Barangolás a Hidasi-völgyben

A Barangolás a Hidasi-völgyben hossza 8.8 Km. Az útvonal szintemelkedése 376 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Pécs és Komló között a Kelet- és a Nyugat-Mecsek határán fekszik Zobákpuszta települése. A Falu 1558 óta létezik, és a Pécsváradi apát birtokaként került feljegyzésre. Innen szinte mint az erek futnak szét a jobbnál jobb túraösvények. Az egyik legszebb ilyen útvonal a Zobákról Pusztabányára vezető Hidasi-völgy, amely festői szépségével méltán képviseli a Kelet-Mecsek Tájvédelmi körzetet. Ráadásul nem is nehéz terep, így tökéletes célpontja lehet egy kellemes, könnyű, családi kirándulásnak.

A Kelet-Mecsek Tájvédelmi körzet mélyén

Optimális megközelítés

Busszal fel lehet jönni ide Pécs vagy Komló felől, de ha kocsival jössz, akkor Komló-Gesztenyés felől érkező út mentén az Ifjúsági táborral szemben lévő parkolóban állj meg, mert a faluban elég szűk a főutca, arra kevesebb a megállási lehetőség.

Barangolás a Hidasi-völgyben-3
Az ösvény a patakot követi

Vágjunk neki

Keressük meg a Dunántúli kék jelzést és a Magyaregregy felé vezető út mentén kezdjünk el észak felé ereszkedni a völgyben. Ahogy átkelünk az úton, az ösvény röviden egy vadkerítés mellett halad, majd erdős rész következik és nemsokára egy szép tisztásra érünk, amelyen végighaladva több helyen is gyengén csordogáló vízfolyásokon kell átlépnünk.Ez egy kis időszakos patak, így vagy ott lesz a víz, vagy nem, attól függ mennyire esős évszakban érkezel. A völgy aljában ismét közel kerülünk az aszfaltos úthoz, ahol megint át kell rajta kelnünk. Itt választhatunk, hogy milyen irányból szeretnénk bejárni a körtúrát. Én az óramutató járásával ellentétes irányt választottam, így a második szakaszra kerül a Hidasi-völgy.

Fent vagy lent?

Ismét választási lehetőség következik, vagy a Takanyó-völgyben folytatjuk a sétát a sárga kereszten, vagy a völgy bal oldalán a peremet és bérceket választjuk, és akkor a kék háromszög jelzést követjük. Szabad a választás lehetősége, a két út között csak a szintgörbe a különbség, a felső úton hamarabb kell felfelé mennünk, a völgyben pedig a végén. Mindkettő ugyanoda vezet, és ugyanannyi a távolság és a szintemelkedés. Lankás és nem nehéz.

A két út ismét összetalálkozik, itt már viszont mindenképp a kéket kell választani, ez vezet Pusztabánya felé. A sárga kereszt elillan északnak. Az elágazás után 400 méterrel elérjük azt az erdészeti utat, amely Pusztabányára vezet. Itt a jelzésünk is rátér az aszfaltra, és nagyon enyhén lefelé sétálunk be Pusztabányára, amelyet perceken belül elérünk.

Barangolás a Hidasi-völgyben-7
Pusztabánya látkép a turistaházzal

Pusztabánya az eltűnt üvegfúvó település

Jelenleg nem falu, hanem csak egy kulcsosházként üzemelő turistaház, és egy igen kényelmes, sok paddal, asztallal, és tűzrakó helyekkel felszerelt turista pihenő alkotja az objektumot. A hajdan 200 főt számláló település sváb falu volt, és az itt élők üveg készítéssel, és az üveg készítéshez szükséges kvarchomok bányászatával foglalkoztak. Az üvegfújáshoz fára is szükség volt és amikor az elfogyott, akkor a lakók elvándoroltak és megalapították a néhány kilométerre lévő Kisújbányát, így lett teljesen néptelen. A házakból már egy sem áll.

Tekintsük ezt a helyet a túránk féltávjának, és fogyasszuk el a magunkkal hozott élelmet. Pihenőnk után a zöld kereszten kezdünk ereszkedni a Hidasi-völgy felé.

Barangolás a Hidasi-völgyben-9
Leértünk a rétre a völgy alján

Vannak szép völgyek a Mecsekben, de a Hidasi-völgy az egyik legszebb

Erről hamarosan meg is győződhetünk, ahogy lefelé sétálunk az ösvényen. Nem sokára néhány lépés kitérővel a zöld kör jelzésen (30 méter) felkereshetjük a Betyár-forrást, ahol friss vízhez juthatunk. A forrástól az ösvény levisz a völgy legaljára, és a fák közül egy gyönyörű rétre érkezünk, ahol a keresztben futó szélesebb úton balra fordulva megyünk tovább. Ahogy haladunk, fás-ligetes területek váltakoznak további rétekkel, az út pedig a patak medrét követve kanyarog a völgy alján. A térkép itt jelez még két forrást, de azok inkább csak feltörő vizek a patakmederben, nem adnak ivóvizet. Nem úgy mint a harmadik, a Hidasi-forrás, amely ismét jó vízvételi lehetőség. Látszik is, hogy fontos hely, érkezik ide a piros kör jelzés észak felől, és a korábban elhagyott sárga kereszttel is újfent találkozunk a forrás közelében. A forrástól tovább lépkedve egy újabb rétet kerülünk, majd a rét túlsó végén 300 méter után elérkezünk a völgy ékkövéhez a Csurgónak nevezett vízeséshez. A mellékvölgyből érkező Csobogó-forrás vize egy szikla tetején érkezik meg, és 3-4 métert esik a szikláról fátyolt alkotva a vízcseppekből. Itt leragad egy kicsit az ember, és hosszabban időzik, mire el tudja engedni a látványt.

Visszatérés Zobákpusztára

A vízesését elhagyva 10 percen belül elérjük az aszfalt utat, amelyről a túra elején letértünk, itt egy keveset az út szélén gyalogolunk, majd átkelünk az úton, és ismét elérjük a kék jelzést. A korábban már bejárt réten át a vizeket ismét átlépve emelkedünk a falu széléig.