- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
alacsony tömeg – azaz legyen olyan 500-600 gramm körül, mely még ugyan nem számít ultrakönnyűnek, de már nem is a súlyosabb darabok közé sorolja, így nem jelent túl nagy extra terhet sem használaton kívül, sem a kezünknek emelni „munka közben”
strapabírás – sokszor a testsúlyunk többszörösével terheljük egy-egy adott helyzetben a túrabotokat, ezért szükséges elvárás a nagy teherbírás mind a pálcáktól, mind a többrészes felépítés esetében a rögzítő szerkezettől
könnyű és gyors összecsukhatóság illetve állíthatóság – ha menetközben a terep úgy kívánja, akkor ne jelentsen problémát alkalmazkodni a botunkkal, mert nem-teljesítmény orientált helyzetekben is előfordul, hogy nincs sok időnk reagálni
kényelmes és hosszú távon is jól fogható markolat – ezen részével igen sokat fogunk érintkezni, különböző helyzetekben, így fontos szerepet töltenek be a túra élvezeti faktorában
csuklóheveder megléte és állíthatósága – egy túrabot csuklóheveder nélkül csak sétapálca, hiszen az erőt és a stabil tartást is ezeken keresztül tudjuk átadni, amikhez a beállítás és annak egyszerűsége fontos
tartós hegy – mivel botunk a tereppel ezen részével érintkezik, és a terep igen változatos tud lenni – a kemény sziklától a puha erdei talajig – ezért fontos a hegy strapabírása, hogy ne kopjon és ne törjön könnyedén
kosár vagy szoknya – a hegyre felhúzott műanyag korong sziklás terepen megvédi a bot szárát, és sárban kevésbé hagyja elsüllyedni a botunkat, cserélhetősége esetén akár nagyobb átmérőjűre cserélve hóban is alkalmazhatóvá válik a túrabotunk
Tesztre a Leki kínálatából a könnyű túrákhoz tervezett TRAIL modell két különböző változata érkezett hozzánk – ennek megfelelően több rövidebb, laza bakancsos túrára vittem magammal hazai terepeken, de extrémebb helyzetben is próbára tettem, miután a Sherpa Rallyn is bevetettem.
Mindkét termék háromrészes kialakítású. A botokat 69 centiméteresre csukhatjuk össze – így amikor épp nincs szükség a botra, könnyedén elfér a hátizsákunk oldalán – és maximum 140 cm hosszúra nyithatjuk szét. Az 536 illetve 580 grammos tömegük nem a legkönnyebbek közé tartozik, ám ezen adatokkal sem kell szégyenkezniük, így is jónak számítanak. Én bátran pakolnám magamnak többnapos túrára is, nem fognám a fejemet a grammokat látva.
Mind a TRAIL, mind a TRAIL ANTISHOCK három könnyű, ám nagyon strapabíró alumínium csőből épül fel, mely részeket a klasszikus diós gyorsrögzítő rendszerrel, az egymásba csatlakozó részek elcsavarásával oldhatjuk és szabhatjuk a komplett botunkat méretre. Ennél van már gyorsabb megoldás is a túrabotok kínálatában, de abban a kategóriában, amire ezeket a botokat tervezték, kiválóan alkalmas ez is. Ráadásul a megoldás a gyári adat szerint 140 kilogrammig garantáltan tart, így legtöbbünk nyugodt lehet egy meredekebb lejtmenet során is, hogy a botunkra támaszkodva nem fogunk orra esni az összecsukló botok miatt.
Mindkét túrabot a gyártó által „Round Top Comfort Soft” névre keresztelt markolatot kapta, ami tulajdonképpen egy parafára hasonlító kompozit anyag. A tesztek során jó érzetű fogást biztosítottak. Ráadásul két apró szellőzőnyílás is kialakításra került a markolatokon, amik révén a gyártó ígérete szerint kevésbé izzadunk – ezt sajnos nem igazán tudtam sem megcáfolni, sem megerősíteni a tesztek alapján, mivel egyrészt használat közben elég lazán fogom a botokat, másrészt az én tenyerem így-is-úgy-is izzad túra közben. A markolatok átmérője az én jeti mancsaimhoz picit kicsiknek érződtek, de egy átlagos kézfejnek ideális. Az ergonomikus forma kényelmesnek bizonyult minden helyzetben.
Egy túrabot csuklóheveder nélkül csak sétapálca lenne, így természetesen a TRAILen is találunk ilyet. Ez egyszerűen és gyorsan személyre szabható – csak egy erőteljesebb felfele rántás, és már szabadon is mozgatható, majd a kívánt méretre állítást követően a markolat tetején felnyílt kupakot csak visszanyomjuk a helyére, és indulhatunk is.
Most érkeztünk el a két változat közötti nagy különbséghez, mely a botok alsó részében rejlik. A TRAIL ANTISHOCK változatban, ahogy arra a neve is utal, egy ütéscsillapító lett beszerelve – ennek is köszönhető a közel 50 grammnyi különbség. A „Soft Antishock Lite” rendszer csökkenti a boton keresztül a csuklónkra és közvetve a könyökünkre ható ütéseket, ezzel is növelve a komfortunkat, és csökkentve a fáradtságot illetve a fájdalom kialakulásának lehetőségét. Ezzel együtt viszont az is jár, hogy egy technikásabb, meredek hegyoldalon való ereszkedéskor picit zavaró tud lenni a megléte. Magam részéről - mivel sosem szorítom, vagy markolom szorosan a bot markolatát -ezt a funkciót feleslegesnek tartom, inkább választanám a könnyebb változatot, de aki előszeretettel kapaszkodik görcsösen a túrabotjába és nem jár meredek terepen, annak ez funkció igen jól fog jönni a nap végén.
A TRAIL és TRAIL ANTISHOCK végeiről/hegyeiről nem esett még szó, amik az általánosságban a túrabotoknál megszokott keményfémből készültek – így nagyon tartósak – és a normál kosárral szereltek, melyek védik a szárakat és nem engedik puhább talajon elsüllyedni a botokat – cserélhető, és akár havas túrákhoz is alkalmas.
Mind a TRAIL, mind a TRAIL ANTISHOCK túrabotokat bátran ajánlom akár egynapos-, akár többnapos-, családi- vagy technikásabb túrára – hazai terepeken bárhova. Amit egy nem teljesítmény-orientált felhasználási körre tervezett túrabottól elvárhatunk, azt mind nyújtja a Leki két terméke. Aki jobban markolja, szorítja a botot használat közben, és kevesebbet használná meredekebb hegyoldalakon, az válassza az Antishock változatot a nagyobb kényelemért.
TRAIL / TRAIL ANTISHOCK
kialakítás: háromrészes
markolat: ergonomikus Round Top Comfort Soft
csuklópántok: gyorsan száradó, állítható
szárak: alumínium
zárrendszer: Super Lock „diós”
méret széthúzott állapotban: 110-145 cm között
méret teljesen összecsukott állapotban: 69 cm
kosár: kisméretű Performance
hegy: keményfém
csillapítás: nincs / Soft Antishock Lite
maximum teherbírás: 140 kg
tömeg (pár): 536 gramm / 580 gramm
A Leki céget 1948-ban alapította Karl Lenhart – akkor még cégértáblákra fókuszálva. A cég jövőjét viszont az alapító sí-mániája, és az ebből eredő, az akkor fellelhető síbotokkal szembeni elégedetlensége határozta meg – sem funkcionalitásukkal, sem minőségükkel nem volt kibékülve. 1960-tól már tömeggyártásban készített síbot markolatokat és kiegészítőket. Lenhart repülőgépgyártásban szerzett tapasztalatát arra fordította, hogy termékeinél a lehető legjobb módon alkalmazhassa az alumíniumot és kompozit anyagokat. 1970-ben jelent meg az első teljes mértékben saját készítésű LEKI síbot. A cég azóta is folyamatosan fejleszti botjait, számos úttörő megoldás kötődik a névhez. Napjainkban nem csak síbotokat, hanem túra-, futó-, és nordicwalking-botokat is gyártanak a csehországi üzemben.