Menü

2016.12.19.     Hozzászólás 0

Fejlesztések a magyar hegyekben

Jelentős, négyévszakos fejlesztések várhatók a magyar sípályák környezetében.


Leegyszerűsíthetnénk a minap napvilágot látott fejlesztéseket annyival, hogy új sífelvonókat építenek több hazai sípályán is, ám ez - ahogy mondani szokás - csak a jéghegy csúcsa.

A Chernel István Sí és Turisztikai Klaszter és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közös sajtótájékoztatón számolt be az elkövetkező években várható fejlesztésekről. A klaszter és az NFM olyan beruházásokon dolgoznak, amelyek a hazai magas hegyeinkre négy-évszakos, környezetbarát turizmus-növelő hatással bírnak, népszerűvé téve ezzel a belföldi aktív szabadidős kikapcsolódásokat.

 

Fontos céleszköz a felvonó

Szeretnék elérni, hogy az eddig jellemzően autóval megközelített hegycsúcsokat a látogatók felvonókkal érhessék el, tehermentesítve ezzel a hegy levegőjét és útjait is. Tekintettel arra, hogy a BKV által üzemeltetett Libegő (a Clark Ádám téri siklóval egyetemben) képes nyereségesen üzemelni, az egész évben működő felvonók jó eséllyel szintén gazdaságosak maradhatnak.

Az újonnan telepített libegők kiépítésénél elsődleges szempont, hogy azok hóágyúzható sípályák által is hasznosíthatók legyenek, hogy a tavaszi-nyári kerékpáros és bakancsos turizmus mellett a téli sportok kedvelői is igénybe vehessék a környezetbarát közlekedési eszközöket.

 

Az első ütem már 2017-ben megvalósul

A fejlesztések első ütemében az eplényi Intersport Síaréna és a Mátraszentistváni sípark területén valósul meg négyévszakos felvonó-kapacitás bővítés. A sípályánként 800-800 millió forintos beruházásból 150-150 millió forintot állami támogatásból fedeznek, a fennmaradó összegeket pedig a sípályákat üzemeltető magánvállalkozók biztosítják. Ez a modell biztosítja azt, hogy a felvonók gazdaságosan, hosszú éveken-évtizedeken át működhessenek, hiszen ez az üzemeltető saját érdeke is.

Mátraszentistvánban négyüléses panorámaliftet építenek, amit egyébként már hosszú évek óta terveztek. A népszerű helyi kerékpáros- és túraútvonalakat ezt követően a felvonó adta lehetőségekkel is össze lehet majd hangolni.

Eplényben a pályarendszer bővítésével párhuzamosan egy kétüléses síliftet építenek.

Révész Máriusz, a kerékpározásért és az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos elmondta, hogy első körben azért ennek a két síterepnek a fejlesztését támogatják, mert ez a két síterep adja a magyarországi síturisztikai forgalom több, mint a felét és már kész tervekkel (sőt, ezek megvalósításához engedélyekkel) is rendelkeznek.

A sípálya fejlesztéseken túl két promóciós videó (egy síoktatásról szóló és egy a hazai sípályákat bemutató) is készül.

 

Hosszú távú trendváltás

A felvonók és pályabővítések mellett olyan nyári attrakciók megvalósulására is lehet számítani, mint kalandpark, családi kerékpár pálya, kirándulópark, vízicsúszda stb., melyekkel a síterepek nyáron is izgalmas úti célul szolgálhatnak.

Az eplényi és mátraszentistváni fejlesztések után tervek között szerepel a Kékestető gépkocsiforgalmának drasztikus csökkentése kabinos felvonó segítségével, de a visegrádi Nagyvillám, a Nagyhideghegy és Dobogókő fejlesztése is kilátásban van.

 

Borítókép: siarena.hu