A Padragi sziklák és a Bújó-lik felfedezése

Az A Padragi sziklák és a Bújó-lik felfedezése hossza 6.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 162 m, szintideje 25 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

A Kab-hegy vulkáni tömbjének keleti oldalán Padragkút közelében óriási sziklatömbök tornyosulnak a völgy fölé egyfajta kaput alkotva az erdő felé, ahol nagyon kellemes, kevés szinttel bíró könnyű családi túrát tehetünk felfedezve egy eldugott forrást, és egy igen érdekes függőleges aknában kezdődő barlangot is. Kalandra fel!

Sziklák alatt-fölött

Parkoló cserkészés

Padragkút megközelítése történhet Ajkáról, vagy Nagyvázsony felől is, Pula, és Öcs érintésével. Busszal is meg lehet közelíteni, az Ajka és Veszprém között közlekedő járattal. A túra kiinduló pontját be kell cserkésznünk, a falu szélétől 360 méterre lévő út széli parkolóba kell eljutni akár kocsival, akár busszal érkezünk. A busz is a falu szélén áll meg a nagyon eredeti elnevezésű Volán utcai megállónál (kevés helyet ismerek, ahol a buszmegállóról nevezik el az utcát…). Ha nincs hely a parkolóban akkor a kocsival is valahol a faluban kell helyet keresni.

A Padragi sziklák és a Bújó-lik felfedezése-7
Oroszlán-szikla

A völgy bejárata

A parkolóból az erdő felé vezető úton kezdjük a sétát, majd néhány lépés után elágazáshoz érkezünk. A sárga jelzés a völgyben halad tovább, egy sárga háromszög viszont a hegyoldal felé folytatja jobbra. Itt lehet felsétálni a nem túl nagy távolságra lévő Nyírjesi kilátóba, ahonnan szép kilátás lenne, ha nem lenne elkorhadva a kilátó. Emiatt le is szerelték a felvezető létrát, így nem lehet feljutni. Csak akkor sétáljunk fel ide, ha kíváncsiak vagyunk az építményre, mivel kilátás sajnos a talajszintről nincs, illetve ha le szeretnénk ereszkedni a sziklák között. Ha a sárga sávon megyünk tovább, és hamarosan megpillantjuk ugyanezeket a sziklákat alulról.

Oroszlánok, krokodilok, kígyók…

Először balra lehet megkerülni egy kisebb sziklacsoportot, aztán jobbra feltűnik egy óriási sziklatömb, amely a szakirodalom szerint az Oroszlán-szikla nevet viseli, közelebb kerülve mindenféle állat formáját bele lehet látni, kinek mi szimpatikus. Ha nem túl csúszós a talaj, egy kicsit fel is lehet mászni a sziklák közé, innen a saját szubjektív véleményem szerint egy kobra fej látható, szemközt pedig egy tátott szájú krokodil. Jó móka találgatni, pláne ha gyerekekkel túrázunk.

Forrás és víznyelők nyomában

Király-kúti cserkészés

A völgyön felfelé haladva egy nagyobb patakkanyar után egy mellékvölgy indul balra, ahol alapos megfigyelés után sárga kör, azaz forrás jelzést fedezhetünk fel, amely kissé kopott, de viszonylag jól látható, és egy vékonyka csapáson kalauzol végig a a 100 méterre lévő Király-kúthoz. Kifolyó cső nincs, ez valóban egy kút, amiből merítve tudunk vizet venni, ha szükséges. Mellette viszont idilli pihenőpad biztosít egy kis kényelmet és elmerülési lehetőséget az erdő végtelen csendjében. Nagyon nyugis hely, ide nem sokan járnak ki. Rövid pihenőnk után visszatérünk a főágba és a sárga sáv jelzésre.

A Padragi sziklák és a Bújó-lik felfedezése-3
Pihenő a Király-kútnál

Barlang les

A völgyben felfelé haladva egy szögegyenes erdei úton 1 km megtétele után elérjük az Ajkai földtani tanösvény egyik állomását, ahol bepillanthatunk a Bújó-lik, azaz a Padragi víznyelő barlang feneketlen gyomrába. Óvatosan közelítsd meg, mert csúszós lehet a pereme. Maga a barlang nem járható barlangász felszerelés nélkül, de a bejárat nagyon látványos. Az alatta lévő járat egyébként 40 méter mélyre vezet 208 méter hosszan. Odalent pedig 50 millió éves egysejtűek mészvázai fedezhetők fel a falakon.

A Padragi sziklák és a Bújó-lik felfedezése-5
Óriás öreg fák mindenhol vannak út közben

A barlang bejáratának megtekintése után ugyanazon az úton tudunk visszamenni, amelyiken jöttünk, a megrajzolt útvonalat követve tehetünk egy kisebb kitérőt és felkereshetünk néhány fa matuzsálemet, egy 500 cm átmérőjű csertölgyet és egy 400 cm átmérőjű bükk óriást, mielőtt visszasétálunk a parkolóba.