Milyen a jó túraruházat? Hír

2019/05/09
Mitől alkalmasabb túrázni az egyik nadrág, póló, vagy zokni, mint a másik?

Amikor túrázni indulunk, az élményt nagyban befolyásolhatja a ruházatunk nyújtotta komfort. Ha nem a megfelelőt választottuk, akkor ez akár az egész utunkat rémálommá, de legalábbis kényelmetlenné teheti.

Alábbiakban összeszedtük azon tulajdonságokat, amire érdemes figyelni, ha ot választunk.

Strapabírás

Az egyik legfontosabb elvárás egy túraruhával szemben, hogy legyen strapabíró. Túráink során megannyi olyan helyzet fordulhat elő, amikor ruházatunk kisebb-nagyobb fizikai behatásoknak van kitéve. Akár egy kidőlt fatörzsön mászunk át, akár egy sziklafalhoz simulva haladunk előre, akár egy sűrű és tüskés növényzeten kell átjutnunk, nem árt, ha a ruházatunk anyaga ellenáll ezeknek a horzsolásoknak, dörzsölődéseknek, szúrásoknak…

A legsűrűbben használt ilyen strapabíró anyagok, ruhaneműtől függően a Cordura, Softshell, laminált technikai anyagok, G-1000, pamutvászon.

Rugalmasság, mozgásszabadság

unk másik fontos tulajdonsága, hogy nem korlátozza a mozgásunkat, nem teszi nehézkesebbé a mozdulatainkat. Túránk során sokszor kerülhetünk olyan helyzetekbe, amikor a hétköznapokban megszokottaktól eltérően, nagyobb mozgásszabadságot igénylő mozdulatokra van szükségünk (például egy nyújtott lépés, húzódzkodás, vagy lépcsőszintnél magasabbra fellépés), ilyenkor fontos, hogy a ruházatunk engedje ezt, annak szabása, illetve a megfelelő részek rugalmas, elasztikus anyagból készítése révén – mint például a hónalj, könyök, derék vagy az ágyék rész, de akár a térd is…

Gyors száradás

A jó túraruházat másik fontos ismérve a gyors száradás. Egy eső, egy patakátkelés, egy izzasztóbb időjárás, vagy a nedves aljnövényzet áztatta ruházatban végig túrázni a napot nem épp kényelmes, és hosszútávon nem is egészséges. Viszont, ha a túraruházatunk anyaga könnyen és gyorsan száradó, akkor a testhőtől pár óra alatt meg tud száradni. Épp ezért nem alkalmas például a farmer vagy a pamut ilyen célra, mert bár strapabíró mindkettő, de ha egyszer vizesek lesznek, napokig száradnak – és itt nem csak a nadrágra, vagy felső ruházatunkra kell gondolni, hanem a zokninkra is!

Nem kell megijednünk a műszálas anyagoktól! Az iparág hatalmasat fejlődött az utóbbi években, így ma már lehetővé vált olyan műszálak gyártása, melyek a felületükön képesek a nedvesség szállítására anélkül, hogy magukba szívnák azt, ezáltal szinte azonnal képesek a száradásra. Ezen tulajdonságukat a szálak speciális szövésével is növelik, miután kihasználva a hajszálcsövességet, az anyag külső felülete fele növekvő tölcsérszerű hurkokat alakítanak ki. Emellett teljesen bőrbarátok, melyek az ezüst valamint gyapjú kombinálásával antibakteriálisak is (nehezebben büdösödnek).

Túraruha és praktikum

Nem életbevágó funkciói a unknak, de meglétük tovább növeli felhasználásuk során (vagy épp azon kívül) a komfortérzetünket – ezek a különböző zsebek, a felfogatási opciók, vagy épp a picire összecsomagolhatóság.

Ha szeretjük mindig könnyen elérhető helyen tudni a hasznos cuccainkat, mint például a térképet, iránytűt/GPS készüléket/telefont, vagy más apróságot, akkor örülni fogunk egy jól megtervezett, jól pakolható, de pakolva is kényelmes zsebnek vagy zsebeknek. De előfordul, hogy inkább kívülre fogatnánk fel egy cuccunkat (például egy vízhatlan térképtartó tokot vagy a GPS készüléket), ilyenkor igazi kincs egy bújtató a nadrágon vagy kabáton. Amikor pedig épp nem használjuk egyik túraruházatunkat, de még úton vagyunk, a kicsire csomagolhatósága ér aranyat.

Túraruházat variálhatóság

Szintén nem életbevágó funkció, de komfortunkat növeli, ha a unk egy másikkal kombinálható, vagy ujjai és szárai lecipzározhatóak. Hiszen ha melegebbre fordul az idő, és a sűrű aljnövényzetet is magunk mögött hagytuk, áldás lehet egy levehető ujj illetve szár. Ha pedig pont hidegebbre fordul az időjárás, két réteg egymásba kombinálásával érhetünk el kényelmes összhatást – például egy középső rétegként használt polár felső és egy külső rétegként használt héjkabát.