Bakonypölöske és Kup között vezető országútról körülbelül félúton bekanyarodunk az erdészeti útra, amely az erdei iskolához vezet. Ezen az úton az iskoláig el lehet menni, ahol parkolási lehetőséget is találunk. Ha busszal jövünk akkor Pápáról vagy Győrből közelíthetjük meg, és a bekötő úttól nem messze a „Kupi-erdő bevezetőút” nevű megállónál kell leszállni. Innen kicsit több mint 2 km séta a ház.

Botanikai körtúra a Kupi-erdőben-6
Az erdei iskola épülete

Eszterházy Erdei iskola

A név kötelez, vagyis szinte biztos, hogy ez a terület korábban Eszterházy birtok volt, bár leírást erről sehol nem találtam. Az épületben szálláslehetőség is van, ha több időt is eltöltenénk itt, de játszóteret és piknikező helyet is találunk tűzrakó hellyel. Az erdőben egy rövid 1 km-es és egy hosszabb 4 km-es tanösvény kör is vezet, rövid szakaszon 1 nyomvonalon haladnak.

Az erdő bejárása

A ház melletti kereszteződésben kezdjük a túrát. Itt elolvashatjuk az első tábláról, hogy a névadó Tallós Pál az 1950-es években fordított itt nagy energiákat a munkájában a környék növényfaunájának feltérképezésére, és felfedezett is több igen értékes virágot, mint például a Kárpáti sáfrányt, a Fehér sáfrányt és a Halvány sáfrányt. Az elágazásban balra, délnyugat felé indulunk és egy bekerített rész mellett haladunk, míg kapuhoz nem érünk. Itt belépünk a kerítésen belülre, és egy szép tölgyesben találjuk magunkat, ahol kanyargós ösvény vezet a fák között. Az infó táblán is a tölgyesekről olvashatunk. Keresztül haladva az erdőn a másik végén kilépünk a kerítésen, és az erdészeti úton balra folytatjuk utunkat. Közel 300 méter után jobbra fordulunk az erdőben, és egy erdei pihenőhöz érkezünk, ahol egy fakereszt tövében megleljük a Szent-kutat is, amely egy vízvételre is alkalmas forrás. Kifolyó cső nincs, a boltív alatti medencéből lehet vizet meríteni.

Botanikai körtúra a Kupi-erdőben-2
Szent-kút

Patak parti vizes élőhelyek

A következő szakaszon a Körös-patak mentén haladunk. Az erdő itt egészen dzsungel szerű sűrű vegetációból áll, az ösvény kanyarogva követi a patakpartot, és annak ellenére, hogy a környezetében magas az aljnövényzet, az ösvényen rövidre vágott fű könnyíti meg a haladást. Jól látszik, hogy nem a kitaposás nyoma ez, hanem kaszálva van. 10 perc séta után eltávolodunk a pataktól és egy kereszteződésben, óriási hangyavár mellett jobbra kanyarodunk. Rövid erdei séta után ismét kerítéshez érkezünk, amelyiken megint át kell jutnunk.

Rétek – cserjék

A kerítés kapu itt egy kicsit cselesebb, mert össze van drótozva, az átjutáshoz szét kell tekerni a drótokat. Ha átléptünk rajta gondosan tekerjük is vissza. A kerítésen túl egy réten haladunk keresztül, ahol feltehetően erdő fiatalítás zajlik, tölgy cserjék nőnek mindenfelé, a túlvégen pedig az iméntihez hasonlóan ismét egy drótozott kapun kell kijutnunk. Ezen a szakaszon a természetes erdők felépítésével ismerkedhetünk a táblákról. A kapun áthaladva továbbra is a réten maradunk. Egy nagyobb kereszteződéhez érkezünk, ahol élesen jobbra indulunk. Egy darabig követjük a szélesebb utat, de aztán figyelni kell, mert a jelzés balra az erdőbe kanyarodik, és itt érjük el a nagy vadak ismertetésére szolgáló állomást.

Botanikai körtúra a Kupi-erdőben-5
Esőház a tanösvényen

Erdei kis ház is van

Fenyves – lombos vegyes erőben, széles erdei úton megyünk tovább. Keresztezünk egy hasonlóan széles utat, aztán egyenesen egy tisztásra jutunk, ahol egy fából készült esőház, valamint pihenőpadok várják a túrázót. Rövid pihenő után az utolsó szakaszra térünk és ismét találkozunk a Körös-patakkal, ahol kis hidakon kellhetünk át, és közben a víz építő és pusztító munkájáról olvashatunk. Itt találkozunk a rövidebb, 1 km-es tanösvénnyel is és a két nyomvonal egyszerre vezet vissza az iskolához.