A civilizáció harmonikus találkozása a természettel Tihanyban Túra

Az A civilizáció harmonikus találkozása a természettel Tihanyban Túra hossza 7 Km. Az útvonal szintemelkedése 260 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Egyszer volt, most is van egy Tihanyi-félsziget, amelynek keleti szegletében megtapasztalhatjuk, miként vált az ezer évre is visszatekintő emberi civilizáció szerves része az itt kialakult földtörténetnek és természeti értékeknek, mégpedig úgy hogy teljes harmóniában él együtt azzal. Egy igazi mesélő erdő bejárása következik most. Indulás!

Tihanyi barátlakások, Szélmarta sziklák, zegzugos tanösvények útján

1. Túránk a Tihanyi Hajóállomásról indul, ami mindenféle közlekedési eszközzel jól megközelíthető helyen fekszik. A környéken ingyen lehet parkolni. Számolni kell azzal, hogy a túra során nincs vízvételi lehetőség.

2. Utunk a zöld jelzésen indul észak felé, az Óvár alatt. Néhány száz méteren a Füredi öböl mentén haladunk, majd a jelzés az erdő és a hegy felé veszi az irányt. Rövidesen a Ciprián-forráshoz érünk, amely a félsziget egyetlen rétegforrása. Korábban bővizű forrás lehetett, de egy földcsuszamlást követően vize ma már több helyen elszivárog.

Ciprián-forrás Forrás: Nyáry Tamás
Ciprián-forrás
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. Az út kaptatósan folytatódik a barátlakások felé, de félúton pihenő padokon szusszanhatunk. Közép-Európában ez az egyetlen, viszonylag épségben fennmaradt remetetelep. Kivésett falaiban nyomon követhetőek a kőzeti struktúrák.

4. Elsőként a legtágasabb üreghez érünk fel. Aki még nem járt itt, igencsak rácsodálkozhat ezekre a mesterséges, szerzetesek által a bazalttufafalba vájt embermagasságú többhelyiséges cellákra. De aki ismeri már a helyet, az is szívesen tér vissza, hiszen mindig érdekes lehet belebújni az ezer évvel ezelőtt itt élő barátok puritán életébe.

A barátlakások egyike Forrás: Nyáry Tamás
Barátlakások
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. A második üreg homlokzatát gyönyörűen benőtték a növények, egzotikus, már-már keleties, indiai dzsungel látványt kölcsönözve a már amúgy is mediterrán hangulatú helynek. Itt feltűnő, hogy a front felőli falba befelé szélesedő lőrésszerű ablakokat vájtak.

6. A harmadik lakás különösen zegzugos, járjuk be minden helyiségét, gyerekek és felnőttek számára is maradandó élményt nyújt.

7. Ha már felfedeztünk minden zugot és sziklamélyedést, elindulhatunk az Óvár teteje felé. Jobb kézre szép kilátás nyílik fentről a Füredi öbölre, miközben az eddig végigjárt sziklafal felső peremén sétálunk felfelé. A tetőn átbukva a jelzés egy bekerített szőlős mellett vezet, ahonnan egyrészt a rendezett kert látványa vonzza oda tekintetünket, másrészt a félsziget nyugati részének látványa tárul elénk, hogy számba vegyük a tavakat és a hegycsúcsokat. Így nehéz észrevenni, hogy a magas fűvel benőtt ösvény, amin haladunk, tulajdonképpen a Balaton környékén legszebben fennmaradt kelta földsánc-rendszer része. Egy panoráma táblán el is olvashatjuk a látóhatáron található magaslatok neveit.

A kelta földsánc gerincén Forrás: Nyáry Tamás
A kelta földsánc gerincén
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. Innen nézve kevésbé észrevehető a Kis-erdő-tető is, amely az Apáti hegy irányában magasodik előttünk, még a Külső-tó előtt. Ez a következő célpontunk, rajta pedig a Szélmarta sziklák. Leereszkedünk Tihany széléig a focipálya mellett, átmegyünk a műúton, és a túloldalon kissé lejjebb megkeressük a tanösvény folytatását, ami mellett innen a zöld háromszög jelzés is megjelenik. Szépséges hegyhátra érkezünk, ahol egy padon akár piknikezhetünk is, miközben szemeinket Tihany Ősközség házain pihentetjük. Már itt feltűnnek az első földből kiemelkedő sziklák, majd a tanösvényen tovább haladva számos további változatos formáció bukkan fényképezőgépünk lencséje elé.

9. A Kis-Erdő-Tetőről lefelé jövet az elágazásban a tanösvényen haladunk tovább, amely levezet a Belső-tó partjáig, majd megkerüljük a tóparti mezőn élő szürkemarhákat és elérkezünk a Levendula házhoz, a vulkánokról szóló interaktív kiállításhoz. A látogatóközpont mellett pallósor vezet a nádasba.

A Kis-Erdő-Tető sziklaformációi Forrás: Nyáry Tamás
A Kis-Erdő-Tető sziklaformációi
Kép forrása: Nyáry Tamás

10. Innen már érdeklődésünktől függően elidőzhetünk Tihanyban, felmehetünk a Tihanyi Bencés Apátsághoz a sárga kereszt jelzésen, majd a zöld sáv jelzésen a Visszhang-dombhoz, opcionálisan végigjárhatjuk mellette a Kálvária állomásait, majd túránkat a hajóállomáson fejezzük be.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu