Mumifikálódás kényelmesen

2012/03/21
A susogós és hideg tapintású anyagon minden fordulásnál borzongva éber-szintre visszarántó érzés már a múlté

Gyerekkori emlékeim közt erősen él az a túlontúl rövidre sikeredett táborozásom, melyben az első éjszaka után inkább búcsút mondtam a csábító hegyeknek és hazaindultam, mert egész éjjel nem aludtam… Egyszerűen mumifikálódva éreztem magam a nagyon szűk német hálószerkóban (mely ráadásul reggelre vizes is lett saját testem izzadása miatt). Arról nem is szólva, hogy akármennyire is próbálkoztam, összecsomagolni akkor is csak max egy hátizsák méretű, és több kilós gombóccá tudtam hajtogatni.

Viszont a modern hálózsákok talán csak a formájukban hasonlítanak a régiekhez. Összecsomagolt méretük elfogadható, akár egy nagyobbacska vizes flakon méretűt is találunk, anyagukban is rég búcsút mondtak a gyapjúnak és súlyúk is a több napig könnyedén cipelhető kategóriába fogyott. Ráadásul nem csak egy fajta zsákból válogathatunk, hanem igénynek, időjárásnak és ízlésnek megfelelően „magunkra szabhatjuk” azt.

Marmot
Reggeli ébredés
Kép forrása: Paraferee

Még több fotó itt!

A gyerekkori emlékek felidézésének oka egyszerű: 5 darab Marmot Wave hálózsákot kaptunk tesztre. Hamár teszt, úgy gondoltuk nem mondhatunk úgy véleményt, hogy nem próbáltuk ki valós körülmények között őket, így hát próbáltuk kitolni kicsit a nagy esemény dátumát, végül az időjárás is a segítségünkre volt. A tett helyszínéül a Kecske-hegyen található kőbányát választottuk. Nagyjából este fél 10re járhatott az idő, amikor megérkeztünk a Hármas-határ hegy oldalában levő parkolóba. Sokat nem kellett sétálnunk a komor feketeségbe burkolódzott erdőben, hogy megérkezzünk a kocsiktól nagyjából 300méterre álló sziklafalakhoz (a terv jó, mert ha mégis megfagynánk teszt közben, hamar eljuthatunk a „mentőcsónakokig”)

Bár tizenméteres falak öleltek körbe minket, az északi szél így is csípőssé tette a 4-5°C-os levegőt. Míg a többiek kellően sík 4 négyzetméternyi területet kerestek az avarban, addig én a függőágyamnak kerestem alkalmas fa párost. Miután mindenki elégedetten vizslatta a kialakított alvó helyét, előkerült a házikolbász, libatepertő, hagyma, barna kenyér és persze egy kis házi lélekmelegítő. A rövid, de főleg késői vacsora után neki veselkedtünk a tesztnek: bevackoltuk magunk a hálózsákokba.

Az összes teszt-alany kialakításában azonos, ami megkülönbözteti őket (a színükön kívül), az a hőfok jelölésük. Nekem egy Marmot Wave III jutott, címkéjén hatalmas szám hirdeti: –5°C. Mielőtt bárki legyintve átugrana eme tény felett, csak óvatosan ezzel a hőfok-jelzéssel! Bár elsőre kielégítőnek tűnhet a feltűntetett hőmérséklet, egy nyári túrára akár még sokallhatnánk is, jó ha tudjuk, ez a komfort-limit hőfokot jelenti. A hálózsákoknál ez a „közép” érték: van a komfort hőfok (amiben kényelmesen elvagyunk), van a komfort-limit (melyben még elvagyunk, de komfort érzetünk jelentősen romlott, vagyis akár kicsit fázósabb is lehet az éj) és van az extrém hőfok, melyben elméletileg ugyan nem fagyunk meg, de hipotermia (és valószínűleg adott esetben fagyási tünet is) jelentkezhet.

Sok gyártó, így a Marmot is nemzetközileg elfogadott tesztcenterekkel, ill. normák alapján állapítja meg ezeket az értékeket. A Marmot az EN 13537 szabvány alapján teszi ezt. Miszerint a komfort hőfokon egy átlagos ember, minden esetben komfortosan érzi magát. Míg a Komfort limit vagy átmeneti hőfokon már tapasztalt személyre vonatkozik, aki sokkal „megfelelőbb” öltözéket visel.

Tehát nagyon fontos tájékozottnak lenni, ha zsákolni támad kedvünk, milyen hőmérsékletekre számíthatunk ahova megyünk, és azzal játékban van-e a „hálószobánk” komfort hőfoka (ezeket a hőfokokat természetesen feltüntetik egy címkén). Mert bizony kishazánk hegyein, egy forró nyári nap után is előfordulhat akár 5-10°C is, és ha még fúj is a szél, hamar 0fok körüli hőérzetben fekszünk... Jó azzal is tisztában lenni előre, hogy bivakolni támad-e kedvünk, vagy sátrazunk, hisz ez utóbbi jó pár fokot pluszba rádobhat a hangulatra, és a szél hőérzet-romboló hatásától is megvéd minket.

Na de vissza a teszthez. Miután elhelyezkedtem a függőágyamban, felfedezőútra indulok „hálószobámban”. A Wave sorozatot különlegessé teszi, hogy lábfejnél szélesebb kialakítású, így nem érzem magam gúsba-kötve, ami nagyon kényelmessé teszi altájon. Itt még egy extra zsebet is találunk, melybe fázós lábúak akár melegítő párnát is rakhatnak (sokszor az ember azért reszket-fázik, mert a lábfeje hideg… ha ezen testrészünk melegen tartjuk, sokkal többet kibírunk- lehetőségek itt).

Marmot
Készülődés a tesztre
Kép forrása: Paraferee

Még több fotó itt!

Ami a felsőtestrészt érinti, ott jómagam már problémákba ütköztem. Úgy tűnik továbbra is „nyúlbéla” bábuk állnak mintát a szabásnál (vagy csak Én vagyok túlságos kisportolt alkat… hmm ez jól hangzik, igen), mert a vállaim miatt teljesen behúzni nem tudtam a zsákot. Snájdig kollegám ellenben tökéletesen el tudott helyezkedni a sajátjában. Emiatt erősen ajánlott vásárlásnál a próba: ha a boltos engedi, bújjunk bele a kiszemelt termékbe, és húzzuk magunkra a zipzárt, elférünk e benne kényelmesen (ez főleg a sportosabb testalkatú embereknél előnyös).

Egy ilyen terméknél apró nüánszok azok, amiktől több lesz más gyártók termékeitől. A Wave-nél ilyen apróságok például a fejrész puha belső borítása, így a susogós és hideg tapintású anyagon minden fordulásnál borzongva éber-szintre visszarántó érzés már a múlté, vagy a Stash pocket nevű belső zseb, melyben kisebb értékeink tárolhatjuk, hogy egy esetleges bivakolás során maximális biztonságban tudjuk azokat (plussz ide sorolhatjuk a korábban említett lábfejnél található zsebet is). A nyaknál egy belső gallér is található, mely hő-gátként funkcionál, már ha be tudod húzni teljesen a zipzárad, és utána össze tudod csatolni a gallért… Nekem ez nem jött össze, így ezen részét nem sikerült eredményesen letesztelni.

A zipzárra külön szóltak, hogy egy könnyen kezelhető változattal lesz dolgunk, hát sajna nekem rögtön takarodónál, majd ébredéskor is sikerült becsípnem az anyagot vele… Persze lehet, hogy más a helyzet, ha nem húzom az utolsó pillanatig a wc-re indulást, és nem kell kapkodni…

Anyagát tekintve a Wave töltőanyaga Spiralfill120 névre hallgat (a Marmot saját fejlesztésű töltőanyaga, mely 2 fajta szintetikus anyagból készül, hogy a zsák a lehető legjobban tartsa a hőt, puha, könnyen összenyomható de meleg legyen) , a bélése pedig poliészter dobby és taft.

Összességében kényelmes hálózsáknak bizonyult a Wave. Akik a jó idő beköszöntével az erdőbe vetnék magukat, már áprilistól a vénasszonyok nyara végéig használni tudják, akár bivakolásra, vagy akár kényelmesebben sátorban. A Magas-Tátrába, vagy a Fogarasi-havasokba inkább a gyártó melegebb sorozatából választanék, (válogass a hazai forgalmazó Mountexnél itt! ) de idehaza kellemes túratárs lehet.

Egy jó tanács: vásárlásnál jól gondoljuk át a hőmérséklet-tartományt! Ha hegyi túrákra (is) vinnénk, válasszunk melegebbet (fázósabbak válasszanak a tervezett használatba vételi hőmérséklethez hozzáadott 5-7 fokkal megegyezőt), mert nincs annál kellemetlenebb, mint amikor egy éjszakát úgy töltünk el, hogy didergünk…

A zsákokat tesztelésre a Mountextől kaptuk. Köszönjük.

Hálózsákok a Mountex választékában itt!